coolqh

Alla inlägg under oktober 2007

Av Anna Eriksson - 31 oktober 2007 21:55

Desirée har återigen plåtat några bilder av kanonkvalitét!


Denna gång på underbara Trixie (Gamblin Welmer), ett 7-årigt Quartersto som hon också äger tillsammans med sina man Peter.

Trixie kom till Sverige från Tyskland förra sommaren, med ett vackert Blue Roan färgat stoföl vid sidan. Hon hade ditills enbart gått som avelssto.

6 år gammal red jag in henne och föll redan då fullständigt för denna underbara häst!


Till min glädje köptes hon sedan av Peter och Desirée Jangelind, och nu är hon åter hos mig sedan i våras. Hon är till salu till rätt person men kommer tillvidare att vidareutbildas och ingå i min verksamhet. Peter och Desirée kommer även att rida henne kontinueligt då vi numera inte bor alls långt ifrån varandra!


Som synes på bilderna är hon inte alls i form, men hon har nu ett 5 månader gammalt stoföl vid sidan e: BH Enterprise (Grace, även hon är eventuellt till salu till rätt hem) och har som sagt egentligen bara ett några månaders ridning bakom sig förra sommaren. På bilderna rids hon för tredje gången sedan förra året. Hon är inte ombetäckt och med lite träning kommer vi snart att få se en helt ny Trixie, utan fölmage och med en välmusklad övelinje! Hon kommer att bli den maffigare typen, men har gångarter och rörelser som även den mest inbitna gångartsfantast skulle häpnas över!


Hon är en absolut ljuvlig häst på all sätt! Jag hade köpt henne på stört om jag bara hade haft möjligheterna, om inte annat så bara för att få jogga runt på henne dagligen....


Detta fantastiska sto har mycket lätt för sig i all träning! Det enda hon kräver är en känslig mjuk hand och en gnutta förtroende. För rätt person går hon genom eld och tillbaka! Hon har ett av de största hjärtan jag sett hos en häst! Jag älskar henne!




Desirée kommer eventuellt att ta lite fotografi uppdrag framöver.

Hon har en exeptionell förmåga att fånga hästarnas hjärta och känsla i sina bilder! Hon har även tagit underbara porträtt på andra djur, tex hundar!

Jag ska försöka få henne att lägga ut sina bilder i en speciell blogg där ni kan beskåda och döma själva!

Desirée tar nästan alla bilder som jag använder på mina sidor och i mina annonser.

Ni hittar Desirée och Peter på www.jangelindsqh.se

Av Anna Eriksson - 28 oktober 2007 17:48

Kids (Gently Touch Ground) pappa, Justa Tad Rad, kom på 2-a plats på Tysklands lista över Leading Sires 2007!


Luisas (Hints Sugar Luisa) pappa, Undeniable Hint, kom på 7-e plats!


Bosses (Coolduino) farfar, Sailduino, kom på (delad) 17-e plats!


Dessutom kom Kids uppfödare, Klaus Wichtmann, på delad 19-e plats över ledande uppfödare. En lista som han toppade förra året då bla Kid tog hem Reserve Champion på Futurityt och Klaus andra uppfödning vann!


Roligt att se att våra hästar är så blåblodiga!

Det känns som vi är på rätt väg i vårt avelsarbete! :-D

Av Anna Eriksson - 28 oktober 2007 10:56

Jag börjar ärligt talat känna mig lite orolig....



Jag glömmer verkligen allt! Och nu börjar det bli lite väl påtagligt...


Denna morgon:


Kom in från stallet efter att ha släppt ut hästarna som vanligt, satte på vatten och laddade kaffe"apparaten" (kommer inte ihåg vad det heter!) med kaffe. Vattnet kokade och jag hällde i.


ca en timme senare kom jag på att jag hade börjat fixa kaffe, men aldrig avslutat.... det blev att göra klart och stoppa in det i micron...


Hungrig, så jag satte fyra ägg i en kastrull med vatten på spisen....


och alldeles nyss gick jag förbi och undrade varför plattan var på!

Jo, mina ägg.... torrkokade och ganska för "överkokta" om man säger så... kommer inte ens ihåg när jag ställde dom där!


Tappar ord och tankar hela tiden, kommer oftast på orden på engelska innan jag kommer på vad det heter på svenska. Folk tror väl att jag är någon "american-wannabe" eller något.....


Hallå...är detta normalt eller? :-S Känns inte helt okej.....

Av Anna Eriksson - 28 oktober 2007 10:52

...att ställa om klockan till vintertid...


En timme tillbaka...huvva! Denna dag fasar jag för halva året....*snyft*


Ge mig våren o sommaren o ljuset tillbaka NU!

Av Anna Eriksson - 27 oktober 2007 10:00

Igår kväll åkte vi till Göteborg för att gå på Winnerbäck konsert med vår bästis Kjell!


Jag var redan från början ganska "seg i kolat", det är så mycket som ska göras och fudneras på så att så fort man ska slappna av i fem minuter blir man ju helt zombieaktig, men det är ju ändå skönt att komma iväg!



Vi hade tänkt käka något innan konserten, och hade först planerat Pizza Hut men eftersom vi var lite sena och inte i närheten av något Pizza Hut fick det bli det som erbjöds i närmsta köpcentrum. Två alternativ, en korvmoj och en Kina restaurang. Korvmoj kändes lite väl "bonnit" ´när man väl är i storstan så Kina fick det bli, även om ingen av oss var sugna på Kina mat. Men dom hade annat på menyn så vi körde på det....


Väl inne funderade jag lite på varför ingen vi såg åt mat, men alla drack öl.... Hmmm.... Jag ska erkänna att jag var skeptisk från början till detta ställes kulinariska förmågor. Det var tydligen Anders och Kjell också, som beställde Korv och Ägg.... På restaurang! Är jag förvångad? Nej.


Bara att läsa igenom menyn var ett äventyr.

Eller vad sägs om "Fis filé med Currysås"? Bara ett av de "exotiska" alternativ vi fann.

Medans vi satt och fnissade över menyn kom drickat in. Kjell och jag hade beställt cola. Inte vilken cola som helst, utan cola utan bubblor fick vi. Inte en enda kolsyrebubbla gick att uppbåda i våra glas.

Ja ja tänkte vi, en ny upplevelse. Kanske de är vana vid att folk blir magsjuka här så de serverar avslagen cola i förebyggande syfte?


Nåja, jag beställde en pizza och väntade med spänning på om man kunde få sig en vettig sådan på ett Kina-hak. Men den var helt okej, så även korven o äggen tydligen.


Sedan var det dags för konsert.


Bara förbandet var värt hela biljetten! Vilket kanonband!

ABALONE DOTS http://abalonedots.sonybmg.se/biografi/ Fyra tjejer från Västervik med helt fantastiska rösteroch spelandes instrument som tex banjo, dobro, cello, mandolin, nyckelharpa, kontrabas och piano.

Bluegrass på ett nytt sätt och med suveränt vacker stämsång!


Jag har aldrig hört talas om dom förut men nu har jag definitivt lagt dom till listan på svenska favoritband! Rekomenderas starkt för de med samma musiksmak som oss, men även andra gillar nog detta band!


Här hittar man deras turnéblogg http://blogg.aftonbladet.se/19299/


Lasse Winnerbäck var också som vanligt super!

Jag kunde dock inte njuta i fulla drag pga av värkande rygg och ett huvud som höll på att sprängas varenda gång publiken vrålade och ljublade...

:-( Dessutom hade vi ståplatser på parkett och eftersom jag vägrar stå mitt i smeten och vill vara vid en utgång fick jag givetvis finna mig i att inte se ett jota.... Nästa gång blir det definitivt sittplatser ihop med dom andra gamlingarna...*S*



Kvällen blev ganska sen och för Anders blev det en tidig morgon då han skulle upp och ta emot kursdeltagare i skogen. Denna helg är det en "grabbig" kurs enbart för kvinnor med avslappning och Qi-gong blandat med lite överlevnad och diverse meditationer och annat i skogen.


Jag ska åka och handla lite och i eftermiddag ta mig till häst ut till gänget i skogen och sälla mig till dom en liten stund. Mysigt faktiskt!


Kram och Frid på er!



Av Anna Eriksson - 24 oktober 2007 15:44

Idag har veterinären varit här och ultraljudat två av stona (Cluanna fölar ju redan i januari *peppar peppar* så henne behöver man inte undra över om det är nåt i magen ;-))


Och gissa vad! Full pott, och inga tvillingar vad veterinären såg!

Så nu hoppas vi att alla får gå tiden ut utan komplikationer......


Sessans lille bebis kändes extra kul, eftersom det är "min" fölunge från början till slut på något sätt, med Sessan som mamma och Emil som pappa, och ett halvsyskon till Bosse.... Jag tror väldigt mycket på den kombinationen! Det borde bli en Bosse, men med ännu lite mer storlek! Och gärna palomino....och sto..... *fniss* Den var ganska stor redan nu med lång fin ryggrad och ett hjärta som slog starkt. Hon är ju ganska långt gången, betäcktes i juni...

Till och med Anders dansade nästan balett i stallgången när han såg den lille på veterinärens skärm! *fniss* Nästan så jag tror att jag kan smajla till mig att få behålla den, när han började prata om uteboxar och fler stallplatser!


Luisa är ju bara snart 90 dagar, men jag tyckte väl mig kunna se en liten red roan sabino märr därinne...eller? ;-) hehe


Tre ston är beställda, en fux (oundvikligt), en pallis och en red roan sabino.

Vi håller tummar och tår!  



Veterinären fick också passa på att ge fölen sina första vaccinationssprutor, och Bosse fick sin också.

Småtjejerna börjar bli stora nu, bara någon månad kvar till avvänjning! Skönt ser Trixie och Luisa ut att tycka om den saken.... haha

Imorrn ska Hanna och jag sätta igång med lösdriften och hagen där småtjejerna ska få bo i vinter tillsammans med Sheya som ska hålla ordning på dom är det tänkt. Hon får nog fullt upp...... *S* 


Dagens resultat var så glädjande att jag inte ens surar över att jag missade Glamour både igår kväll och reprisen idag!

Ja.... för er som inte förstått det så är Glamour min hemliga last, som styr min planering av allt! *rodnar*


Kram på er!

Av Anna Eriksson - 24 oktober 2007 09:31

Vi jobbar för fullt på att lösa alla bitar så att vi kan gå ut med en formell inbjudan till anmälning med fullständiga kostnader!


Vi har nu varit på ridklubben och inspekterat anläggningen. Ridhuset och läktaren är kanonfint och det kommer att fungera väl!


Datumet är spikat till den 24-25 november!


Kafeterian kommer att vara öppen och servera matnyttigt under dagarna. På lördag kväll blir det samvaro i all enkelhet hos oss på Mjöserud, där vi fixar käk till självkostnadspris för dom som vill. Eventuella allergier och dylikt vill både vi och kafeteriafolket gärna veta i förväg så vi kan fixa något till alla.


De lösa ändarna i nuläget är att lokalisera boende för deltagarna samt fler stallplatser.

Det finns ett begränsat antal boxar på anläggningen, men utöver det endast mindre spiltor (ca 150 cm). Vi håller på att kolla med ett större stall som ligger väldigt nära om de har några boxar att hyra ut.


Vad gäller boendet blev vi först lovade att få använda huset som står tomt på anläggningen, men då det är i så dåligt skick drogs det erbjudandet tillbaka, och det känns inte okej att härbärgera folk där heller så vi kollar vidare efter alternativ i närheten.


ALL information kommer att gå ut så fort vi har den, men det är jättebra om ni som inte har mailat eller lämnat er mailadress kan göra det då det är lättare för mig att sprida informationen på så sätt.


Det är stort intresse för denna clinic vad det verkar, och antalet platser kommer att vara något begränsat pga problemet med uppstallning.


Av Anna Eriksson - 22 oktober 2007 10:58

Utan att jag visste något i förväg planerade Anders en välbehövlig minisemester! Trippen gick till Lund, för firande av Marikas 20-årsdag! Anders hade fixat allt från gård o djurvakt, till lyxigt hotell och allt däremellan!

Torsdagen innan vi skulle åka blev helsnurrig och jag sprang mest omkring och försökte samla tankarna, sammanfatta vad alla djuren äter, och rutiner på ett papper, fixa fram rena kläder och ladda telefonen!


När vi skulle åka började givetvis bilen krångla. Ni som känner mig vet att sådant hör till vanligheterna i mitt liv, så jag var inte försvånad alls... Men Anders fixade lite och vips var vi på väg!


Hotellet var urtrevligt och låg mitt i stan, nära till allt. Anders hade kollat noga att det fanns badkar på rummet, härligt!


Vi anlände i Fredags och mötte upp med Nina, Marika och Jonas för restaurantbesök. En supergod middag avnjöts på ett härligt steakhouse i trevlig stämning. Nina hade lite bråttom till en dejt, så Anders, jag, Marika och Jonas knallade vidare till hotellet där paketöppning varvades med drinkar och öl i diskolampans sken på nattklubben! Spännande...

Jag fick äntligen min(a) första HURRICANE och den var precis så god som jag hade hoppats! Ett glas fick jag med mig hem också, undra hur det gick till!?!


På morgonen var det dags för hotellfrukost ala gigantisk, men ägg i olika former, bacon, pannkakor med lönnsirap, frallor med diverse pålägg, croissanger, muffins, juicer, kaffe och en hel del annat.... Mättnad!


Efter en speedvända på stan mötte vi upp med en något sliten Nina (hård kväll?;-)) för att luncha på ett hamburgerhak modell lyx, med supergoda hemmagjorda burgare av svenskt nötkött, hemmagjorda pommes och en gammal hederlig bärs. Ninas bärs fick jag också, över mig...*fniss* Som tur var skulle vi hem och bada och byta om efter så det gjorde inte så mycket, det var nästan värt det att se en tomatröd Nina som ville sjunka genom golvet....*S*


Väl på hotellrummet fick jag mitt efterlängtade bubbelbad!!! Anders servade med champagne och jag kände mig som en prinsessa! Jag ville ta med mig hela badrummet hem!


På kvällen satte vi oss en stund i hotellbaren (hurricanes!!!) och väntade på Nina. Tillsammans gick vi hem till Jonas och Marika, där det var en massa trevligt folk, alla rugbymänniskor på det ena eller andra sättet antar jag. Senare, i klubblokalen, fick jag se min allra första rugbymatch. Kan inte påstå att jag fattade så mycket men det var ändå ganska underhållande!


En kort sammanfattning av vår helg, men det viktigaste var ändå att komma ner och fira Marika!!!


JÄTTEGRATTIS på 20-årsdagen MARIKA!!! Hoppas du blev nöjd med presenten också!
Jag är jätteglad att Anders fixade detta, så att jag fick komma ner och träffa er (Marika o Nina) där ni bor! Det blir säker fler gånger!

Tack för att ni tog hand om en "gammal mormor" från landet!

Ni är underbara!  *fniss*


Tack också till Hanna för att du tog hand om gården och djuren och gjorde det möjligt för oss att åka!!! Det är verkligen GULD värt!!!


Nu måste jag passa reprisen av Glamour som jag missade i fredags....



Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards