coolqh

Alla inlägg under mars 2012

Av Anna Eriksson - 19 mars 2012 09:51

Jag har ingen häst att rida för tillfället och i storleksordningen 12-13 sadlar i sadelkammaren så nu har jag satt ner priset kraftigt på denna för att gärna sälja den snabbt, OBS, ett kanonpris för en kvalitétssadel!


Tex Tan pleasuresadel, full quarterbom, 7" gullet och 16" säte. Rak i bommen och bra skick! 12 000:- NU.

Alla frågar efter måttet "mellan conchos" vilket är ett fullständigt omöjligt mått att mäta och egentligen inte säger ett skvatt om bommen men eftersom jag är så fantastiskt tillmötesgående så har jag fotat även det måttet (uppifrån, se bild nr 7 av miniatyrerna) = 22-23 cm.


Sadeln skickas inte iväg på något öppet köp eller liknande. Prova den går bra om man finns i närheten och jag antingen kan komma med sadeln alt man lånar hem den om jag vet vem du är.


(klickbara bilder)

                   


Av Anna Eriksson - 16 mars 2012 18:44


Jag har börjat fördjupa mig lite i Primus möderne och då specifikt Triplesblodet för tillfället. Jag vet ju naturligtvis vad han har för möderne, så som med alla mina hästar eftersom det är viktigt för mig men ibland kan man få sig små överraskningar som till exempel en liten färggen som poppar upp när man minst anar det!
Upptakten var såklart när lille Stig föddes med all den crome och ”overomässiga” vita tecken han har och jag vill naturligtvis veta varifrån det kommer. Det är aldrig en slump utan det handlar ju om gener. Stig ser ut som att han lika gärna kunde blivit en crop out, dvs en fläckig quarter ur två solida försäldrar. Crop outs är alltid overos och dessa gener finns hon vissa linjer inom quarter. Tidigare nekades crop outs registrering i AQHA men man fick registrera dem i APHA. Numera registrerar AQHA alla renrasiga quarters hur mycket vitt dom än har och för att få registrera i APHA krävs minst en APHA registrerad förälder. 

Hur som helst, Primus har fått flera avkommor med höga, spetsiga strumpor och stora, oregelbunda bläsar med helt solida quarterston så någon skojig färggen bär han ju på helt klart. Frågan man ställer sig är ju då såklart vartifrån kommer den!


Min käre vän Malin Jansson, JJ Quarter Horses, som äger de fantastiska hästarna Just Jazz N Jam och She Blu My Money , puttade mig i rätt riktning! Malin fick 2011 en jättefin Primus avkomma undan sitt fina quartersto Radical Diverse Te, -Shes My Cup Of Tea som också har skojiga tecken. Malin pekade på Triplesblodet och jag började forska. Jag fick samma svar från Simone Moser, som red Primus mamma till ett amateur World Championship i western pleasure när det begav sig. Hon berättade för övrigt en massa intressanta saker för mig om Primus mamma, hur snäll och vänlig hon var, hennes stora talang och att dom efter att ha sålt henne slutligen köpte tillbaka henne och sedermera red in och sålde Primus som 2-åring till Mia och Bobo. Hon berättade också att det vita kommer från Triplesblodet.

Det finns en anledning till det engelska uttrycket MAREPOWER. Mödernet på en häst har alltid varit viktigt för mig och jag intresserar mig faktiskt mer för det än för vilken pappa hästen har. Stolinjerna är fantastiskt viktiga när man håller på med avel.


Tripleslinjen, eller ”Triplesblodet” som jag kallar det här, är från början racinglinjer, som sedan utvecklades till superba halterhästar som sedan blev performers och då har det utvecklats åt två håll, dels western pleasure och dels väldigt framgångsrika cutting/cow/speed hästar. Jag kommer beskriva detta utifrån Primus fina mamma, Ima Triples Image.


Det hela började med det fantastiska stoet Chicado V, Ima Triples Image’s farfars mor och den mest framgångsrika quarterstolinjen i racingens historia! Och likaså mycket framgångsrik inom showindustrin skulle det visa sig.
Chicado V var ett brunt sto på knappa 152 cm som föddes 1950. Hon gjorde inte värst många starter själv, endast 6 närmare bestämt, hon var liten och hon hängde i knäna. Trots det förtjänade hon ett racing ROM innan hon pensionerades till avel. Av 9 föl, 7 hingstar och 2 ston, var hennes första avkomma hingsten Triple Chic. Inte heller han löpte något löp men det till trots ligger han än idag på 48-e plats på AQHA’s lista över ”All Time Leading Broodmare Sires by Winners” (hans helbror Three Chics ligger på plats 42 på samma lista). Alla Chicado V’s avkommor var mycket framgångsrika och har visat sig vara mycket starka att ha just på stosidan!
Tre av Chicado V’s sju söner blev Leading Sires; Triple Chip, Three Chic och The Ole Man.
2006 blev Chicado V invald I AQHA Hall Of Fame.

 Chicado V som 3-åring  


Triple Chic löpte som sagt aldig men rönte stora framgångar som avelshingst inom både racing och show/performance! Triples Chic är far till tex Boston Mac och Triples Image, Ima Triples Image’s pappa. Två hingstar vi finner i flera av dagens topp western pleasure hästar.



Triple Chic var verkligen "the two way sire" - förvärvare av extremt framgångsrika racinghästar såväl som halter och senare pleasure, barrel racing, cutting, cow.....  Precis som tre andra av Chicado V's mest framgångsrika avkommor (Three Chic, The Ole Man och stoet Chicado Chic) var han efter fullblodshingsten Three Bars.



Det verkar vara i Triples Image något spännande har hänt färgmässigt! Själv var han en mycket imponerande och vacker hingst, chestnut med fyra spetsiga strumpor och bred oregelbunden bläs. Det mest intressanta är att han enligt uppgift har gett flera crop outs, varav den mest kända torde vara Triples Titan, som till två quartrar men som på grund av sina vita tecken till att börja med blev registrerad som enbart paint, men sedermera när reglerna ändrades även quarter och därmed dubbelreggad. Triples Titan var bland annat World Champion i halter, APHA Champion, far till World Champions, Superiors och ROM’s och hade poäng i allt från western pleasure och halter till heeling. 


  Triples Titan AQHA/APHA  


  Triples Image


Så någonstans i Triples Image fanns en liten overogen som han vänligt nog har delat med sig av. Mysteriet är löst och jag är nu extremt sugen på att betäcka ett paint eller dubbelreggat sto och se vad som händer! Det är också så himla roligt med dessa fantastiska stolinjer! Alla känner ju till hingstar som Zips Chocolate Chip, Zippo Pine Bar, Kay Cee Leaguer och Ima Big Leaguer, för att namedroppa några av just ”The Stigs” släktingar men att ha en så stark stolinjer som exempelvis Chicado V’s relativt nära i stammen är bara perfekt! Och det finns flera starka stolinjer, jag kommer självklart att skriva mer om de olika linjerna i mina hästar! Och stolinjerna är starka, för det har jag varit noga med.


Stay tuned för mer! ;)  

Av Anna Eriksson - 4 mars 2012 09:26

Detta blir ett kort inlägg, bara det viktigtaste för att jag vet att många väntar men jag är helst slut i kropp och knopp så jag orkar inte skriva något längre.


I torsdag kl 18.00 satte Mackan äntligen igång att föla! Hon var på dygn 348 och allt gick enligt regleboken! Vaxproppar och mjölk några timmar innan, en halvtimme fölning (vi fick hjälpa till och dra lite) och en frisk, pigg liten kille kom till världen! När Mackan väl fattat att det kom ut en levande varelse i andra änden så blev hon den perfekta mamman! En stor lättnad som alltid med förstagångsston :)


Min kära pappa hade redan bestämt att det skulle bli en Stig (som han heter såklart) om det blev en hingst så det var ju bara att lyda. Stig, the Stig, Stickan... ja han är en Stig helt enkelt!


En välskapt buckskinfärgad kille med långa strumpor bak, en strumpa och ett svart ben fram och den fräckaste bläs jag sett på en quarter! Han ser närstan ut som en paint!

En dag gammal började jag tvivla lite på att han var buckskin, han har sit svarta ben, svarta örontippar och svart i svansen vilket allt säger mig att han är en buckskin men han har helt blond man och ser verkligen ut som en palomino! Jag vände mig till mina expertkontakter, rutinerade uppfödare sedan många år och de bekräftar alla att han är en buckskin och kommer troligtvs få Mackans färg och silverman! Fatta vilken överaskning!


Jag blev verkligen glatt överaskad över alla vita tecken och hade jag inte själv varit med vid tillverkningen så hade jag misstänkt att det hade varit en painthingst framme ;) Men detta har naturligtvis fångat mitt intresse för nu måste jag söka i blodslinjerna och se vart detta kommer ifrån! Primus har fått flera föl med stora, vilda tecken och efter att Malin Jansson pekade in mig på rätt väg så lutar det åt att det kommer från Triples blodet. Jag ska forska vidare i detta och kommer att laborera vidare i ett längre inlägg senare. Tillsvidare får ni hålla till godo med ulliga gulliga fölbilder!


Jag behöver namnhjälp med denna....

Det kan relatera till släktingar, eller inte men COOL måste finnas i namnet eller som del i ord tex ChoCOOLate).

Fäderne: Ima Prime Time -Zips Chocolate Chip, Ima Triples Image - Triples Image

Möderne: Mac Mercy Leaguer -Docs Leaguer, Gators mercedes - Gators Snappen Lad, Coosa Lad


(klicka på albumet för att komma dit!) Videos i slutet av inlägget.



     


Nyckläckt!


HUNGRIG.NU

 



Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards