coolqh

Alla inlägg under september 2011

Av Anna Eriksson - 24 september 2011 21:50

Så jag knåpade ihop en liten video på Primus. Bara lite bilder o info och ett kort videoklipp från igår när solen sken och jag ropade på honom i hagen. Han kommer alltid när man ropar, i FULL fart. Myyyyyyys!!!!


Kan inte beskriva vad jag känner för den här hästen! Men det är som att speciella hästar bara kommer till mig på olika sätt och jag fastnar alltid väldigt mycket för de hästar som kommer hit. Jag är enormt tacksam för att Primus ägare (Mia och Bobo Sander, Quality Quarterhorses) valde att ställa Primus här. Inte bara för att han är en enastående avelshingst -med stam och meriter i toppklass (vad kostar dom i USA liksom?) men också för att han är just HAN och han är verkligen en del av vår familj nu. Vi har vår dagliga rutin Primus och jag och vi har nog lärt känna varandra ganska bra. Han är min kompis!


Så, här är det lilla klippet jag satte ihop bara till hans ära. Han har mohikanfrisyr och det är inte så mycket rörligt men jag hade verkligen inte tänkt göra någon film just nu alls utan det blev bara, så man får stå ut med fjordingmanen :) Har inte bestämt mig än för om jag ska fortsätta raka eller låta manen växa (och banda den i vår när jag tänkte göra den riktiga videon!)


Den som lever får se!


Av Anna Eriksson - 23 september 2011 11:24

Vi har påbörjat en studie av stress och andning hos hästar.


Många, både människor och hästar, är stressade och hyperventilerar. Dvs andas snabbt o ytligt och då blir det många andetag per minut plus låg koldioxid halt i blodet och utandningsluften. På människor ger detta stressrelaterade sjukdomar men det gör det även på häst. Tex magsår, beteendestörningar, luftvägsproblem, hudproblem och inte minst sämre prestation! Människor kan lära sig att använda andningen rätt och bli friskare och mer stresståliga, men det kan faktiskt hästar också. Så vi har två helt nya grejer, dels detta med mätningen där man ser på dataskärmen i realtid hur hästen (eller människan) andas, vad som stör andningen, hur mycket koldioxid (co2) som finns i luft/blod osv.
Men det finns också en superenkel teknik där man i princip håller för en näsborre i taget i fem minuter (Equine Breathing N1 technique), hästen börjar andas långsammare och djupare = får ett bättre tillstånd i hela krippen och högre Co2 halt = blir lugn och mår mkt bättre på sikt.


 Så vi gör först en mätning och ser var hästen ligger till att börja med, där ser man DIREKT om hästen är stressad i kroppen även om den inte verkar stressad utåt. Sedan gör man tekniken som kallas N1 och samtidigt lär man hästen det, och sen mäter man igen och ser hur stor skillnad det gör. Samtidigt lär man ägaren hur dom ska göra med N1 och det är ett jättebra verktyg för att hjälpa hästen SÄRSKILT om den är tex en tävlingshäst i stressig miljö, stressad av att gå i pyttehagar, av sjukdom eller andra orsaker. Det bästa är att det är inget flum, helt vetenskapligt och bevisbart alltihop!


En väldigt intressant grej vi upptäckte omedelbart när vi började testa hästarna var att dom följer våran andning omedvetet och omedelbart! Har man hållt på med hästar länge så vet man ofta att andningen påverkar, mest när man sitter i sadeln men att det var så omedelbart och mätbart hade jag ingen aning om. Jag kunde styra hästens andning med min egen när jag stod brevid och ju mer avslappnad hästen var desto mer omedelbar var responsen. Och det var ingenting som syntes utåt, men numera är jag medveten om detta hela tiden i närhet av hästarna och särskilt om jag hamnar i en stressfull situation.


Här är länken till Anders artikel som är publicerad i England. Anders är den första som utför denna typen av vetenskaplig studie med en AirPas och resultaten är superintressanta.


http://www.equinebreathing.com/pdfs/55-coping-with-stress.pdf




Nu ska vi bara testa fler hästar, gärna tränande och tävlande trav och galopphästar i första hand. Här nedan är en liten film jag satte ihop efter att vi började med att testa våra egna hästar, bara för att man ska få ett hum om hur det fungerar i praktiken!






 I albumet nedan hittar du bilderna från testtillfället!


Av Anna Eriksson - 11 september 2011 11:26

Det har hänt mycket bra den 11 september också....


För idag fyllet världens bästa PAPPA 71 år! GRATTIS PAPPA!!!

       

Av Anna Eriksson - 1 september 2011 11:37

Passa på! Jag säljer massor med kvalitéts utrustning och showkläder!!!


Jag har köpt på mig rätt mycket genom åren och insett att jag är något av en samlare.... jag menar någon gång kan man ju behöva just dom där Vaquero tyglarna eller hur?   

Men nu måste det in lite nya energier och dessutom vore det trevligt om jag kunde vända mig om i sadelkammaren så nu stålsätter jag mig och sätter ut en massa grejer till försäljning. Inte en bråkdel av allt som finns så är det något särskilt du letar efter har jag säkert det också.... I albumet med showkläder är flera kvalitéts show chaps tillagda!


Besök gärna dessa album där bilder, info och priser finns. Fråga allt du vill veta innan köp för jag tar inga returer. Förskottbetalning krävs och frakt tillkommer med det skickas minuten pengarna står på kontot!


Trevlig shopping!


Utrustning:





Show kläder:


Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards