coolqh

Alla inlägg under november 2011

Av Anna Eriksson - 29 november 2011 07:47

Börjar bli stor!   1,5 år redan.... hjälp vad tiden går! Men fortfarande lika söt som socker! Claudia är nog det raraste och snällaste föl jag fått någonsin, det ska bli roligt att se vad det blir av henne!


Tack för bilderna Bella!  


 


Nedan klickbara bilder från förra sommaren!
       

Av Anna Eriksson - 27 november 2011 17:50

Idag tog Anders en sväng i skogen och plockade lite kantareller... och det är ju fullt normalt första advent eller hur?!?!



Historien om julstjärnan. Jag och Anders skulle köpa en julstjärna på den lokala lampfabriken. Jättespännande tänkte Erixon med torgskräcken och drog på sig jeansen dagen till ära, riktigt sugen på att få shoppa lampa! Väl i affären - massor med folk o två bönner (jag och Anders) som irrade omkring som vanligt och hade problem med de 5 miljoner olika typerna av stjärna man kunde välja. Det slutade... som vanligt att vi rafsade åt oss något som vi av någon outgrundlig anledning tyckte såg bra ut i affären (?) fast självklart i en annan färg och slängde oss i bilen och åkte hem till tryggheten. (hur kunde jag fått för mig att jag frivilligt ville gå in i någon form av affär??) Knöcklar ut stjärnan och båda två konstaterar att det var det absolut fulaste oranga AS till Star-Wars julstjärna vi någonsin sett och hur i hela friden kunde vi köpa den???? Nåja, passar ju i hillbilly köket då...... vi gick o småfnissa åt den resten av dagen för den är verkligen bedrövlig! Tills det blev mörkt, då blev den vips jättefin!
Nåja, sensmoralen är att även om man tror att man vet så har man egentligen noll koll och att även om man tror att man vill åka o shoppa så har man alltid fel.
 
 
 
 
Stormen Berit är över oss och hästarna fick komma in tidigt idag, vilket dom uppskattade! Nu har dom eget adventsmys i stallet medans Anders och jag avnjuter den nya chili och peppar glöggen Ripa, mycket god! 
 
Måste även rekommendera detta supergoda och snygga rosévin, som dom dricker i TV programmet Så mycket bättre! Art #2859. på systembolaget,  79:-

    (klicka upp bilderna)



Lugn och ro i stallet...

    


Av Anna Eriksson - 20 november 2011 14:15

Vilken klass på finalen!!! Mycket imponerad av flera av hästarna och även domarna som bad om ökad steglängd i alla gångarterna och verkligen tvingade fram agnarna från vetet!


En annan sak som jag tycker bör uppmärksammas är att 6 av finalhästarna har Zips Chocolate Chip i stammen! Han dominerade som morfarshingst och låg i andra led på reserve Champion "Huntin Big Dreams" samt 4-an "Extremely Hot Chip" (fin avelshingst för övrigt!), 5-an "Only Yours" och 7-an "Juan Hot Chip". Han låg i 3-e led på 3-an "Whatscookngoodlookin" och 9-an "Onlygoodtilmidnight".

Han fanns alltså bakom hästarna placerade som 2,3,4,5,7 och 9!!! 6 hästar i top 10!


Förutom det hittar jag Impressive i fem hästar, World Champion "One Lazy Investment" samt nr 3, 6, 8 och 11.


Mycket intressant!!! Inte förvånande alls, men roligt och intressant. Med tanke på att två föl som föds här nästa år kommer ha Zips Chocolate Chip i 2-a led samt Impressive på mödernet!


Min personliga favorit var Huntin Big Dreams (reserve World Champion) riden av Adam Wainscott, tyckte han rörde sig fantastiskt bra och felfritt, med stabil topplinje och bibehållen balans och rytm i varenda ökning! Det roliga med honom är att han har (gamla) reininglinjer på mödernet! Det kombinerat med fullblod på fädernet hade gjort honom till ett superintressant stoämne för modern pleasureavel om han hade varit ett sto, som tur tror jag det finns det flera helsyskon. Iallfall superintressant att se!

 


För övrigt kan det väl inte ha undgått någon att svarta och tvåfärgade sadlar, samt fransar är inne igen!!!


Slut nördat för nu....

Av Anna Eriksson - 16 november 2011 12:27

Clinic för Madelene Stiwing, ni är så DUKTIIIIIGAAAAA!!!!! Tack igen Maren.... Det kom lite blött i ögat...


Av Anna Eriksson - 8 november 2011 10:05

Ullis och Britta vann sin pleasureklass på Flatland Western Riders KM i helgen! Jättekul!

Bilden har Camilla Rejsby tagit! Se så glada dom är, fina tjejerna!



Jag får så mycket underbara ord från köparna till mina hästar och det är underbart!  Det viktigaste för mig är att rätt häst är hos rätt människa och det finns inget mer tillfredsställande! Puss på er :)



Passar på att lägga ut länk till mina öppna facebook album med utrustning och showkläder som är till salu.

På tal om det så ska Pixbox stänga ner så jag har roat mig med att ladda hem alla album jag har där och måste ny byta ut alla länkar dig på hemsidan.... Vilken sida ska man välja istället??? Tips mottages tacksamt. Jag gillade Pixbox....


Utrustning säljes 


Showkläder säljes


En hel del är sålt men jag försöker uppdatera direkt och skriva såld... Det finns fortfarande flera sadlar kvar både engelska och western! Gör gärna paketpris på allroundsadlarna, tex till ridverksamhet!

Av Anna Eriksson - 7 november 2011 13:31

Har lagt till klocka i högerspalten som visar tiden i Forth Worth, Texas och även Oklahoma City, Oklahoma i USA.


Kan vara bra såhär i tävlingstider att veta vad klockan är där borta och när tävlingarna startar. Just nu är det APHA och AQHA World Shows som är igång, ni missar väl inte?


Kl 14 svensk tid brukar det dra igång!

Av Anna Eriksson - 5 november 2011 10:50

Äntligen har AQHA börjat lyssna lite på sina medlemmar... många, bland annat undertecknad, har tagit sitt medlemsansvar och jobbat och lobbat för att stoppa dessa utomordentligt korkade nya regler som AQHA rakt av bara beslutade om angående Incentive Fund (se tidigare inlägg).


Efter mycket om och med, arga mail och telefonsamtal, upprörda diskussioner på forum och namninsamlingar, verkar nu AQHA insett det absolut orimliga i sina nya regler. Så nu har dom gjort ändringar i den redan fastslagna regeländringen. Personligen är jag inte helt nöjd men det är iallfall en ändring till det bättre. Jag tror fortfarande det är en spik i kistan för Incentive Fund men sista ordet är nog inte sagt iallfall...


Så till det nya förslaget.

Nomineringsavgifterna kvarstår, för fölnomineraren $125 (+$25 sedan tidigare)  och sedan för ägaren $50 per år och division (open och amateur).

Ändringen blir att hingstägaren och uppfödaren får tillbaka på varje intjänad poäng även om inte ägaren betalar in nomineringsavgiften varje år. Dvs då går ändå 30% tillbaka till hingstägare/uppfödare men inget till ägaren. Man ska också kunna nominera hästen (förutsatt att den är ansluten såklart) när som helst under året, och då får ägaren betalt för poäng som intjänas efter att avgiften är betald.

Som ett exempel om man köper en häst i juni som är ansluten via sin uppfödare men där förra ägaren inte betalt in avgiften för det året, så kan man betala in avgiften ($50/100) och vara med i utdelningen resten av året och får betalt för poäng man rider ihop efter juni.


Som hingsthållare och uppfödare är dessa ändringar delvis positiva för mig, OM det kommer existera någon Incentive Fund i längden. Negativt är naturligtvis att nomineringsagiften höjs -mer kostnader för oss som små uppfödare vilket måste reflekteras i priset på avkomman. Jag behöver dock inte spola ner pengarna i avloppet om köparen väljer att inte betala in varje år, utan jag har iallfall möjlighet att få tillbaka min investering ändå om hästen är ute och tävlar och får poäng. 

En annan bra ändring är att om en hingstägare nominerar sina föl och äger avkomman under det första året den tävlar så behöver inte hingstägaren betala in den årliga avgiften.

 Här har jag inte riktigt förstått om det även gäller uppfödaren även om denne inte äger hingsten... men jag rotar vidare i detta!


För den som tävlar är det väl också både positivt och negativt. Den årliga nomineringsavgiften kvarstår, dvs $50/100 per år kvarstår och det kommer ju vara upp till var och en att fundera på om det är värt det. Skrapar man ihop en del poäng kommer det ju vara värt det, men det vet man ju knappast i förväg....


Första året kommer enligt AQHA (OM programmet är framgångsrikt) varje poäng vara värt $35.

Den tävlande får 70% av detta. Det innebär att om man har betalat in för en division ($50) så har man tjänat på det när man har 2,5 poäng ($61,25) Har man betalat in för båda divisionerna (open och amateur) så har man tjänat in avgiften efter 4,5 poäng ($110,25 till ryttaren) - över det är pengar tillbaka upp till 200 poäng för där finns det ett tak (natuuuurligtvis.....) 

Målet enligt AQHA är att en poäng ska vara värd $50 men det förutsätter ju naturligtvis att programmet har betalande deltagare...


Har du någon åsikt angående detta? Tänker du ansluta din hingst, ditt föl eller din tävlingshäst? Är du intresserad av att köpa en avkomma som inte är Incentive Fund ansluten enligt deras nya regler, eller är det viktigt för dig?


Läs gärna info från AQHA:

http://www.aqha.com/News/News-Articles/11042011-Incentive-Fund.aspx

Av Anna Eriksson - 3 november 2011 11:21

 

Jaha, mitt i allmän ekonomisk världskris och under den största nedgången av betäckningar och marknad av quarterhästar i USA sedan....urminnes tider, så stiger KID CLU upp från de döda! Mycket intressant...


Kid Clu, som är pappa till vår egen underbara Cluanna, är en av världens genom tiderna mest kända quarterhingstar. I sin storhets dagar var han Kungen av halterindustrin och många många av dagens haltermonster stammar ur Kid Clu -tex Kids Classic Style, Telusive, Touchdown Kid mfl.... När han dog endast 13 år gammal 2001 stod han för den smått fantastiska språngavgiften $10,000!


På den tiden var det inte tillåtet att använda fryst sperma inom AQHA men Kid Clus ägare hade varit smarta och fryst in sperma från den Store hingsten ändå. Länge har det spekulerats i vad som ska hända med denna fryssperma och det som sagts hitills har varit att den är för privat bruk, fram tills nu.... mitt i Krisen!


2012 finns Kid Clu tillgänglig för avel igen med fryst sperma. Språngavgiften är i klass med hingstar som Zippos Mr Good Bar och liknande kanoner, $5000 och han annonseras som "The Return of Kid Clu - The Sire of Sires" Det är att gå ut hårt med en sådan betäckningsavgift idag men så är ju också Kid Clu för halterindustrin vad Zippo Pine Bar är för pleasureindustrin...

Länk till annonsen (f.ö en mycket trevlig hingst jag gillar skarpt på sidan brevid) -tar lite tid att ladda...


Här finns Kid Clus ägares hemsida också med annonsen på första sidan Tallent Quarter Horses


Detta ska bli mycket intressant att följa! Hur kommer det gå, kommer han få några ston, kanske fullbokad redan vem vet? Och varför väljer man att släppa bomben (som det faktiskt är i den världen) just nu när marknaden är som absolut allra sämst och uppfödarna lägger ner på löpande band?

Det måste finnas någon slug tanke bakom! Jag är sååå nyfiken på vad som kommer hända!


Vad man än tycker om Kid Clu så är han en stor legend... tyvärr också en stor spridare av Hypp genen men utan honom hade jag inte haft Cluanna (som naturligtvis är Hypp N/N!!!) och utan Cluanna inte hennes fantastiska avkommor.

Jag har alltid varit fascinerad av denna hingst som omges av mystik... knappt några bilder finns att hitta på honom, hans alldeles för tidiga död är något höljd i dunkel och det finns inte mycket info alls att hitta, trots att han var och fortfarande är en av de största och mest kända quarterhingstarna som funnits! 


Jag ska följa Kid Clus nya era och tackar ödmjukast för att jag har hans vackra dotter i mitt stall.


Länk till artikel på GoHorse

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards