coolqh

Alla inlägg under februari 2011

Av Anna Eriksson - 27 februari 2011 16:33

Denna vackra häst, vacker på både insidan och utsidan.... idag ska hon lämna oss och det känns i hjärtat. Vi är väldigt tacksamma till hennes ägare Carina att vi har fått låna henne denna tid och till Clara för att hon gav oss en sådan otrolig fölunge! Vi är övertygade om att Anna som ska ta hand om Clara nu kommer att hålla med oss om vilken trevlig häst hon är!



För ett år sedan stod hon instängd i en box 24/7, dräktig och med fång.... Och inte en sekund surade hon eller visade irritation över sin situation. Inte heller när vi fick kånka iväg med henne och hennes nyfödda fölis till klnik för en veckas vistelse då Claudia behövde operation. Fantastiska, härliga, underbara, vackra häst!!!

Idag är det iallfall en glad, rörlig och rund tjej i hagen! Denna lilla filmsnutt (och flera andra) tog jag i förmiddags genon fönstret när Clara var på budhumör och försökte jaga upp dom andra -hon lyckades med Mackan! (Blunda Carina, du vet att kameran lägger på kilon!!! ;-))

(oljudet är katterna som klänger och klättrar upp till fönstret på utsidan av huset!)


 

Av Anna Eriksson - 27 februari 2011 10:51

Alla har vi våra favoritprodukter, här kommer ett litet tips på några av mina. Jag gillar allt med lanolin i och det finns i Healthy HairCares produkter.


http://www.healthyhaircare.com/index.php


Några exempel...


Denna finns alltid i mitt stall! Perfekt ovh mycket vårdande för hårrem, man och svans samt ett supermedel på skav! Drygt och luktar godis!

Healthy HairCare Moisturizer


8 delar vatten och 2 delar moisturizer koncentrat, blandas med fördel i en snygg sprayflaska


   

  



Den bästa face glo'n i Silverado linjen! Finns i svart, ofärgad och sorrel -superduperdrygt och luktar givetvis också godis! Ett måste för den där sista finishen.


 



Mjölkvit härlig spraybalsam... hänger också framme i stallet hela tiden!


  

Av Anna Eriksson - 22 februari 2011 13:05

Ett sånt här....

   


   




  



...eller några såna här?

  



 ...tja valet är ju givet.






Av Anna Eriksson - 20 februari 2011 22:50

Jag skriver detta inlägg eftersom jag vet att en häst jag tycker mycket om är ute på annons, eller har varit, han ska ges bort eller hur det nu är.

Om någon söker på honom kommer denna blogg förhoppningsvis poppa upp i google listan!


Jag köpte painthingsten Frej när han bara var en liten gänglig åring. Han var min drömhäst och den absolut snällaste och trevligaste häst jag någonsin haft med att göra. Mycket enkel att rida och köra in, enormt lydig och väluppfostrad och SUPERTREVLIG att rida! Jag red in honom som 3-åring och tävlade några få tävlingar (APHA shower) med bra resultat, poäng i pleasure, Grand Champion Halter och någon start i trail. Jag visade upp honom för avelsnämden på Grevagården med, för att vara en paint på den tiden, hyggliga poäng -mkt bättre än några av dom riktiga quarter topphingstarna som visades på den tiden... 

Jag kände dock tidigt när vi avancerade i träningen att något inte stämde, han var inte halt men heller inte helt okej. Jag tog genast tag i saken och det togs prover för diverse infektioner och fästingburna sjukdomar som inte gav något och på rekommendation åkte jag med Frej till en superduktig veterinär, Chris Johnston på Strömsholm. Otaliga resor senare hade det konstaterats inflammationer i flera av lederna i frambenen. Dessa var ej träningsrelaterade på något sätt, Frej var mycket sparsamt riden och tränad och mycket välriden -problemen kom av medfödd felställning i frambenen. Benen såg vid okulärbesiktning raka och fina ut, det tyckte tom avelsvärderingsnämden men vid närmare koll såg Chris att Frej var vriden i varenda led i frambenen. En omöjlig förutsättning för en ridhäst! Hur man än gjorde blev det fel, genom att korrigera skoning osv och avlasta för en led så blev det värre för en annan osv. Det provades alla upptänkliga behandlingar, specialskor som hovslagaren på Strömsholm själv uppfann med nån form av rund grej under själva skon som skulle göra att hästen "rullade" på hoven -vilket naturligtvis inte funkade. Inflammationerna läkte ut men kom tillbaka så fort man satte igång och försökte träna lite mer avancerat. 

Jag fick valet -döma ut min fina häst eller låta honom bli promenad/sällskapshäst. Jag hade bestämt mig för det första när en tjej som träffade Frej föll handlöst för honom och det bestämdes att hon skulle köpa honom. Givetvis med full vetskap om hans historik, det står i kontraktet. Men hon älskade verkligen Frej och hade ett fint ställe och möjlighet att ge honom all möjlig extra underhåll. Han fick ett bra liv där.


Tills nu.... tyvärr har jag sett honom ute på annonser till bortskänkes och tyvärr följer inte hans historia med honom. Dessutom har tjejen jag sålde honom till inte bemödat sig att göra ägarbyte hos APHA och jag står således som ägare på honom där. Han är använd flitigt i avel i Norge och jag kan bara anta att dessa fölungar inte registrerats, iallfall inte i APHA eftersom jag inte har skickat in några breedingreports.


Jag vill inte hänga ut någon men det gör mig illa att veta att denna underbara häst är ute på vift utan en rimlig chans att få en rättvis behandling då ingen vet hans historia, och en ny ägare har ingen rimlig chans heller då jag förmodar att om ingen transfer report blivit inskickad på 7 år (jag sålde honom 2004) så kommer den inte att bli inskickad nu heller. Ägaren går inte att få tag på enligt vad jag förstår. Jag är gärna behjälplig med att skriva över ägarskap men då måste jag ha klartecken från människan jag sålde till -annars har jag ju enligt kontrakt skrivit över någon annans häst. Dessutom bör Frej omedelbart kastreras och på sin höjd användas som promenadhäst, om han fungerar till det.


Jag kommer att fortsätta tala om för alla som hör av sig exakt vad som har hänt Frej och hans historia. Men på detta sätt kanske jag kan nå ut till vem som nu "kommer över honom" Hans norska ägare får också väldigt gärna kontakta mig, för såhär var det aldrig menat att han skulle ha det!!!


Jag har också sett att det diskuteras på forum runt Frej och om hans skador är medfödda eller ej eftersom man gärna vill tro att det handlar om en sparkskada som tydligen har sagts. Jag har till de som ringt mig erbjudit att släppa alla hans journaler från Strömsholm. Denna häst hade inte kunnat hålla för träning hur man än hade gjort, tyvärr.



Bilder på mig och Frej

              


   

Av Anna Eriksson - 18 februari 2011 10:44

Varje månad får man en underbar målning från The David Sheldrick Wildlife Trust och det känns ju jättetråkigt att bara stoppa undan den i nån mapp på datorn och inte visa upp den någonstans så jag kommer lägga upp dom på bloggen.


Så ni får helt enkelt stå ut med lite elefantrapportering här, det är väl ett trevligt inslag bland alla pleasurehästar och avelssnack? Dessutom kommer jag att lägga ut målningar och info om Anders baby noshörning också   Noshörningar och elefanter hamnar under kategorin "Ishanga"!


Visst är den vacker!!!

  

Av Anna Eriksson - 16 februari 2011 12:24

Det är massa ny funktioner som tillkommer på bloggen hela tiden, jag fattar inte hälften men det verkar ju bra iallfall -om man kommer på hur det funkar!


Ang mitt förra inlägg om avel har jag fått massor av respons på det, enbart positivt faktiskt, än så länge! Det tycker jag är jättekul! Men ni får gärna kommentera inläggen så alla kan läsa! Det går bra att vara anonym   


En sak som är väldigt intressant är att många sitter och läser bloggen i USA med hjälp av google translation! Det hade jag ingen aning om.   Jättekul, hoppas inte översättningen gör om vad jag skriver för mycket bara *harkel*



I helgen var jag på NSBA Scandinavias första styrelsemöte för året, med den nya styrelsen. Vi är ju bara två kvar från den gamla. Så nu är styrelsen full med laddade och taggade människor och det är en bra mix av åldrar, så det ska bli roligt och se vad NSBA kan åstadkomma framöver. Alla brinner vi ju för gångartshästarna och dessa klasser!


Vill passa på att tacka vår nya ordförande Kicki för gästfriheten och den trevliga middagen!  


Mycket på G... Just nu är jag lite trött på att vintern beslutade sig för att komma tillbaka, mest för att det sköt upp våra STENMJÖLSPLANER!!! Gud vad jag längtar tills leran och skiten är bortskrapad och stenmjölen ligger vacker på marken....

Uppdaterar med nyheter efterhand, här och på hemsidan!


Over and out.

Av Anna Eriksson - 7 februari 2011 17:11

Fölnings och betäckningssäsongen! Denna underbara, efterlängtade, stressfyllda, jobbiga tid  


Tänkte skriva några ord om vad jag tycker man ska tänka på när man börjar fundera på att betäcka sitt sto. Jag vet att det är många som har helt andra kriterier, utgångspunkter och åsikter om detta med avel än jag, men detta är min blogg så här får ni ta del av mina tankar och åsikter. Take it or leave it.  


Drömmen om ett föl, en egen uppfödning, är lockande, fylld av förhoppningar och fantasier. Ibland ser man inte riktigt framför sig vad det verkligen innebär att ta beslutet att betäcka sitt sto. Man ser bara det ulliga gulliga lilla drömfölet som ska komma. Tyvärr är vägen dit inte alltid spikrak och smärtfri. Och tyvärr har inte alla hela bilden framför sig när dom drömmer och fantiserar om det blivande fölet.

Först och främst ska man vara på det klara med att det kostar. Mer än vad man har räknat med. Alltid. Det finns hundra olika sätt att föda upp ett föl på men jag kommer ta upp det enda rätta, för mig.


Betäckningsavgiften är den minsta kostnaden i att föda upp ett föl. Även om man har eget ställe, "ändå fodrar sitt sto" osv så ligger det en hel del kostnader runt detta med uppfödning.



Först måste du titta på ditt sto, och det med KRITISKA ögon. Är hon verkligen lämplig att sätta i avel. Det räcker inte med att hon är snäll och trevlig och att du älskar henne över allt annat och vill ha en avkomma som du alltid ska behålla. För det kan man aldrig veta! Allt möjligt kan hända, finns det då en plats, en marknad för din avkomma eller finns det risk att du kan hamna i en situation där du måste sälja den väldigt billigt, och då med risk att den hamnar i fel händer, eller att du kanske kommer att bli tvungen att ta bort den för att den inte är värd mycket på marknaden och du inte vill ta risken att den hamnar i fel händer? Vem ska köpa din avkomma om den blir till salu eller om meningen är att den ska säljas? Vem är din kund?



Hur mycket bra egenskaper har ditt sto som är värda att föra vidare och hur många negativa sidor har hon. Alla hästar har negativa egenskaper eller sidor -den finns inga perfekta hästar (eller människor för den delen). Väger de positiva egenskaperna så mycket över och är dom negativa så överkomliga att man bör ta "risken"?

Har ditt sto några meriter. Om inte, varför då? Blev hon skadad som ung och visade stor talang innan dess, har hon inte varit i rätt händer för att bli meriterad eller är hon inte talangfull nog? Eller är hon talangfull upp över öronen men för svår att rida/träna för att få fram det?

Hur är hon i psyket, med dig, andra människor och hästar, hur fungerar hon i flock? Om det finns problem, vad beror dom på? En känslig natur, en svår/ilsken natur eller bara omständigheter?

Har hon fått föl förut och isåfall, vad har dom åstadkommit, húr har dom sett ut, hurdana är dom i psyket. Vad har hon gett vidare -både positiva och negativa egenskaper?

(Kom ihåg nu -var kritisk!)

Hur ser ditt sto ut exteriört? Svagheter, styrkor? Hur rör hon sig? Stämmer hennes typ överrens med vad stamtavlan säger?

Vad har hon för stam? Vad har hennes föräldrar, syskon och släktingar åstadkommit och inom vilka dicipliner/grenar/sammanhang?

Måste hon testas för några genetiska sjukdomar? Alla quarter och painthästar som går tillbaka på King och Povo Bueno (vilket är dom flesta!) bör till exempel testas för HERDA och GBED, har hästen Impressive i stammen ska den testas för HYPP och alla bör egentligen testas för PSSM. Overoston och en del solida paintar bör testas för OLWS. En del av dessa genetiska defekter behöver inte betyda att stoet inte kan betäckas men att man måste undvika vissa hingstar som inte är testade för detsamma eller som är testade positivt! Läs på!


När du har utvärderat ditt sto med kritiska ögon och kommit fram till att hon nog är ett bra sto att betäcka -och du kan gärna fråga fler personer som är kunniga på avel och inom rätt område om råd -så är det dags att fundera ut vilken hingst som kan passa. Att först falla för en hingst och sedan vilja betäcka sitt sto med den bara för att man gillar honom och hans avkommor är fel ände att börja i. Du måste börja med ditt sto! 

Kanske har du ett jättefint, trevlig och välstammat cuttingsto men vill ha en pleasureavkomma? Då kanske du inte ska försöka betäcka ditt fina sto med en pleasurehingst utan istället leta upp en trevlig fölunge med rätt förutsättningar att köpa istället. Vill du ändå betäcka ditt sto bör du välja en hingst som passar henne, kanske en trevlig cutting eller reininghingst istället.


Vad har du kommit fram till att ditt sto har för nackdelar? Om du inte har något på din minuslista måste du backa bandet. Då är du inte redo att betäcka ditt sto! Men om du ser klart vad hon har för negativa sidor och anser att dom inte är alltför allvarliga bör du försöka hitta en hingst som kan uppväga dessa negativa sidor hos ditt sto. En not här -det är inte alltid man kan se det på hingsten. En del mycket framgångsrika hingstar har nedärvt olika egenskaper som man kanske inte alltid gissar när man tittar på hingsten idag. Därför är det bra att man, när man har en lista på intressanta hingstar, kollar vad dom eventuellt har gett innan, och MED VILKEN TYP AV STON. Ingen hingst ger perfekta eller jättebra avkommor med alla ston!

Kontrollera att hingsten stammässigt passar ihop med ditt sto. Kolla gärna upp vilken typ av hingstar som gett bra avkommor med ston av din typ och blodslinjer. Ja, det är lite jobb och tid man får lägga ner men det är viktigt! Ju mer van man blir och ju bättre man känner sitt sto och vad hon ger med olika typer av hingstar desto mer kan man våga "laborera" lite, tex använda sig av en yngre oprövad hingst om man verkligen tror att han passar just det stoet. Men i början tjänar man på att hålla sig lite till det som är beprövat och där man kan vara relativt säker på vad man får -även om man aldrig kan veta!


Har du gjort läxan ordentligt kanske du sitter där nu med en lista över intressanta hingstar. Med stor säkerhet inser du då att det kanske inte alls är den hingst du hade tänkt dig från början, och det är oftast inte den billigaste eller närmsta heller. Men tro mig, om du lägger lite energi, tid och pengar på detta nu kommer du att tjäna på det i slutänden -med ett föl som är resultatet av noga planering och där du kan redogöra för din tanke bakom betäckningen -ditt avelsmål!

 

DET är en härlig känsla och det andas seriositet och kunnande, för att inte tala om självinsikt.



När du hittat din hingst och insett att hingstägarens villkor är överkomliga för dig är det bara att köra på! Innan du betäcker ditt sto bör du låta en duktig avelskunnig veterinär göra en gynkoll på henne och ta bakterieprov. Dom flesta seriösa hingstägare kräver det men även om dom inte gör det visar det på en seriös och medveten stoägare om du har gjort det, samt att du kan spara mycket pengar genom att upptäcka eventuella infektioner, vätska i livmodern och annat som kan förhindra en dräktighet innan du lagt ut massor av pengar på betäckningar och uppstallning.

Kolla också upp exakt vad som gäller innan du lämnar ditt sto på betäckning om hon ska betäckas naturligt. Tex om hon måste vara försäkrad och vaccinerad. Bakskorna ska tas av och stoet bör alltid vara avmaskad innan hon åker till hingsten.


Kolla också upp vad som gäller angående betalning och språngavgift hos den aktuella hingsten innan du bokar. Dom flesta tar en bokningsavgift som inte är återbetalningsbar. En del vill ha hela språngavgiften betald innan betäckning, en del delar upp den och har en del i levande föl avgift osv.



När du väl har fått ditt sto betäckt och dräktigt börjar en lång väntan på underverket, och under denna tid kan massor av saker hända. Ultraljuda stoet på 16-17 dygn efter betäckning för att veta om hon har tagit sig. Om inte bör hon komma i brunst inom kort. Sedan kan man välja att ultraljuda mer eller mindre ofta, men jag rekommenderar att man iallfall ultraljudar på dygn 45 samt dygn 90. Vid dygn 45 kan man försäkra sitt foster.


Stoet går dräktig i ca 330-340 dygn (+/- 30 dygn) De tre sista dräktighetsmånaderna behöver hon extra näring då fölet börjar växa. Någon månad innan fölning kan stoet få lite koliksymptom då fölet vänder sig i livmodern och gör sig redo för utfärd i stora världen. Håll koll. Ge gärna en extra stelkrampspruta en månad innan beräknad fölning så har fölis ett extra skydd när den kommer ut. Detta är ett absolut måste om stoet inte är vaccinerad i övrigt.


När din efterlängtade fölunge äntligen är född och allt är bra börjar en ny resa. Nu tillkommer det också mycket kostnader, fölis ska försäkras in, vaccineras, registreras, chippas, id kollas, få pass, avmaskas, träckprovas, både fölis och mamma ska fodras med högvärdigt foder osv osv. När fölis är 6 månader har den kostat i runda slängar 50 000 från tillverkningen!


Men det är det värt!!! Och det kommer fölis att vara värd om du har gjort rätt från början och verkligen lagt ner lite krut på det!


Lycka Till med avelsåret 2011!!!


Här får ni läsare ett strålande exempel på framgångsrik avel;

ZIPS CHOCOLATE CHIP

 


Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
<<< Februari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards