coolqh

Alla inlägg under februari 2009

Av Anna Eriksson - 28 februari 2009 19:51

På grund av sjukdom i familjen har jag varit ganska svår att få tag på en period och kommer förmodligen att så vara i perioder framöver också... Jag lyssnar dock av meddelanden på mobiltelefonerna med jämna mellanrum och mailen läses alltid av antingen mig eller Anders så lämna meddelande, sms-a eller maila om jag inte svarar! De två förstnämda är lämpligast om det är väldigt brådskande! Var inte rädda för att ringa eller maila, om jag inte kan svara så svarar jag inte så det är ingen risk att ni stör!





Vill här också passa på att tacka för allt stöd jag får från min familj och mina vänner. Ni är ovärdeliga!!!



Tusen miljoner tack också till Anders och Sandra som ser till att jag kan lämna gården ibland utan framförhållning!

Sandra du är jätteduktig och jag är väldigt tacksam att du "kom till oss" precis i rättan tid! Jag har fullt förtroende för dig!!!




Mamma och Pappa, jag älskar er massor! Jag har världens bästa föräldrar och det vet jag om! Krya på dig pappa!!!!!!

Av Anna Eriksson - 18 februari 2009 21:09

Nu lämnar jag med varm hand över ansvar och arbete till Anders och vår stallhjälp Sandra och beger mig till Göteborg för att närvara i dagarna fyra (och långa dagar lär det bli ;-) vid Eurohorse som representant för IF Djurförsäkringar!

http://nemonet.swefair.se/templates/FlexiblePage____170423.aspx


Om ni åker dit, leta upp mig! Jag står i monter B 00:69 enligt uppgift :-)

För de som lämnar intresseanmälan under mässan och sedan tecknar försäkring lämnar If 15% rabatt!!!!


Väl mött!!!

Av Anna Eriksson - 13 februari 2009 21:45

Kände att jag behövde lätta upp stämningen lite här...


Så jag bjuder på några bilder från idag.... Man får blunda lite för överbyggnad, täckesskav och skitgrisar :-)


Willy,  dagens lurvenpajsare och hans kompis Axel, ´som börjar se ut som en riktig pleasurepålle :-)

















...och så lite Britta i stallgången :-)



Av Anna Eriksson - 12 februari 2009 23:01

Somde flesta säkert vet har Australien drabbats av fasansfulla bränder den senaste tiden. Många djur, både husdjur och vilda djur, har fått sätta livet till och är skadade. Många människor har dött i sina desperata försök att rädda älskade husdjur.


Detta är viktigt för mig och jag vill uppmana alla som har möjlighet att hjälpa till. Minsta donation kommer att göra skillnad så snälla, gå in på RSPCA Victoria's hemsida och donera pengar! Den australiska dollarn är låg mot vår krona ochom du till exempel skänker 100 dollar är det bara drygt 500 kronor! 1000 dollar är ca 5691 kronor. Låt inte lathet och lättja hindra dig från att skänka bort fredags vinaren eller lördags pizzan i pengar till de som verkligen behöver det nu!

http://www.rspcavic.org/campaigns_news/news_bushfires.htm



 

Det finns en grupp på Facebook också (säkert flera):

http://www.facebook.com/group.php?gid=139084600144#



Skräckhistorierna är så många..... Jag läste om två systrar som dog i sina försök att rädda sina djur. De hittades vid sina älskade hästar och hundars sida.... jag vet att jag förmodligen gjort samma sak själv och det känns som tusen knivar i hjärtat att läsa om....

Penny Chambers 21 år och Melanie Chambers 22 år, Kingslake *RIP*

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,25031163-5018723,00.html

här är deras Facebook sida:  http://www.facebook.com/s.php?q=penny+chambers&init=q&sid=e9405effcb2c2e141246ba5359b3b09f#/group.php?sid=e9405effcb2c2e141246ba5359b3b09f&gid=47602478343

Jag funderade på vad jag kunde göra för att hedra dessa modiga tjejer och efter att ha läst deras vänners kommentarer så förstod jag att det bästa jag kan göra är att hjälpa djuren i Australien!




Okej,jag vet att min blogg varit lite dyster på senaste tiden. Men jag kan inte låta bli att skriva om vissa saker ibland, när det blir för mycket....




Det finns solskenshistorier också.Som brandmannen som räddade en koala...

http://www.news.com.au/heraldsun/story/0,21985,25042373-661,00.html


Ett bra och fint sätt att hjälpa är att beställa bilden på brandmannen David Tree och ögonblicket då han först hittade koalan och gav henne sitt vatten....det kostar $20 -egentligen inga pengar (113,82 SEK) och VÄRT varenda krona!!! Bara följ instruktionerna...

http://www.news.com.au/heraldsun/shop


http://news.yahoo.com/s/ap/20090210/ap_on_re_au_an/as_australia_wildfires_koala_rescue




Av Anna Eriksson - 11 februari 2009 11:21

Vad är det för fel på denna världen egentligen???


Jag försöker ha ganska bra koll på vad som händer i hästindustrin runt om i världen, vad gäller djurmisshandel, övergrepp, omsorg om djuren på olika ställen osv. Det är något jag tycker är viktigt. Jag vet att om man söker på youtube till exempel hittar man tusentals videos med olika former av övergrepp och misshandel av djur. Det är minst sagt överväldigande!

Jag har aktat mig lite om att skriva om en del fall i bloggen, ofta på grund av att de är pågående och ingen är dömd. Nu senast om en stor pleasuretränare i USA som jag alltid, utan att ha träffat honom själv, ansett vara väldigt bra. Cleve Wells. Det finns info om hans pågående fall om man googlar lite, ingen vacker historia.... Jag är glad att jag inte köpte hem hela hans dvd serie som jag hade tänkt om jag säger så....



Fuglyhorse bloggen (se länkarna) är ett underbart hjälpmedel att hålla reda på vad som händer på denna fronten "over there" och den följer jag slaviskt. En eloge till fok som är så raka och sanningsenliga som hon som skriver den bloggen. Honär inte rätt för hot och represalier, och jag vet att hon får utstå mycket hot.




Nu senast var det historien om Tessa... en vacker liten champagne mula som åkte till en tränare. Tårarna rinner....igen. Vad faan är det här. Och man VET att det bara är den lilla fyttiga toppen på isberget!!!


Om ni vill läsa Tessas historia finns den här: http://www.freewebs.com/tessasordeal/arequestfortessa.htm

Den innehåller några riktigt horribla bilder men det är säkert att gå in på sidan, bilderna ligger inte uppe direkt utan under en undersida med nogranna varningar om man inte vill se. Jag önskar jag hade lyssnat på varningarna. :-( Men ändå inte..... för några måste ha de bilderna inför sina ögonlock. Tessas historia får inte glömmas! Nu gråter jag igen.



Något måste göras.

Av Anna Eriksson - 9 februari 2009 22:17

för cirka 2,5, ja nästan 3 år sedan, en majdag föddes en liten knodd som fick smeknamnet Willy....



Willy var, tja inte det vackraste som ditills hade sett dagens ljus kanske... inte ännu....



Men tiden gick och Willy växte. Han gav sig iväg på en spännande resa genom hela landet. Han lämnade sin mamma och fick stå alldeles själv i en stor lastbil. Han visste inte vart han var på väg, det skumpade och lät men han fick mat och vatten av den snälla gubben som körde så det var väl rätt okej. Mitt i natten kom han fram...


 


Snart upptäckte Willy att det var ett ganska trevligt ställe han hade kommit till. Han fick roliga kompisar att busa med hela dagarna...



Willy fortsatte att växa och växa..... än växte han fram, än växte han bak. Konstigt kändes det i kroppen, det knakade och värkte överallt. Men Willy fortsatte att växa....



Matten och hussen undrade vart det skulle sluta...men tänkte att det var nog bäst att låta Willy vara ifred med sin kropp. Snart började det kännas lite bättre tyckte Willy... och provade att jaga lite hund....



...men på det hela taget kändes det ändå ganska bra i kroppen...



...tiden gick och Willy fortsatte ändå växa.... likaså gjorde hans päls när det blev kallt!



...men människorna tyckte ändå att han allt började bli rätt tjusig...



...Willy fortsatte att hänga med sina polare...



...Willy började i skolan....



...vips...hade Willy blivit en stor pojke...




....nu ligger det ju nära till hands att tro att Willy,som blivit en stor och stark hingst, förvandlats till en diva....




...men så är icke fallet. Willy är nu snart tre år gammal och har blivit en rejäl pojke. Men ack så snäll.... han är nu dagligen barnvakt åt lille Axel 8 månader i hagen. Han står i spilta, box, på lösdrift och var man än ställer honom utan att knota. Han är den absolut mildaste och snällaste hingst, ja häst till och med, jag har haft med att göra. Han är helt fantastisk!

Den lille sparvliknande fölungen har vuxit upp! Till en ståtlig men ödmjuk Hingst! Han charmar damerna med sitt gentlemannamässiga sätt och maskulina yttre när det är dags för betäckning. En naturbegåvning från första gång! Betäcker som han inte gjort annart i 20 år, och sedan ut i hagen igen till kompisen. Och är det inte betäckning på G så finns det ingen anledning till att tuppa upp sig resonerar han och ställer sig lugnt i spiltan brevid det brunstiga stoet med den kaxiga fölungen. 

Denna sommaren kommer att bli ett stort kapitel i vår Willys liv. Han kommer att få ett par egna ston och han kommer att bli ridhäst på riktigt.



Och han kommer att göra succé! Följ sagan om Willy!



....to be continued.....



Av Anna Eriksson - 9 februari 2009 00:19

Så har man blivit utmanad igen...

Jag hade inte tänkt att engagera mig i det ikväll då jag är helt slut efter helgresa till föräldrarna i Norrköping. Utmaningen var denna och den kom från Hanna:

Gå in på Mina bilder.
Ta fram 6:e albumet.

Välj 6:e bilden och lägg ut i bloggen. Skriv lite om bilden.
Utmana 6 st av dina vänner och kompisar att göra detsamma.
Lycka till!

...vilket givetvis gjorde mig lite nyfiken på vilken bild den 6-e i det 6-e albumet var!

Det var denna:


Ja.... vet inte riktigt vad jag ska skriva om den. Det är jag och min bästa vän i hela världen, min soalmate, mitt ALLT under så många år, Tequila...som lämnade mig i detta jordelivet för ca 1,5 år sedan med ett stort svart hål. Konstigt, tiden läker alla sår sägs det men det känns mer som att det blir en tunn skorpa som går upp vid minsta rispning på ytan....

Ja, iallfall, så är det hon och en av alla mina älskade katter genom åren, en väldigt speciell pojke som hette Proppen. Han hade en sned utstående huggtand som liksom stack ut på utsidan och gav honom en något skum look. Men han var det snällaste man kan tänka sig, ganska skraj för det mesta och väldigt klantig men ack så kärvänlig. Bilden är från Mellangården, min första gård i Östergötland.

Suck.... Jag saknar er mina vänner!!! *gråter*


Jaha och vem ska jag utmana då...

Dessi

Katarina

Veronica

Tove

Ulrika

Nina


Av Anna Eriksson - 5 februari 2009 10:57

Miljöpartiets Tina Ehn måste väl få utses till alla vi hästföretagares talesperson i riksdagen! Hon har koll! Hatten av för henne!



I oktober förra året lade hon en motion till riksdagen angående försäljning av hästar som jag tyckte var utomordentligt bra! ALLA vet att reglerna som gäller för hästförsäljning av näringsidkare är fullständigt tokgalna och bakåtsträvande. Man jämställer en häst med en bil eller en teve...

http://mp.se/files/156900-156999/file_156913.pdf


Ja, jag håller med om varenda ord i denna motion och det lät jag också Tina Ehn få veta! Äntligen någon med lite koll på saker och ting. Undrar om hon jobbar i motvind....



Jovars. Det får man väl anta. Här är hennes nyligen ställda fråga till finansminister Anders Borg (inte en av mina favoriter *ehum*) angående Beskattning av Hästverksamhet:

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=67&dtyp=frs&rm=2008/09&dok_id=GW11522&nr=522



Här är finansminsiterns briljanta svar....

http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=71&dok_id=GW12522



-ett utomordentligt prov på undvikande av fråga tycker jag.

Istället för att ta upp frågeställningen så börjar han debattera var gränsen ska gå mellan näringsverksamhet och hobbyverksamhet. Frågan gällde inte detta. Frågan gällde häst näringsverksamhet och man får väl ändå anta att gränsen går någonstans och VAD GÄLLER FÖR DOM SOM HAR NÄRINGSVERKSAMHET???

Tina Ehn efterfrågar inte gränsdragningen. Utan kritiserar tillämplingen och misstolkningen av reglerna, samt vill få till stånd en regeländring så att näringsverksamhet med häst ska få samma villkor och föresättningar som annan näringsverksamhet.  




Är jag smartare än Sveriges finansminsister, eller dummare??? 


Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards