coolqh

Alla inlägg under maj 2007

Av Anna Eriksson - 31 maj 2007 23:06

Hints Sweet Heart *pending* TILL SALU!!!!!!!!!!!!!!!!



Av Anna Eriksson - 31 maj 2007 10:56

...några nya bilder på Bosse Bus, tagna av Hanna Sievers!



Av Anna Eriksson - 28 maj 2007 17:02

Vackra Hints Sugar Luisa, som jag var lite orolig för skulle föla innan elelr mitt i flytten var duktig dukttjej och gjorde precis som matte bad....

Förra året kom hon för tidigt och trots att hon var beräknad till den 8 juni var jag nervös att flytten skulle stressa igång henne.


Samtidigt hoppades jag på att hon skulle komma lite tidigare än beräknat då jag vill flytta tillbaka fölningarna på henne till lite tidigare på året, så att hon kommer närmare Cluanna som fölar redan i mitten på januari om allt går vägen. ***peppar peppar***


Den 23 maj nedkom Luisa med en sockersöt sorrel (ev chestnut) tobiano tjej som går under namnet Lotta! Hon är e: JJ Bar King och kommer att bli en trevlig häst av allround modell. Lotta är TILL SALU!


Hanna Sievers har tagit bilderna!





Av Anna Eriksson - 28 maj 2007 16:33

Det är ju inte bara gård jag har letat.... Jag bestämde mig länge sedan för att jag ville jobba mig uppåt med hästarna, och förstärka både avelsmaterialet och tävlingmaterialet drastiskt!


Länge var jag till 100% inställd på en speciell unghingst, här i Sverige. Så föll det sig att jag inte fick möjlighet att köpa den, och jag var för att vara ärlig ganska besviken och deprimerad över det. Det skulle ju bli min stora chans tänkte jag... Nu i efterhand kan jag bara glädjas över att det inte blev så, att jag vidgade mina vyer lite! Jag ryckte upp mig och började kolla runt lite efter bra unghingstar, som det först gällde. Här i Sverige hittade jag ingenting som lockade, så jag riktade blicken mot övriga Europa. Men fortfarande tyckte jag inte riktigt att jag fann vad jag sökte. Jag ville ha ett hingstämne av pleasure och/eller huntermodell, med bra stam, meriterade föräldrar och syskon och med ett utseende jag gillade och mycket hingstutsrålning.

Jag tittade även på hästar som stod i USA, men ingenstans klickade det till.


Det närmsta jag kom var en hingst i Italien som jag föll pladask för, Dont Dress Me. Så jag började leta efter avkommor till honom, vilket jag snart blev varse inte var det lättaste att hitta. Han hade inte så många, de som fanns höll folk hårt i och de som fanns till salu var uppfödares och dom kostade MULTUM!


Samtidigt började jag känna att jag förutom en hingst även ville ha ett bra avelssto. Stark stammässigt och helst med egna meriter, meriterade avkommor, vacker och korrekt på alla sätt och vis. Ja visst...LÄTT! *smirk*


Helt plötsligt hittade jag en annons på en svartbrun hingst född -06, em mörk skönhet vid namn Gently Touchn Ground. Redan meriterad dessutom som Tysk Futurity Res Champion! Intressant tänkte jag och kunde inte släppa bilden på det vackra huvudet. Jag letade reda på uppfödaren/ägaren som var Klaus Wichtman, CC Showhorses i Tyskland, www.cc-showhorses.de Årets uppfödare hade han blivit också, spännande....


Ännu mer spännande var när jag från en tysk kontakt fick ett tips om att han även hade ett sto till salu. Unghingstens (Kid) mamma, med det passande namnet Cluanna. En något så ovanligt som direktdotter till legenden Kid Clu och med egna meriter då hon var flerfaldig EM champion i halter samt flera gånger tysk champion. Dessutom hade hon inte fått supermånga avkommor, men alla de som fanns var mkt välmeriterade, tom den sista fölungen, Kid!!!


 Döm om min upphetsning när jag sedan fick reda på att hon var dräktig med,....just det...DONT DRESS ME!!!


Saken var biff för mig... jag kontaktade ägaren omedelbart och en kontakt var etablerad. Denna kontakt har sedemera utvecklats till en vänskap, och när det var dags för mina nya underverk att komma hem så körde Klaus och hans flcikvän Claudia hem hästarna till oss, hela vägen från Finnentrop, Tysklaad! Vi hade mycket trevligt och fann varandra direkt!

I sommar går resan ner på besök hos CC Showhorses, och dessutom sponsrar han min och Kids planerade start på det tyska Futurityt i Aachen!


Vi ser fram mot lång och givande vänskap med Klaus och Claudia och kommer med all säkerhet att göra fler affärer med CC Showhorses!


På bilderna som följer är det först Kid och hans nya bästis, Bosse, redan såta vänner (tagen av Hanna Sievers).

Kid o Cluanna nyss hemkomna, jagar Guinness i paddocken (tagen av Claudia Petroll)

Kid Tysk Futurity res Champion

Kid

Cluanna EM Champion 1 år

Dont Dress Me och Keith Long

Dont Skip Zip, Dont Dress Me's pappa. Han är u: ett Invitation Only sto.

Kid Clu, Cluannas pappa

Av Anna Eriksson - 28 maj 2007 16:00

Äntligen blev den av!

Länge har vi letat efter drömstället.... Och vi hittade vårt paradis på jorden till slut! Gården Mjöserud i Töreboda!

Många sömnlösa nätter hade vi innan allt var klart! Men till slut var det så äntligen dags för "the big move"...bohag, hästar, hundar och katter, allt skulle flyttas på en och samma dag. Jag vägrade nämligen allt annat än att samla alla djur på samma ställe och inte behöva sova på ena stället och veta att det fanns någon kvar på det andra....

Två av katterna gav mig dock magsår då de vägrade dyka upp lagom till flytten, men som tur var höll de sig i närheten och kom till matte så fort de såg att jag var själv utan okända människor och en massa aktivitet.


Den 12 maj gick så lasset, med hjälp av goda vänner Kjell, Tjofen och Marika (Anders dotter).


4 hästar (varav en dräktig märr),5 hästar med Lina som hämtades hem snart efter flytten

13 katter varav 4 nyfödda ungar

2 hundar

2 människor


tog sitt pick o pack och drog iväg till paradiset....


Himmelska känsla!


Nu har vi 10 hektar egen mark varav en del hövallar, flera hektar "låne/arrende bete", splitter nytt underbart stall med fyra stora boxplatser och  två spiltor, jättestor fin höloge med tork, undersökningsspilta, stor gödselplatta under tak, en jättestor lösdrift och en mindre, rundkorall, träpaddockar, liten ridpaddock, traktor, fyrhjuling, trädgårdstraktor, alla maskiner för höskörd, elevator, garage, verkstad osv osv...

Och ett härligt hus med "sjöutsikt" och vinkällare. Ett mysigt gästhus där det kommer bli plats för ca 10 bäddar med vandrarhemsstandard och saloon, samt hunddel med hundgård. Portaler och bindpålar i bästa westernstil.


Markerna är underbara med stora kuperade hagar gränsande till en sjö, badsjö finnes i närheten, egen granodling (!) och jättetrevliga grannar.


VAD mer kan man begära???


I de närmaste planerna ligger anläggningen av en större ridbana med måtten 30x60 m med kraftigt staket i stil med resten av staketen, samt uteboxar med tillhörande rastpaddockar för träningshästar. En skrittmaskin finns också redo att monteras upp.

Lite längre fram planeras ett ridhus. Vi har nu ca 2 km till närmsta ridhus vilket ju inte är fy skam ändå!


En hästlastbil passade vi på att införskaffa, med bodel och plats för 4 hästar!


Mycket jobb är det innan allt blir klart, men vem klagar??? Nu har vi precis stängslat färdigt de mesta av beteshagarna så alla har fått komma ut på grönbete. Nu är det dags att sätta igång med vinterhagarna och lösdrifterna.


Emil mår som en kung! Kungen av Mjöserud! En stor rymlig box som han kan gå ut och in i som han vill, i anslutning till en träpaddock som i sin tur ansluter till en jättestor gräshage på ca 1,5 hektar gränsande till sjön.

Här har han uppsikt över allt som händer på gården! Behöver väl inte skriva hur avslappnad och nöjd han är....


Med gården följde också Bella och Raggarn, ett omaka men härligt par. Bella är ett svart nordsvenskt sto, i modellen 1-tons...det största jag nånsin sett! Raggarn är en vit travare. Båda kommer att ha en given plats i verksamheten!


Bildmässigt har jag inte så mkt att bjuda på än.... de som finns är tagna av Hanna Sievers! Tusen tack! Vill bara tillägga att stallet givetvis sopas noga varje dag (jag hann inte med!) och att det skyndsamt ska målas i en snygg ljus rödbrun bets! ;-)


Jag tror inte att jag har glömt något.... men vill tillägga att besök är alltid välkomna här hos oss på Mjöserud, vår plats på jorden!



Av Anna Eriksson - 27 maj 2007 08:37

...och det har hänt mycket under tiden!


Vi har genomgått en monsterflytt och bor nu på vår drömgård, har haft storbesök från Tyskland som hade med sig våra nyaste tillskott i stallet, ett dräktigt avelssto och en unghingst, och så har vi fått föl!


Jag vet att det finns en och annan som väntar på blogg, och det KOMMER! Hav tålamod, den som väntar på något gott.....


Har bara väldigt mycket att göra just nu, och prioriterar beteshagar för tillfället men LOVAR att blogga så fort jag bara kan! Det är idel roliga saker att berätta så jag gör det sååå gärna denna gång! ;-)


Kram på er alla mina vänner sålänge!

Av Anna Eriksson - 10 maj 2007 18:20

Idag blev så allting äntligen klart! Vi har köpt gården Mjöserud i Töreboda, drygt 10 hektar, splitter nytt stall, lösdrifter, paddockar, portaler, saloon, vinkällare, "egen" sjö, rundkorall....ja ja jag ska inte tjöööta!


Bilder o mer info kommer, var så säkra! :-D


pst/ ett par hästar blev det också på kuppen! Nähää.....  (ja några till då, förutom stjärnskotten)

Av Anna Eriksson - 9 maj 2007 19:21

Idag åkte så äntligen lilla Bettan, MS Cool Enterprise, till sin nya familj, familjen Hedborn-Kempe i Uddevalla!


Lite vemodigt, men ändå en underbar känsla att Bettan äntligen får en egen familj som älskar henne och pysslar med henne, det är hon väl värd!

Som vanligt knallade hon på transporten och så åkte dom...


Grattis till fam Hedborn-Kempe till ert nya stjärnskott, må ni få ett underbart liv tillsammans och jag ser fram emot att se Annie och Bettan på tävlingsbanorna framöver!

Grattis Bettan till din nya familj och hejdå...vi kommer att sakna dig!





Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards