coolqh

Alla inlägg under april 2011

Av Anna Eriksson - 29 april 2011 18:20

Glittering roses in pot

Idag får vår superbästa veterinär Kajsa en stor bukett för att hon kom ut på sin lediga dag och tog bakterieprov!!! Plus ringer imorgon lördag med testresultatet! Det är rätt sjyst av en stationsveterinär mitt i betäckningssäsongen tycker jag! För övrigt känns det väldigt priviligerat att ha sådana veterinärer som vi har!



Beautiful Thank You Graphic


Luisa brunstade i drygt 16 dygn förra gången och tog sig inte så jag ville kolla så hon inte står med någon infektion för säkerhetsskull, men annars ser det jättebra ut och förmodligen var det en "blindbrunst" helt enkelt eftersom det var den första brunsten jag såg för denna vår. Nu är hon betäckt igen så håll tummarna!!!


Mackan är inte förtjust i undersökningsspiltan och känner sig pressad när alla står och väntar på henne, så även om hon går in när jag är själv blir hon väldigt spänd när vet är här. Därför har vi inte kollat henne än men hon har inte kommit i någon ny brunst. Protesterar hon över spiltan nästa gång också tar vi blodprov för att se om hon är dräktig, det kan man göra tidigast på dygn 50 och hon är på dygn 41 idag. Helst vill jag göra ultraljud så jag vet att det inte är några tvillingar men jag tänker inte bråka med henne!


Hoppas ni inte missade det kungliga bröllopet från England idag! Mycket vackert!

Däremot reagerade jag på att hästarna såg ganska stressade ut. Hade jag varit chef för den biten hade jag haft multipla blödande magsår vill jag lova. En hade visst skenat bland folkmassorna också! Kanske skulle man sälja på dom lite pleasurehästar istället. Blinget skulle passa rätt in och säpojoggarna (om det finns några engelska sådana, jag såg inga) skulle få det lite lättare! För den som inte vet vilka dom är, sök "säpojogg" på facebook.


Trevlig helg! 


Av Anna Eriksson - 27 april 2011 11:48

I år får vi ett sent föl. Cluanna är beräknad till slutet på juni -början på juli och det är egentligen senare än vad jag vill ha föl men jag var sent ute med henne förra året och hon tog sig inte första gången så jag sprutade igång henne och körde tillbaka henne till pojkvännen. Av den enkla anledningen att jag verkligen VILLE ha henne dräktig med honom! Och den som väntar på något gott väntar alldeles för länge eller hur var det nu?


Jag har lagt in en drömbeställning på detta föl men är den bara frisk och färdig när den kommer ut är jag fullkomligt nöjd! Den kommer att bli dubbelreggad, AQHA/APHA, ansluten till SQHA Breeders och jag hoppas förstås på ett sto, gärna med tillräckligt vitt för regular APHA men inte för mycket så det blir "undesireble trait" för AQHA. Vad det än blir blir den iallfall både Quarter och Paint och en gångarts-allrounder!  


Den LÄR ju få "crome" iallfall :)))


Mamma Cluanna (lerig och vacker lite tidigare i vår)


Pappa Gators Dirty Larry  - APHA/AQHA född 1997 -avelshingst i "pasture condition" inte riden på flera år pga en senskada v.b men i fin form :)

       


Tack Eliza Söderkvist för bilderna på din fina pojke!

Av Anna Eriksson - 25 april 2011 10:23

Vår såg ut ungefär såhär. Varning för bildbomb....


Har funderat på vad vi ska göra med pilträdliket utanför stallet. Att gräva upp det visade sig vara för jobbigt så nu har vi planterat en clematis och hoppas det ska bli ett "clematis-träd". Ja den som lever får väl se....


 



Här åker våra potatisar ner i jorden med förhoppningar om att kunna bjuda på egen färskpotatis till midsommar!


 



En vit klätterros planterad som förhoppningesvis växer och tar vägen uppför trädet! I hålet ska jag montera in en kruka/ampel med något fint som kan hänga ut så det ser ut som det växer i trädet. Tips på fin, tålig hängväxt gärna med blommor!


 



Anders kryddor och örter.


 


Leopold och Smokey kollar läget...

    ...precis som Luisa.



Ja alltså vad ska man göra efter en dag med planterande och när solen gassar på detta vis?


    ....detta? Passade mig bra iallafall!



Såhär kan en påskbrödkorg a'la Anders se ut!





Solnedgång över hagen. Godnatt!

     

Av Anna Eriksson - 25 april 2011 10:18

Mer hagbilder på en solnjutande Primus!


Ja....matnjutande också. Detta är en kille som GILLAR sin mat!!!


 


Jomevisstsåatte.... ibland när man fotar har man bättre tajming. Ibland sämre.


   


Har lagt upp lite nya bilder i Primus album:  

Av Anna Eriksson - 24 april 2011 14:54

Alternativ musikvideo starring Dixie, Leopold, Smokey och Freddy Mercury.

Anders gör rösten till de störande inhoppen. Dixie lägger på körrösten.


OBS, missa inte slutscenen där Leopold och Smokey gör upp till musiken med en rytmkänsla som är få förunnad!!!   


Jag presenterar; Welcome To The Jungle musikvideo!


 


Av Anna Eriksson - 21 april 2011 19:02

Jag är så stolt över Ishanga! Denna lilla tuffa elefanttjej som räddades UR KLORNA (faktiskt) på ett lejon efter att hennes mamma dödats av tjuvskyttar.... och som plågats av mardrömmar och ångest, precis som ett människobarn skulle gjort under samma förutsättningar.


Ishanga är inte vilken elefantunge som helst. Hon är tuff! Jag skulle nog likna henne vid en streetsmart gatutjej eller något liknande. Ishanga är alltid i fronten på tjyvaktiga upptåg och hon är en hungrig flicka. Hon tänker aldrig svälta mer och hon slåss för sin mat. Så pass att skötarna har fått fått flytta henne till en grupp med äldre elefanter som inte tolererar hennes mobbning av dom mindre elefanterna vid matdags när hon helt sonika slukat sin mat och sedan mobbat till sig maten från dom mindre vilket gett skötarna en massa extrajobb med att dicilinera och jaga bort Ishanga och vakta dom små.


Alltså..... Ishanga är en överlevare och hon tar ingen skit! Hon är elefantvärldens Grynet!!! I LOVE IT! Det är min tjeja det!!! Hon kommer att klara sig kanon om några år när det är dags för henne att flytta ut i vildmarken igen!


Här är månadens målning!


 


Av Anna Eriksson - 17 april 2011 18:26

A Friend is someone we turn to
Tänkvärda ord.... riktiga vänner växer definitivt inte på träd. Det är sådant många blir plågsamt medvetna om när dom har det jobbigt, blir sjuka osv. I nöden prövas vännen heter det. Lyfter dina vänner upp dig när du faller, eller försvinner dom? 

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards