coolqh

Alla inlägg under december 2008

Av Anna Eriksson - 31 december 2008 19:16

...vill vi önska alla våra kända och okända vänner, samt vår familj!


Vi ses nästa år!



Av Anna Eriksson - 28 december 2008 20:04

Den 27/12 förlovade vi oss!


Jättestort tack och varma kramar till alla vänner och familj som kom och firade dagen med oss! Även om det var några som inte kunde komma på grund av sjukdom så var det knökfullt i vårat lilla hus.Men finns det hjärterum så finns det stjärterum och det hade vi verkligen! :-D 

Tack också för alla fina presenter och små tal som värmde hjärtat!


En sådan fest har jag aldrig haft. Champagnen minst sagt flödade och jag har väl aldrig haft i princip fri tillgång på skumpa! Jag tror inte jag drack något annat är champagne på hela kvällen! :-)



Bilder och lite utförligare festbeskrivning utlovas så snart jag orkar och har laddat över bilderna från kameran.... men just nu orkar jag inte!


Kram på er och Tack!!!


Min ring som vi har specialdesignat själva.... eller ja, vi har knyckt ett Native american Navajo -mönster som guldsmeden trollade fram en jättevacker ring av!


Av Anna Eriksson - 26 december 2008 23:29

Så har årets CMA gala -Country Music Awards - gått av stapeln och sänds i ett som vanligt alltför kort sammandrag i SVT. Som vanligt satt vi bänkade... Det tror jag jag har gjort årligen sedan.... ja sedan Ensjön brann som vi brukade säga i Östergötland!


Årets höjdpunkter? Jovars.... eller vad ska man säga mer än stående ovationer, till Kenny Chesney och THE WAILERS (ni vet... Bob Marleys grupp!!!) som framför årets låt!!! Ja, inte enligt CMA men enligt oss! Hur fan lyckas man få ihop reagge och country i en låt, så att det låter som både och och inte som skit?!?! Ja, fråga inte mig...men dom lyckades! Det var fanimig GENIALT!!! Har ni minsta  musikintresse så bör ni lyssna på den låten! "Everybody wants to go to heaven".... Jag kan inte nog poängtera detta. Genialt!!!!!


En annan kille som är genial är Trace Adkins! Ni har väl kollat på Celebrity Apprentice? Lyssna in hans musik också.... Särskilt ni Alan Jackson fans! Som vi är, som bekant. Numera också Trace Adkins fans...(ja, jag har varit sedan jag hörde honom första gången!) Överjordiskt!


Nu ska jag ladda inför morgondagen!

Med några andra favoriter...DIXIE CHICS!!!


 

Kram på er



Av Anna Eriksson - 24 december 2008 10:51

Igår var det dagen före julafton... Ni som läst bloggen kanske vet hur den avlöpte för ett år sedan? Anders och jag hade planerat allting in i minsta detalj. Vi skulle mysa och pynta, laga den utvalda julmaten och göra julgodis i lugn och ro på kvällen, smutta glögg och sedan spela Bingo Lotto! Jo jag vet, men vi tyckte det kunde vara lite småmysigt med Bingo Lotto en enda gång om året, uppesittarkväll och allt och man kan ju faktiskt vinna! Men, givetvis "sket det sig" som man säger och Anders fick sitta på Skara djursjukhus med Dixie hela eftermiddagen, kvällen och halva natten då Dixan behövde akut operation i halsen! Jag satt själv med dom plötsligt übertråkiga bingolotterna, utan mat, julgodis eller myspys för fem öre. Men det blev ganska bra till slut iallfall och det viktigaste är ju ändå att Dixan mådde bra!



Så, iallfall hade vi givetvis tänkt följa planerna i år iallfall! Med det tillägg att vi skulle fixa julgran också!

Hur tror ni att det gick?`


Väldigt kortfattad beskrivning av vår "dagen före dopparedagen 2008"


Anders knetade på med maten för att hinna klart allt till Bingo Lotto!


Den nya fina spisen som dagen till ära skulle invigas! Anders var supernöjd för den blev jättevarm, jättefort och han fick fyraplattor och allt!

Julskinkan verkade trivas i ugnen också, så pass att glaset på termometern exploderade!


...något hände uppenbarligen för vips slutade hela spisen att fungera! Det blev obönhörligt KALLT överallt, spisen var DÖD! Halleluja!


Men, som tur är lever man med en överlevnadsinstruktör och denne begav sig iväg för att handla gasoltuber. Under tiden riskerade jag förfrysningsskador för att klä den bångstyriga granen i uterummet...själv såklart!

Men, Anders kom hem och äggen kokades och köttbullarna stektes på gasolkök! Voila!


....skinkan fick koka istället.... på fotogenkaminen!


Ja, detta drog ju givetvis ut på tiden.... återigen blev jag sittandes med dom satans bingolotterna själv. Utan duttpenna! Anders hade givetvis köpt en duttpenna,förra året var dom nämligen slut! Denna gång fanns det två kvar! Anders köpte en, stoppade den i bakfickan och tappade den någonstans. Japp! Ingen duttpenna, ingen dutthjälp, helt alena...


Det slutade såhär


Slutet gott, allting gott. Vi vann ingenting. God Jul!



*



Några timmar senare... resultatet!



Av Anna Eriksson - 22 december 2008 20:02

...och hästarna betar gröngräs!



...det är mycket nu. För alla! Så jag hoppas att jag är ursäktad för min frånvaro.... min frånvaro på bloggen innebär förstås inte att det inte händer något här, snarare tvärtom! Men det förstår ni säkert...?! ;-)


Jag har sedan en tid tillbaka jobbat på ett tidskrävande projekt, eller vad man ska kalla det.. jag varken kan eller vill gå in närmare på det men jag vill säga att jag uppskattar all hjälp jag har fått! Och med detta också ursäkta mig att jag varit lite otillgänglig på senaste....



Jag har börjat försäka lära mig den nya kameran! Här kommer några resultat, blandat på våra kvarvarande föl Axel och Britta!


Men först vill jag bara visa denna bild på Dixan på vägen.... SJÄLVKLART har hon matchande täcke med hästarna! :-) Bergsklättrande pojkar på andra sidan...;-)


Så lite Axel och Britta (hagbilder):


Av Anna Eriksson - 10 december 2008 09:46

Saxat från Luckyriders hemsida:


Svensk Painthingst i topp på APHAs rankinglista
publ.2008-11-09
David Frost ligger på 6e plats i världen på APHAs lista över hingstar vars avkommor har vunnit flest Halterklasser.

David Frost har endast 49 registrerade avkommor och de älsta i Europa är endast tre år gamla vilket gör att resultatet är mycket bra. Totalt listar APHA över 120 hingstars ranking och två andra svenska hingstar finns på listan. Det är Gators Dirty Larry och Whatafrecklynxkent som är på delad 76e plats.mer info på www.bravesta.com och www.apha.comfoto: Desirée Jangelind 

Current Year Leading Sires

Halter Class Winners Youth, Novice Youth, Amateur, Novice Amateur, Open and Solid Paint-Bred Combined Rank Stallion - Sire Winners Class Wins Grand Champions Number of Times Grand Champion Lifetime Foals

01 RH IMPRINTED -SOCKETTS IMPRINT 26 530 28 199 292

01 RH MR IMPRINT -SOCKETTS IMPRINT 26 388 16 114 491

03 MIGHTY AWESOME -BARLINK MACHO MAN 24 233 20 87 662

04 AWESOME MR CONCLUSION -MIGHTY AWESOME 20 222 14 50 123

05 ZIPPOS SENSATION -ZIPPO PINE BAR 12 33 3 3 650

06 MAGNIFICENT HEIR -APPARENT HEIR 10 118 9 37 151

06 DAVID FROST -SCENIC FROSTED JET 10 25 3 3 49

Av Anna Eriksson - 6 december 2008 16:25

Alltid är det nån drama!


I torsdags skulle Anders iväg på jobb och åkte tidigt på morognen som vanligt, efter att ha släppt ut hästarna (gulle honom). Jag hade således "sovmorgon" men vaknade av Anders som kom in med kaffe.


Anders hade kommit till Fägre. I Fägre finns det ett T-kors och eftersom det rådde blixthalka tog Anders det såklart väldigt försiktigt när han svängde i t-korset. Dock fortsatte bilen rakt fram, rätt över ett krondike och Anders fann sig själv plötsligt på en åker... Haleluja! Vi har ju numera en jeep så det löste sig givetvis till det bästa! :-) Hade han inte kört jeepen hade han inte kommit längre än till krondiket heller men nu gick det bra och Anders körde helt enkelt på åkern tills han hittade en traktorväg ut. Klokt nog bestämde han sig för att köra hem iställetf ör att köra flera mil i blixthalka och tur var det....

Väl hemma skulle han senare ta bilen och handla och då visade det sig att det i smällen gått av ett rör och all växellådsolja hade runnit ut!


Men handlas måste det så Anders tog sin ryggsäck och sin cykel och började helt sonika knalla/cykla in till byn (Töreboda) och kom hem x antal timmar senare med proviant och släpandes på sin cykel. Väl ute från affären hade han ju givetvis upptäckt att det var punka!


Men skam den som ger sig! Dagen efter blev det av att knata in till byn igen för att ta tåget till Skövde och köpa reservdel till jeepen, tåget tillbaka och så promenad hem till Mjöserud igen. Där han sedan kom på att han kunde laga felet utan reservdelen (som han hade betalt 1300:- för)!


Nåja, idag är det lördag, bilen är lagad och reservdelen ska lämnas tillbaka till affären på måndag. Jag kom givetvis inte iväg på någon Hubertus Jagfelt clinic men som tur är blir det fler tillfällen för detta och istället kan jag tillbringa en del av söndagen i min kompis Dessis hårsalong! Det finns en mening med allt.


Snipp snapp snut...

Av Anna Eriksson - 1 december 2008 20:53

En pint mörk julöl med tjockt krämigt skum är helt okej efter lång arbetsdag! Gräsänka igen.... lika kul som vanligt.....


Jag var uppe med tuppen (med assistans från Anders innan han åkte på sina jobb...) i morse o släppte ut hästar.  Veterinären skulle ringa på morgonen och meddela tid för dagens hästtandvård och jag ville att alla skulle hinna smälta frukosten i lugn och ro. Veterinären kunde ju kommit direkt på morgonen men meddelade tid på eftermiddagen så min förmiddag var ganska slapp... pysslade lite med försäkringarna och svarade på lite mail.


Vid 15.30 anlände Karoline, vår "tandveterinär" ( vi har även en "avelsveterinär" och en "allt i allo veterinär" -smidigt som bara den! ;-)) Äntligen! Hon har varit på väg flera gånger och så har det blivit ändringar i sista stund och jag har verkligen inte velat sätta igång unghästarna på allvar förräns dom är kollade i munnen och eventuella vargtände och dylikt är åtgärdat. Och gissa om jag är glad att jag väntade! Ännu en gång har min lilla magkänsla stått mig bi!

Både Willy och Kid hade vargtänder, Kid en och Willy två söta små luriga rackare. Men vad värre var var att dom båda hade en varsin kindtand som strulade och definitivt hade vållat problem med bettet i munnen. i minsta fall obehag och i värsta fall stark smärta som sedan leder till långt värre problem i ridningen som kan ta lång tid att rätta till!

Det var som alltid mycket intressant att skåda in i hästarnas munnar och se hur det ser ut. Jag kan inte nog påtala vikten av att man kollar sina hästar i munnen regelbiundet, och alldeles särskilt unghästarna! Det är skrämmande, men det är inte många ställen jag har jobbat där detta gjorts ens en enda gång på någon av hästarna under tiden jag har varit där,ens efter påtalade problem! ...och jag har jobbat på en hel del ställen....    


I vilket fall, det intressanta var att Kid, trots att han blir tre år i februari, var sen i sin tandfällning i hela munnen. Det var Willy också,även om han av naturen borde vara senare än Kid då han är 3 månader yngre, men trots det hade han kommit längre i fällningen av kindtänderna än vad Kid hade gjort. Garnityret framtill är ju lätt att hålla koll på även om det inte alltid är helt lätt att se vad som är nya tänder och vad somär mjölktänder. Men kindtänderna kan ingen människa påstå att dom vet hur det ligger till med utan en ordentlig undersökning! Och idag var det där problemen låg. Jag är så glad att jag väntade och inte stoppade bett i munnen på pojkarna och började rida!

Båda fick lite inpackningar bortrensade och så försökte Karoline att lossalite på kindtänderna som ska bort. Om några veckor är det dags för ny kontroll och om dom inte ramlat bort av sig själv då får det bli utdragning. Vargtänderna kommer okcså att plockas bort då. Men gissa om det var skönt för pojkarna att få lite rensning idag!


Jag kommer att avvakta lite med Willy nu tills han är färdigbehandlad och läkt. Kid är ju redan påbörjad så honom ska jag sätta igång i bosalen nu tänkte jag. Han är inte riktigt redo för det än kanske men vi provar och ser hur det går. Funkar det inte får vi ta sidepull istället.  


Det var ett gäng sömninga grabbar jag lämnade i stallet i sina spiltor. Men inte så länge tydligen för när jag kom ut senare för att ta in fuxligan och Axel så var både Willy och Kid lösa! Willy hade blivit hjälpt av Ricky att ta av sig halsringen och Kid hade helt sonika dragit tills haken på grimskaftet gick sönder! *suck* Om man glömmer att kedja bakom Kids spilta så gör han så nämligen, han backar tills något går sönder helt enkelt! Det var en hiskelig oreda av hästar och hösilagesäckar i stallet! Men pojkarna känner sin matte och det var två oljade små blixtar som kutade in i sina spiltor när matte klev in genomstalldörren, och stod där som tända ljus! Ricky stackarn, som var den ende något sånär oskyldig, blev så skraj att han helt sonika lyfte på svansen och bajsade, rakt i vattenhinken! Inte en plutt utanför!

*dubbelsuck*


Städa, skälla lite på pojkarna, byta vatten, fylla på foder och lägga kraftfoder i krubborna och sedan ut för att hämta damerna (Axel räknas dit än så länge....)


Väl inne var det dags för fuxligan att få lite rykt. Sist ut var Sessan, min fina lilla Sessan... döm om min förvåning när jag upptäcker att hela hästen är full i några äckliga utslag, krustor och öppna sår! Hela underredet på min älskade tjej, magen och delvis benen! Hur fort kan det gå för bövelen?!?!?!?

PANIK!

Tillbringade en timme med att skrubba hela hästen i varmt vatten och hudproblem-schampo,till Sessans stora njutning! Jag hoppas verkligen det är mycket bättre imorgon annars blir det veterinären på momangen! Jäkla äckliga, snuskiga,vidriga hudåkommor!!! Funderar på om det kan vara fuktrelaterat eller svamp eller vad.... Har verkligen aldrig sett något liknande förutom en del vidriga mugg/rasp fall där det blossat upp likadana utslag och krustor  utan hejd. Detta satt inte på nederdelen av benen dock, utan under magen mest och lite på överarmarna/låren. Regnskållor funderade jag också på  men det brukar ju å andra sidan sitta främst på ryggen, länden, och korset... Förbryllande! Nåja, väck ska det iallafall, illa kvickt om jag så ska skicka hudprover till självaste SKL!!!  USCH!!! 





Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards