coolqh

Alla inlägg under december 2012

Av Anna Eriksson - 30 december 2012 17:04

Har nu skapat en menyavdelning för alla inlägg om Avel och Uppfödning och samlat de inlägg (iaf de flesta) jag skrivit från de sista två åren så det ska bli lättare att hitta!

Av Anna Eriksson - 30 december 2012 14:07

En sak jag finner ganska frustrerande är att den allmänna kunskapen om hästens grundläggande exteriör är så låg. Jag tycker det är skrämmande att gång på gång se människor som är allmänt kända som kunniga, tex namnkunniga uppfödare, stolt visa upp bilder till höger och vänster på facebook och andra forum på nyinköp, avkommor till sina hingstar eller vad det nu är.

Det gäller både svenska och utländska hästar. Ibland får jag sitta på händerna för att inte fylla på listan med alla ”oooh”, ”aaahhh” och ”vill ha” i kommentarsfältet med någon mindre smidig kommentar och kanske en undran över varför ingen ser de absolut grövsta exteriörsfel som poppar ut mot mig genom datorskärmen.

Men det kan man ju naturligtvis inte göra, hur skulle det se ut! ;)


Men skämt åsido så tycker jag faktiskt att det är skrämmande. Jag är ingen expert men ser det som  min plikt att veta hur en häst bör vara byggd för att hålla för träning –och passa i avel. Det är sorgligt att se hästar som man ser uppenbarligen inte håller för träning säljas billigt till avel, och ännu sorgligare när dessa ”kunniga” köpare är så glada över sitt ”klipp” och dess framtida avkommor (ofta med jättefin stamtavla åt alla håll och kanter) –människor som man borde kunna lita på är extra kunniga i ämnet. Tydligen är detta något som inte är så viktigt längre? Hästen behöver väl inte hålla så många år, eller alls, och man kan ju alltid sätta den i avel….


Jag ska ärligt erkänna att jag blir provocerad av detta! Jag undrar också varför man då ska lägga ner tid och pengar på att lära sig om exteriör och hållbarhet och varför det ska vara en viktig ingrediens i ett avelsarbete… om det inte spelar någon roll?


Jag känner mig manad att lägga ut en liten kurs i hästens grundläggande exteriör och hoppas att någon därute iallafall börjar tänka till och verkligen studera hästar och bilder som delas till höger och vänster, oavsett vem som än lagt ut dom eller hur blåblodig och fin stamtavlan än är.
Min förhoppning är att folk börjar tänka lite. Inget gör mig gladare än en fölspekulant som vill diskutera exteriör, fråga om och se avkomman och föräldrarnas exteriör, styrkor och svagheter. Inget gör mig gladade äm om jag får förklara hur jag har tänkt när jag betäckte ett visst sto, med en viss hingst och vad jag ville förbättra och behålla, samt hur jag försökt gå tillväga för att uppnå det optimala resultatet.
Dvs en häst som håller länge för träning och tävling och som är trevlig att umgås med!


Detta är ju lite svårt att förklara i skrift men ska försöka... så jag försöker illustrera med lite bilder.


Med överlinje och underlinje kan man mena olika saker, och ibland vill man ha en längre överlinje än underlinje respektive tvärtom -beroende på vad man pratar om.


Allra först kollar jag själva kroppens överlinje och underlinje (halsen borttagen), enligt bilderna.
Detta är egna bilder på föl (Axel och Britta) och därför är inte linjerna horisontella som de ska vara (!) på en färdigvuxen häst (pga växtfaser) men förhållandet mellan dom (underlinjen 3x överlinjen) ska fortfarande stämma på yngre hästar och föl. Har snott bilderna från en av mina tidigare blogginlägg i ämnet! Länk!


   



Det viktiga är att kunna se vart själva skelettet är, så att man inte baserar punkterna på musklerna så att säga.

 


 


(Se bilden på Primus nedan för referenser)


Med det jag skrivit om överlinje/underlinje i åtanke vill jag se att hals (3) /bogbladslinje (4)/rygg (8 -ej manke o kors inräknat)/bäcken (5 -höfbensknöl till bärbensknöl) är någotsånär lika i längd och kompletterar varandra bra.


Manken och korset/höften (6) ska vara jämna eller så ska hästen vara byggd lite i uppförsbacke -vilket inte är så ovanligt som man kan tro hos quarter (framförallt de typerna jag jobbar med) men det ser sällan ut så pga den kraftiga muskulaturen på korset.


Bäckenbenet (5) får inte vara för kort, plant eller för stupande! Kolla linjen bärbensknöl-höfknöl. Lutningen ska vara ungefär samma som bogbladets -inget av dom ska vara för kort. Personligen är jag allergisk mot högt ansatta svansar men jag tror det har med bäckenbenet att göra också -att det är för kort på de hästarna.


Lutningen på bogen (4) är superviktig. En för rak, sluttande bog ger ofta en lågt ansatt eller brett ansatt hals och inte sällan en lång rygg.
Om man drar en linje rakt genom manken ner i frambenet (12), och en linje längs med bogen (4), -så ska denna vinkel som bildas vara ca 45 grader.


Själva halsen - dra en linje längs översidan från nacke till manke (1) och en linje längs undersidan från strupe till bog (2) och den undre linjen ska helst vara närmare halva överlinjen så att säga. Lika lång underlinje på själva halsen som överlinje är inte bra och defintivt inte längre underlinje än överlinje. Halsen ska komma ut rakt från bogen och inte vara för brett ansatt. En väldefinierad, välmusklad men inte grov hals. Inga underhalsar eller svanhalsar. Ej lågt eller högt ansatt.
Halsen får inte vara för tjock vid strupen/ganascherna. Det kommer påverka vid arbete. Man brukar säga att linjen från nacken till strupen/undersida ganaschen (14) ska vara mindre än från nacken till nosen (15).


På en färdigvuxen häst vill man se djup i bålen, -dra en linje för ögat från manken rakt ner till undersidan av bröstet (9) och den linjen ska helst vara ungefär lika lång som från samma punkt bakom benet och ner till marken (10). Denna linje ska också vara längre än flanklinjen (17).


  
Jag hittade denna bild som är lite intressant för dels pekar den ut några linjer men hästen är inte helt korrekt. Den har tex lite för sluttande bog och därmed lång rygg, samt är lite krokhasig men det är inget extremt och hästen har ändå en bra balans och är säkert en trevlig häst! Klicka upp bilden om du vill se den större.
 
Men så bestämde jag mig för att använda Primus (Ima Prime Time) som modell istället.
Detta är enbart för att peka ut linjerna.


 


Primus är ju en ren pleasuremodell och han är bra byggd (AB premierad). Han står lite dumt på bilden , men man ser att bakstället är korrekt. Hade han stått rätt uppställd hade linjen från bärbensknölen till marken (13) gått precis på utkanten av hasen och följt skenbenets baksida ner. Skenbenet ska vara helt lodrätt och inte vinklas åt något håll, då är hasen inte korrekt.


Kohas, krokhas och rakhas är alldeles för vanligt hos quarterhästar. Just hemska hasor ser jag så ofta på bilder som ska föreställa topphästar (på pappret i alla fall)… har sett exempel som det på bilden med spikraka hasor, har sett hasor som sitter BAKOM hästen och hasor som är krokiga pga att bakbenen är alldeles för långa –allt med hållbahetsproblem som följd. Personligen upplever jag att hästar med lite åt det krokhasiga hållet presterar och håller bättre än om hasorna sitter bakom hästen eller om dom är alldeles för raka.
Se det fina exemplet på en rakhasig häst här till exempel. Problemen behöver dock inte vara i närheten av såhär grava för att det ska komma att påverka hästens hållbarhet och repstation. Och med raka hasor ser man ofta raka kotor, lika illa det. Klicka upp bilden om du vill se den i hela dess strålglans.....


 


Faktum är att jag nyligen såg en lika rakhasad 2-åring på facebook för inte alls länge sedan, som såldes till avel (ja undra varför….suck)!!! Den var efter den fine och mycket kända hingsten Lazy Loper och det räckte tydligen för folk att gå i spin….


Här har vi en annan bild på (o)trevliga hasor, i alla fall de två exemplen till vänster.
 
Och samma här, såg nyligen en annan blåblodig häst på det berömda ansiktsbokforumet med hasorna bakom sig, inte riktigt så extremt som den på mitten av bilden men attans inte långt därifrån… denna skulle naturligtvis också gå i avel. I många fall, om man som jag är besatt och överintresserad, kan man dessutom hitta nära släktingar och se att de dåliga extyeriördragen nedärvs starkt och fint! Jättebra!
Och nej, alla som älskar Lazy Loper –vilket jag själv gör- kan ta det lugnt och behöver inte gå i taket för det är en kanonhingst, välbyggd och fantastisk. MEN inte ens Lazy Loper kan trolla bort stoets gener och inte allt med en livmoder behöver avlas på!!!
Det finns helt enkelt ingen hingst i hela världen som kan få dålig exteriör hos ett sto (eller tvätom) att försvinna och avkomman kommer obönhörligen att få 50% av anlagen från båda föräldrarna! Och vissa anlag nedärvs starkare, råkar det då vara dålig exteriör så S.L.U.T.A  A.V.L.A!!!


Ja, då återgår jag till min lilla exteriörkurs då…
 
Kotorna och hoven ska följa bogbladets vinkel –ca 45 grader eller lite mer.
Knäna ska vara platta och raka. Jag ser dock hellre en häst som är lite över i knäna än en där knäna bryts bakåt, då det förstnämda oftast inte har någon betydelse för hållbarhet och ridbarhet.
Hasorna får absolut inte sitta högt! Linjen från höftpunkten till hasen ska vara lång. För att få en häst som är stark i bakkärran och som har lätt att samla sig över hasorna är det önskvärt med lång, muskulär skank och lår, och ett välmusklat ”bakknä” När man tittar på hästen bakifrån ska området runt knät vara den bredaste punkten. Knäleder och hasleder ska vara rejäla.


Britta (MS Cool N Collected) får illustrera linjen som går från bärbensknölen via baksidan av hasen och kotleden. Kunde inte låta blir att märka ut några linjer till eftersom hon är så välbyggd, och även att hon är en åring i växtfas på bilden så ser man att den grundläggande balansen finns där och det har med hennes skeletts uppbyggnad att göra.


 


Hovarna är ett annat gissel hos quartern, något man helt verkar ha glömt bort ibland. Resultatet har blivit många hästar med kass kvalitét eller för små hovar. Det i samband med att det avlas vilt på raka kotor ger massor av hållbarhetsproblem som tex strålbenshälta.
Angående hovarnas kvalitét tycker i alla fall jag att det minsta man ska kunna begära av en häst som används i avel är att den kan gå barfota i hagen. Det är ett av mina kriterier när jag väljer avelsdjur. Och faktum är, att även om man kan se lite olika typer av gångartsquarter i mina hagar så kan man sätta sig och märka ut punkter och linjer på varenda en av dom och inte få några större avvikelser eller variationer. Jag bedömer varje föl som föds med samma ögon, ser vad dom har fått med sig av föräldrarna och vilka exteriöra styrkor och svagheter de har, och som föräldrarna därmed nedärver. Balansen är A och O, oavsett typ!



Det finns mycket mer att skriva om exteriör och jag har tex inte gått in så mycket på benställningen här men det får räcka tillsvidare. Om du har orkat läsa såhär långt är du antagligen intresserad och då tycker jag att du ska sätta dig och surfa runt lite och se själv!
Kolla på olika bilder på hästar, både bland dom du känner och kanske allmänt och se hur de framgångsrika hästarna ser ut. Om en häst som används i avel inte är riden och tävlad så kan det absolut finnas vettiga anledningar till det, men ta reda på dom då om du verkligen är intresserad. Om det inte finns en vettig anledning (som inte låter som en efterkonstruktion) och hästen uppvisar grava exteriöra fel så kanske man kan lägga ihop två och två (och förhoppningsvis få det till fyra). Hur ser helsyskonen ut? Eventuella avkommor? Har dom presterat något?


Ingen häst är perfekt! Alla hästar har någon eller några svagheter. Det viktiga är vad de nedärver och att man försöker komplettera med rätt individ när man avlar. Men många hästar som används i avel har alldeles för stora exteriöra avvikelser och bör helt enkelt inte avlas på. Och en häst som bevisligen inte håller för ridning på grund av sin exteriör har inte heller i avelsboxen att göra. Oavsett stamtavla.


Innan jag blir påhoppad för att vara en snobb eller liknande så vill jag återigen påpeka att allt detta jag har skrivit är grundläggande kunskap som finns att läsa och lära sig överallt. Alltså inget jag har hittat på själv. Och om DU är en uppfödare borde du redan veta det.   


Gott Nytt År!   



Av Anna Eriksson - 18 december 2012 12:00

Kan du regga din korsning eller häst av ”annan ras” i NSBA godkänd registratur? Ja i alla fall om den är av någon av de godkända färgerna, skäck eller har mycket vita tecken så är chansen stor.

I flera av de NSBA godkända registraturerna kan man registrera många olika raser, bara hästen uppfyller de krav som finns på tex färg och typ.  
Här kommer en kortfattad beskrivning av vad som krävs för respektive förening, och en länk till mer info och registreringsansökan!

Godkända registraturer utöver AQHA,APHA,ApHC, Jockey Club:

American Buckskin Registry Association http://www.americanbuckskin.org
Godkända färger:
Buckskin (gulbrun)
Dun (black, gulbrun med ål)
Red Dun (rödblack)
Grulla (muslblack)

ABRA registrerar alla lätta hästar (ej kallblodstypen/draft horses), minst 142,5 cm i mkh (14 hands) som 4-åring för att få tävla i rasklasser.
Det finns gränser för hur mycket vita tecken hästen får ha.

International Buckskin Horse Association http://www.ibha.net
I princip samma regler som ABRA

Palomino Horse Breeders of America http://www.palominohba.com
Godkänd färg är Palomino (isabell)
Hudfärgen ska vara mörk (svart, brun, grå) ej rosa någonstans förutom under vita tecken.
Ögonfärg svart, brun, hasselnöt, blå. Om hästen ej har stamtavla är blå ögon endast godkända på valacker och steriliserade ston.
Man och svans måste ha minst 85% vita hår och max 15% svarta, bruna, fuxfärgade, annan färg på håren.
Även PHBA har gränser för hur mycket vita tecken hästen får ha.

PHBA registrerar hästar av godkänd typ: Fin/ädel typ av huvud, benstomme och kropp (dvs inte ponny/kallblodstyp) överensstämmande med rasstandard hos de registraturer PHBA godkänner. Lämplig typ för western eller engelsk ridning.
Mellan 142,5-173 cm i mkh (14-17 hands) som färdigväxt.

Det finns en lång lista över registraturer som PHBA godkänner. Men har man en ostammad häst eller en häst som inte är registrerad i någon av dessa kan den ändå gå att registrera i PHBA. Det är lite klurigt, men det går ofta, om hästen möter alla krav i övrigt. All info i detalj finns på hemsidan! För valacker och steriliserade ston är kraven mindre, det kan räcka med rätt färg och typ!

PHBA godkända registraturer:
A. American Quarter Horse Association (AQHA)
B. American Paint Horse Association (APHA)
C. Appaloosa Horse Club (ApHC)
D. American Saddlebred Horse Association (ASHA)
E. American Morgan Horse Association (AMHA)
F. American Holsteiner Horse Association (AHHA)
G. American Warmblood Society (AWS).
H.Andalusian and Lusitano Horse (IALHA)
I. Arabian Horse Association (AHA)
1) Arabian Horse Registry (AHR)
2) International Arabian Horse Association (IAHA)
J. International Morab Registry (IMR)
K. Jockey Club (JC)
L. Mountain Pleasure Horse Association (MPHA)
M. Missouri Fox Trotting Horse Breed Association (MFTHBA)
N. National Walking Horse Association (NWHA)
P. Pinto Horse Association of America (PtHA) Horse Division Only, both sire and dam must be currently registered with a breed association recognized by PHBA.
O. Rocky Mountain Horse Association (RMHA)
P. Tennessee Walking Horse Breeders and Exhibitors’ Association (TWHBEA).
Q. United Quarab Registry (UQR)

Pinto Horse Association http://www.pinto.org
Alla färger är godkända.
Teckning: Hästen måste uppvisa minst ett område på 10,2x10,2 cm (4 square inch) med vit päls och underliggande rosa hud någonstans på kroppen utanför gränserna för vanliga vita tecken. Dessa gränser går på huvudet från örat till mungipan, och mungipa till mungipa (under hakan) På benen är det från knä och has. Så har hästen tex en tillräckligt stor bukfläck kan den vara registrerbar och naturligtvis om den är skäck. (För ponnies och miniatyrer gäller 3 respektive 2 inch).
Men PtHA registrerar också breeding stock, dvs solida hästar om de uppvisar karakteristiska tecken såsom höga strumpor, blå ögon, vita eller spräckliga hovar eller mindre vita tecken på kroppen!
Hästar med appaloosateckning är inte godkända.
Inga hästar med drag av (typ) eller blodslinjer av kallblod eller appaloosa är godkända.
Storleken varierar stort.
Tyvärr går det inte i skrivande stund att gå in på någon av PtHA’s alla hemsidor men jag har skickat frågan om hur man går tillväga för registrering vidare till dom.

Pony of the Americas Club http://www.poac.org
Alla färger är godkända
Teckning: Hästen måste uppvisa någon av de olika färgmönstren, främst samma som finns inom appaloosa men även färgen roan (konstantskimmel) och solid med mörka fläckar räknas som ett färgmönster,
Karaktäristiska tecken: Hästen måste uppvisa marmorerad hud, vit sclera och/eller randiga hovar.
Vita tecken är begränsade.
Detta är alltså ganska lika krav som för appaloosa och många POA ser ut som små appaloosas.

POA har en utförlig rasstandard som beskriver en vacker, showig och välbalanserad ponny med färg och tecken. Ponnyn ska vara kortryggad och välmusklad och ha bra man och svansväxt.
POA har ganska många regler gällande olika typer av registraturer och det lättaste är nog att maila dom och fråga m man kan och hur man ska registrera sin prickiga ponny där! De registrerar även solida ponnys som uppfyller vissa krav. POA’s regelbok finns att ladda ner på deras hemsida!

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards