coolqh

Alla inlägg under november 2008

Av Anna Eriksson - 29 november 2008 23:38

Idag fick jag en kommentar från en av mina bästa vänner som gjorde mig så glad! Det kändes väldigt bra, värmde verkligen i hjärtat!


Mina vänner är jätteviktiga för mig! Jag, som många andra har gått på ett större antal nitar på vänfronten, det är ju helt klart. Mitt "problem" är jag jag lägger mig i skottlinjen så att säga...är jag vän med någon så är jag och det finns ingenting jag inte skulle göra för mina vänner! Mer än en gång har man fått ett bryskt uppaknande när man inser att den sortens vänskap ofta bara fungerat åt ena hållet så att säga. När man till slut har behövt någon som står upp för en, ja då har man stått där med skägget i brevlådan helt enkelt.


I många fall är det okej. För alla, eller dom flesta, är sig själva närmast och det är helt okej att var det, det är människans natur. Men ibland inser man att man faktiskt inte har krävt av någon att vända ut och in på sig själv och sitt liv för att ställa upp, utan att det borde varit något som skulle kommit naturligt och kanske inte ens inneburit någon större personlig uppoffring, men det händer ändå ingenting. Sånt gör ont. Det är ett bryskt uppvaknande, varje gång.


Det är därför man blir så löjligt glad för att någon talar om för en att dom är glada för att man finns och att dom har uppfattat att man verkligen bryr sig. Att det inte är något slags socialt spel där den som får mest hjälp vinner, typ.  Har varit med om det en eller två (eller fler) gånger och ärligt talat, hur mycket tid har jag inte ödslat på folk som faktiskt inte brytt sig ett skvatt om MIG?! Det törs jag inte ens tänka på....



Iallafall, kram till alla er som är mina vänner, nära som avlägsna! Jag är glad att ni finns!


Av Anna Eriksson - 27 november 2008 21:12

Jahopp. Så var den snön borta igen. ja vem hade väntat sig något annat? *suck*

Nåja,jag lever ju efter min nya positiva livsåskådning så hovis är inbokad till nästa vecka för att vintersko Kid med snösulor och fullbroddat, fyra brodd i varje sko! Sedan kan vintern få komma tillbaka bäst den vill *mohahahahaa*

På måndag kommer veterinären och fixar unghästarnas tänder och sedan är det igångsättning för hela slanten. Det är clinicdags i Januari redan!!!

Lika bra att vara förberedd för vinter! En annan har ju inte lyxen av ett ridhus (än!) och hur som haver rider jag mina hästar mycket i skogen i vilket fall. Finns inget bättre sätt att få dom positiva och arbetsvilliga tycker jag! För att inte tala om att det är oslagbart för fysiken, dom får träning och tuning som dom omöjligt kan få hur mycket attiraljer eller specialselar man än kränger på dom hemma i paddocken/ridhuset! Rid mer i skogen!!!! Särskilt ni som har hästarna som yrke...tror tyvärr många har kommit ifrån det här med ridning i naturen, om dom ens varit där dvs....

Näja,alla gör somdom själva tycker är bäst. Jag är i vilket fall otroligt tacksam för vår ridnatur här omkring. Har sagt det förr och jag säger det igen, ridhus och ridbanor kan man bygga för pengar, bra ridvägar kan man dock inte trolla fram därdom inte finns. Oavsett hur rik på pengar man är...


Hovslagaren har varit här idag också. Och igår. :-) Vi har världens bästa hovslagare förstår ni! Sorry alla er andra, men så är det. Han hade en fulltlegitim förklaring till varför stona är inne i en sur-period som det verkar. Det var för länge sedan han var här helt enkelt! Självklart! Att jag inte tänkte på det själv! :-)

Alla är griniga! Till och med Sessan lägger öronen bakåt och smiter i grindöppningen och stollar sig, gamla damen! Och Britta ska vi inte ens prata om! Hon har någon form av unghästperiod... Eller så är det bara det faktum att det är ett gäng rödhåriga divor! Dramaqueens! Samt att inte Hovis-Jocke varit härpå ett tag förstås...

Nåja, jag tänkte iallafall ge dom en B-vitamin kur och hoppas på att det hjälper upp svårmodet lite *fniss* Samt se till att nästa hingst som landar på Mjöserud är av den timida, vänliga och milda modellen... ;-) *harkel*



Jag har blivit erbjuden att representera If på Eurohorse i Göteborg i februari! Det ska verkligen bli jättekul! Som det ser ut nu kan jag åka alla fyra dagarna! Gissa om Eriksson är mör sen... Men som sagt så ska det bli väldigt roligt och spännande att träffa en massa nytt folk! Samt stå som utställare! *ser fram emot*



Det är verkligen mycket spännande på gång framöver....





;-)




Bjuder på lite Zippos Mr good Bar, simply lovely....




Av Anna Eriksson - 25 november 2008 23:20

...det är för mycket snö idag helt enkelt! Jag återkommer imorgon.

Av Anna Eriksson - 24 november 2008 13:54

...denna rubrik läste jag nyss på text TV. Är det bara jag som....reagerar lite på den? Årets nyhetsrubrik? A liiiitle bit to much information for me but Hey, thanks for the info!


Nåja.... ja jag håller tummarna!

Av Anna Eriksson - 23 november 2008 20:12

`Jo jag funderar på att åka vasaloppet på mina boots... vad tror ni om det?  Eller stjärnor på is kanske???


Jag behöver DESPERAT ett par nya boots! Eller två par egentligen... ett par snyggboots (pleasureboots :-) gärnamed bling bling, finns det?) och ett par workers med den räfflade sulan från hell! Har ni några tips på bra boots? Jag köpte ett par Twisted X till Anders för ett par år sedan i födelsedagspresent och han älskar dom! Vrålsnygga boots är det, men med samma blanka sula -livsfarligt denna årstiden!

Jag åker omkring här som Bambi på hal is för det mesta nuförtiden! Förändring måste till!


Anders frågade mig idag vad jag ville ha i julklapp. En hästdammsugare. Är inte det självklart???



Till er uppfödarvänner därute, kolla in på www.svehast.se och deltag i deras uppfödarenkät. Man kan ju alltid hoppas att den leder till nåtot gott....


Nu måste jag villa mig lite inför Hemsökta Hus.... God Kväll!

Av Anna Eriksson - 22 november 2008 19:16

Ja jag har blivit "utmanad"... av Frumpan



De regler som gäller är: Länka till den person som har utmanat dig och glöm inte att lägga in dessa regler i inlägget.

Berätta sju saker om dig själv, både alldagliga och oväntade.

Utmana sju personer i slutet av inlägget genom att nämna deras namn och länk till deras sidor.Låt dessa personer få veta att de har blivit utmanade genom att lämna en kommentar på deras bloggar


1..Jag är irriterad på storebrorsfasoner och onödig byrokrati

2..Jag är glad att Barack Obama är vald till USA's nye president

3..Jag har förmånga katter

4..Jag är trött på småsinta och manipulativa personer

5..Jag vet att jag kommer att bli rik

6..Jag är redan rik

7..jag är ambitiös

Dom som jag utmanar är....(utan att ha kollat om dessa är offer sedan innan...)

Vonx

Katarina

Dessi

Jennie

Uliza  (sorry Vonx ;-))

Marika (ja, det är fan på tiden att du uppdaterar! ;-))

Nina (jag skiter i om du har blivit utmanad redan! Det är jag som bestämmer! ;-))


Fan, jag hade ju 7 kompisar! Otroligt!!!


Av Anna Eriksson - 22 november 2008 13:07

Ja,jag är irriterad. För att inte tala om förbannad...


VAD man än ska göra, om det så är få klara besked om vad som gäller kring till synes väldigt enkla frågor om ett stallbygge och förprövning, passansökan till sina föl, få tag på en godkänd ID kontrollant genom SH's lista som uppdaterades på 1800-talet någon gång eller ta reda på om man får heta ett efternamn som funnits i familjen sedan år 0 så verkar det som att man måste genomgå samma förbannade detektivarbete, utstå samma pappersvändande idioter och tvingas acceptera de mest förlegade korkade regler man kan tänka sig! jag lovar, någonstans sitter någon och kommer på alla dessa regler, och ju krångligare och mer IQ befriat samhälle vi kan få desto bättre tydligen!



Sitter just nu här med årets passansökningar till fölen. Läser på SQHA's hemsida:


""Det har nu införts tre nya registrerings/Hästpass-avgifter.
En avgift om 300:- för avkomma till hingst som inte betalt in stoavgifter.
En avgift om 400:- för avkomma till hingst som inte betalt in hingstlicens.
Avgifterna tas ut per registrerat föl oavsett hur många föl som registreras efter hingsten.
En avgift om 400:- för avkomma till en icke avelsvärderad hingst.
Avgifterna adderas beroende på vilka villkor som inte uppfyllts. 

Hästar utan känd härstamning jämställs med en häst där vare sig stoavgift, hingstlicens eller avelsvärderingsavgift erlagts, och ska alltså betala alla tre avgifterna. 

Det betyder att de quarterhästar som är efter en hingst som inte uppfyllt kraven om inbetalda stoavgifter, hingstlicenser och avelsvärdering, får betala till de aktuella avgifterna, vid utfärdande av Hästpass.
Alla avgifter gäller även hästar födda före 1/1 2002. 

Avgifterna tas ut av SH i samband med utfärdande av Hästpass. 

Viktigt.
Det betyder att vid betäckning med quarterhingst, bör stoägare kontrollera att aktuell hingst
är avelsvärderad, innehar betäckningslicens och att hingsthållare redovisar betäckningar och  betalar in stoavgifter.
Detta för att stoägare/ägare till avkomma ska slippa bli påförd avgifter i efterskott. ""


Fine! Nr 1 och 2 är jag helt med på. En hingsthållare ska definitivt hålla sig till reglerna och betala rätt avgifter osv. Följa lagen...

Men, en avgift om 400:- för en avkomma till icke avelsvärderad hingst? 

Say WHAT?!

Ursäkta mig,jag VET att denna diskussion om avelsvärdering varit uppe och sådär lagom infekterad men hur som helst säger ju numera lagen att det är upp till stoägaren att välja hingst till sitt sto. Förhoppningsvis är stoägarna så pass intresserade, intelligenta och kunniga att dom faktiskt väljer hingstar av bra kvalitét... istället för att man ska tvingas kuska på avelsvärdering för att få bottenpoäng på sina extremt välstammade hingstar med massor av meriter för att någon avelsvärderingsdomare inte vet skillnaden på en pleasurehäst, en reininghäst och ett dressyrhalvblod! JAG TRODDE VI VAR FÖRBI DET TRAMSET!!! 


Och vad händer nu med alla fina föl som fötts som resultat av moderlivsimport eller semin-importerad sperma från hingstar som detta landet kanske inte kommer i närheten av kvalitétsmässigt (än iallafall) Ska dom också få straffavgift?

Missförstå mig rätt... jag tror alla som avlar med ett sådant mål är beredda att ta den ekonomiska "smällen". Så även jag. Men varför ska man ens behöva det?? Det gör mig riktigt irriterad!


Som någon jag diskuterade med för länge sedan och som hävdade att vi skulle använda våra inhemska hästar enbart i svensk avel. Import var bara dumt och förstörde för de svenska uppfödarna, det finns lika bra hästar här och allt vad det var. Johoja... och vart kommer merparten av dom hästarna ifrån då tro? Jo,dom är IMPORTERADE. Eller en produkt av IMPORTERADE föräldrar! Och jag är också uppfödare. Jag vill väl för bövelen också kunna sälja mina svenskfödda föl,men varför ska det ena utesluta det andra??? Vad tror ni händer med avelsmaterialet i Sverige om alla bara slutar importera hästar och nytt blod? Och nu pratar jag "mina" raser amerikansk quarter och paint. Tror ni verkligen att vi har en så bred och bra avelsbas i Sverige redan? Kul för er isåfall!

Jag tror dock dom flesta inser att så inte är fallet och varför ska dom straffas för att dom tar in nytt, fräscht, modernt blod hit för att bredda vår bas och använda till våra "inhemska" hästar (som inte existerar.... om man inte vill börja korsa in gotlandsruss men då blir det hiskeliga straffavgifter!!!)

Och så var vi tillbaka till ursprungsfrågan...straffavgift på föl efter icke avelsvärderad hingst. På tal om det, är det bara jag som har missat det innan? Jag brukar ha rätt bra koll på vad som händer och vad som gäller i quarter och paintvärlden.... men tydligen har jag missat något för inte kan det väl vara så att den enda informationen om detta står långt ner i en text på SQHA's hemsida? Inlagt den 13 maj 2008. Eller? Funderar på hur många som isåfall får en trevlig liten överraskning när dom ska hämta ut sina pass.....


Varför ska allting krånglas till så till den milda grad??? Typiskt Sverige!

Och varför är det skillnad på en passansökan beroende på vilken ras det är? På quarter räcker det med att skicka in en kopia på registreringbeviset men på paint måste man skicka in original. Jag vet, ingen stor grej men VARFÖR? Varför ska det vara så jädra ologiskt??? Ni får ursäkta men sådant stör mig!


Som när man vill göra rätt för sig och ringer 700 olika myndigheter för att få veta om det är okej att ha grusbotten i uteboxarna eller ej, och det närmaste man kommer ett svar är tillslut: Skicka in förprövningen och se om den blir godkänd....? Jaha... men kom igen nu! Det finns väl en bestämmelse om det och NÅGON måste väl veta vad som gäller då? Hur ska dom annars veta det när förprövningen kommer in? Är det nåt jävla lotteri dom håller på med där inne? Varannan förprövning i godkänd högen o varannan i icke godkänd högen? Läs mer om denna byrokratisoppa här: http://coolqh.bloggagratis.se/2008/09/04/928950-dagens-grubblerier/


Nej,fram för att få lov att tänka lite själv! Och fram för raka besked!

Misstänker att varenda myndighet i det här landet som jag haft med att göra är hjärtinnerligt trötta på mig och mina frågor. Måste vara besvärligt med folk som vill göra rätt från första början. För att inte tala om SQHA, SH och liknande instanser. Blir väl snart portad där, anledning besvärlig tjatkärring.


Men vet ni vad. I DON*T CARE!!!


Av Anna Eriksson - 21 november 2008 20:29

Ja ja JAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAA!!! Jag vet!

Jag ska skärpa mig!!! Så jäkla mycket nu bara.... igen....


Idag åkte iallfall vår lilla Emilia hem till Småland med sin nya husse.... det kommer att bli tomt efter henne och vi saknar henne redan! Det är alltid blandade känslor när ett djur är sålt och ska åka men förhoppningsvis har man lyckats att finna ett bra och utvecklande hem och en passande match vilket givetvis alltid är kul och spännande!

Emilia


För det mesta blir det bra och som man har tänkt sig! Ibland kan man ha åsikter och känslor om vad som händer med en häst man har sålt, men sålt är som bekant sålt och man måste inse att man inte har något mer att säga till om när hästen väl är såld.... That's life.... och det är just därför det är så viktigt att man försöker hitta rätt hem, och inte bara säljer till första bästa! Det handlar ju ändå om ens "bäbisar"....




Nåja, i övrigt har vi varit ute o fart i olika ärenden. Iväg åkte vi i grodan ro och vad hände.... SNÖSTORM!!??? Say WHAT?! Vart fasen kom vintern ifrån??? I år igen??? Otroligt....

Nåja, vi var ju "on a mission" -vi skulle prova dom berömda pizzorna i Lyrestad och INGENTING skulle stoppa oss! (pizzorna var värda mödan by the way) Inte något litet svenskt snöoväder... För vet ni vad. Vi har FYRHJULSDRIFT! :-D I undefär... 14 olika varianter också! Det ni! Undrar i mitt stilla sinne vad man ska ha alla de olika varianterna till.... part time,full time, hög o låg o hit o dit o kanske o absolut o fan o hans moster! Eh.... jaha? Och meningen är vad? Att man kör i diket letandes efter rätt fyrhjulsdrift? Tacka vet jag gamle Ragnar...min kära Ford Ranger som bara har två alternativ. Antingen är det fyrhjulsdrift eller så är det inte! Glasklart!


Missförstå mig rätt, jag älskar våran Jeep! Den är underbar! Det enda jag saknar är stolsvärmare, eller "arselvärmare" i folkmun. Och mugghållare! En amerikansk bil utan mugghållare? Trodde inte det fanns.... Nu är ju just denna helylleamerikanska bil i och för sig tillverkad i Österrike (självklart!...), kanske är därför?

Nåja... med en händig man fixar sig det mesta och det är nu monterat mugghållare lite här och där där man kan tänkas behöva dom!

Mycket plats är det för Mc Donalds maten också, "perfekt sitta i bilen o äta" -bil!

Ragnar



Nåja, nog tjatat om detta. Lite sur är jag för att vi inte kom iväg för att titta på grus och stenmjöl idag. Jag erkänner... jag har en något sjuklig besatthet av stenmjöl, grus och sand. Allt som motverkar LERA!!! Jag skulle gärna asfaltera hela vår gård, eller iallafall runt alla byggnader och med cirka en hektars yta. Vilken lycka! Sedan kan leran ligga därborta och hota mig så mycket den vill. inte en chans skulle den ha!

Men i brist på asfalt så får det gå med stenmjöl! Stenmjöl måste vara en av dom uppfinningar som universum är stoltast över,det är jag helt övertygad om! Och hit ska den! I mängder!!!


I övrigt så händer det en hel del grejer, men jag måste få vara lite hemlighetsfull om detta... lovar att spilla så fort jag kan!!! ;-)


Det ser ju ut som att Hillary Clinton blir USA's och Barack Obamas utrikesminister! Positivt tycker jag, hon kan nog bita halsen av en och annan tråkmåns.. kan bli skoj! Go Obama!!!


Obama/Clinton... huvva!



Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22 23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards