coolqh

Direktlänk till inlägg 21 november 2012

Ang testning för de genetiska sjukdomarna!

Av Anna Eriksson - 21 november 2012 15:53

Som flera påpekat kan det ju vara bra att lägga ut information om hur man går tillväga för att testa sina hästar!!!


Om man har en quarterhäst kan man göra ett kombinerat test genom AQHA. Då testar man HYPP, PSSM1, MH, GBED och HERDA (de tre förstnämda är dominanta gener och de två sista är recessiva)

Detta kostar $85 för AQHA medlemmar.

http://www.aqha.com/News/News-Articles/02032012-Genetic-Testing.aspx


Även APHA erbjuder ett paneltest för registrerade paintar. De testar HYPP, OLWS, GBED och HERDA för $100. OBS-det verkar som att dom inte testar PSSM1 i sitt paneltest, så detta måste isåfall testas separat! Någon med aktuell information får gärna bekräfta/dementera detta, om inte APHA inkluderar PSSM1 i sitt paneltest borde dom verkligen börja NU!

http://my.apha.com/breed/regguides/regguide5

http://press.apha.com/pdfs/fieldservices/DNAHairKit.pdf


Har man en annan ras eller kanske redan har testat för övriga aktuella sjukdomar så finns det flera lab i USA man kan skicka sina tester direkt till. Jag använder gärna Animal Genetics, http://www.horsetesting.com/PSSM.htm

Du skriver ut detta formulär och fyller i (glöm inte kortuppgifter för betalning, det är 35 dollar du ska betala) : http://www.horsetesting.com/EquineUS2012.pdf
Sedan skriver du ut detta, Import Permit -tre sidor som ska skickas med i kuvertet: http://www.horsetesting.com/USDA.pdf
 
Instruktioner hur du gör finns längst ner på formuläret du ska fylla i men det är enkelt, dra 30-40 man el svanshår med roten och lägg i en plastpåse (gärna en zip-lock påse eller annan förslutningsbar).
Märk påsen med hästens namn, samma som du skriver i formuläret.
Påse med hår + ifyllt formulär + Import permit i ett kuvert, skickas till adressen som står längst ner i formuläret.
 
Även UC Davies -som sköter AQHA/APHAs tester- kan man skicka sina tester till:

Dominant eller Recessiv?


Skillnaden på dominant och recessiv gen är denna:

50% av generna i en häst kommer från pappan och 50% från mamman.


Med en dominant gen, som tex HYPP och PSSM, kan hästen vara påverkad om den har en kopia av genen, dvs enbart ett av föräldradjuren har nedärvt genen. Det benäms tex N/H om det är HYPP eller N/P1 om det är PSSM.

En häst med dubbel upplaga av dessa gener, dvs den har fått genen från båda föräldradjuren (H/H och P1/P1) är hårdare drabbad än om genen finns i enkel upplaga men även i enkel upplaga kan den alltså uttrycka sig i hästen.


Recessiva gener kräver att hästen fått genen från båda föräldrarna för att den ska uttryckas -dvs ge en sjuk häst.

En häst som bär på genen i enkel upplaga (N/Gb =GBED, N/Hr= HERDA, N/O= OLWS) är just det -en bärare. Den är inte påverkad av genen på något sätt men kan nedärva genen till sin avkomma och bör därför endast korsas med en häst som inte är bärare av samma gen.

En häst som får en recessiv gen från båda föräldrarna är alltid påverkad. Det innebär för en Gb/Gb eller en O/O att den dör kort efter födsel om inte stoet kastar det defekta fostret innan.

För en Hr/Hr innebär det ett livslångt lidande och ofta ett kort liv.


Nedärvningen ser ut såhär:

 

Recessiva gener

En avkomma till två bärare av en specifik recessiv gen (tex GBED) har:

25% chans att bli helt fri från genen (N/N)

50%  chans att bli bärare av genen och själv opåverkad (N/Gb)

25% chans att ärva genen i dubbel upplaga och vara påverkad (sjuk) (Gb/Gb)


En avkomma till en bärare av recessiv gen och en ickebärare:

50% chans att bli bärare av genen och själv opåverkad (N/Gb)

50% chans att bli ickebärare av genen (N/N)


Dominanta gener

En häst med två kopior av en dominant (tex HYPP H/H) gen kommer alltid att nedärva genen till avkomman 100%

En häst med en kopia av den dominanta genen kommer att nedärva genen till avkomman 50% av gångerna

Om man korsar två individer med en varsin kopia (tex HYPP N/H+HYPP N/H) av genen har man:

25% chans till en icke positiv häst (N/N)

50% chans till en positiv häst med en kopia av genen och påverkad (N/H)

25% chans till en positiv häst med dubbla kopior av genen och påverkad (H/H)



Att notera är att det i Svensk djurskyddslag regleras vad man får avla på och inte, och man får inte avla medvetet på defekter som kan orsaka lidande hos avkomman. Därmed är det alltså olagligt att medvetet avla på en PSSM eller HYPP positiv häst. Och även om det alltid kommer vara omöjligt att kunna bevisa vad en uppfödare vet och inte vet så finns lagen av en anledning, och i förlängningen kommer detta att skilja agnarna från vetet vad gäller de uppfödare som tar sitt ansvar för de föl de väljer att producera och de som inte gör det.

Förr eller senare kommer dessutom kunskapen om dessa sjukdomar anses vara något varje uppfödare ska vara medveten om och kanske till och med ett testningstvång införas.


Från och med säsongen 2013 kommer vi kräva testning av alla ston som betäcker med Ima Prime Time och inga ston som är positiva för de dominanta generna kommer att accepteras.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards