coolqh

Alla inlägg under september 2008

Av Anna Eriksson - 27 september 2008 18:43

..i efterskott skulle vi vilja säga till vår vän Katarina som fyllde år igår!!!


Massor av kramar från oss till dig!

Av Anna Eriksson - 20 september 2008 17:44

...är ord jag aldrig yttrat i hela mitt liv!

I normala fall brukar jag ha ångest redan i augusti för den kommande vintern! Hösten,som egentligen är en vacker och mild årstid har jag aldrig kunnat njuta av eftersom den kommer direkt före vintern!

Men i år är det annorlunda. Det känns i luften på något sätt. I år kan jag njuta av den faktiskt värmande höstsolen, alla de vackra färgerna som faktiskt fortfarande är övervägande gröna! Gräset växer ju så det knakar,Anders klippte just gräsmattan i shorts! Jag var nere i paddocken och plockade sten medans jag väntade på att Kid skulle muffla i sig sitt lucern i stallet. Samtidigt passade jag på att planera hur ridhuset kommer att ligga, vart vägen runt den nya ridbanan ska gå och hur jag ska placera den nya rundkorallen. Kom på att jag njöt av höstluften, solen och det faktum att man kan arbeta både sig själv och hästar utan att svimma av värmeslag eller bränna sig som ett vändstekt ägg i solen!

Återigen kom jag på att jag har mycket att vara så tacksam för. Jag till och med tackade för varenda sten jag tog upp och slängde iväg! Det kändes helt rätt, för när jag tänker efter är jag tacksam för varenda sten på den här gården, även om jag måste om placera dom lite :-) En ganska angenäm känsla!



Unghästarna har påbörjat sin hösttermin. Kid är fortfarande en dröm att jobba med. Willy har fått påbörja sitt förberedande arbete inför inridningen. Nu tänker jag inte dra ut på det längre. Nu är det dags. Eller ja, snart iallfall, han är i en växtfas just nu och ser verkligen ut som tre hästar.... tittar man på knäna blir han gigantisk,så det får helt enkelt ta sin tid och hända i hans takt.


Nu ska jag bara jaga rätt på den där hästtandläkaren jag brukar använda mig av. Jag tror att jag har bott i en ny del av landet varenda gång jag har haft honom ute! Men han är så bra så det är det värt! Blir ju inte sämre av att han är leg veterinär, hästkiropraktor och sadelexpert också!


Vill tipsa om lite nya salu hästar också!

Ett gäng riktigt fina pleasure/hunter/halterstammade ston i olika åldrar. Jag har lagt ut lite kort information om dom på hemsidan,mer kommer! Det är ett riktigt bra tillfälle för den/dom som vill hålla på med pleasure och/eller hunteravel! Mycket bra priser till rätt hem!


Har ni märkt att det händer grejer på hemsidan?! Det är moi som är i farten!!! *stolt* Lite (*harkel*) har jag kvar att lära men ändå.... Kolla gärna in bilderna på några av dom tidigare träningshästarna och bilder på sålda och förmedlade hästar. kanske hittar du nån du känner?! ;-)


HöstKramar på er!


Ps/ Grattis på födelsedagen syster yster! :-D

Av Anna Eriksson - 16 september 2008 19:05

Hemsidan är uppdaterad lite här och där.



Bland annat har jag lagt ut lite bilder på sålda och förmedlade hästar,samt träningshästar. Det fick bli dom jag hade bilder på kvar i datorn, det har ju funnitsganska många, särskilt träningshästar men deflesta har jag helt enkelt inga bilder på efter alla datorbyten eller så äger jag inte rätten att lägga upp de bilder jag har och då låter jag bli!



Jag har också, äntligen (!) fått ut det mesta i showklädesväg. De ligger under samma kategori som haltergrimmorna!


Jag vill passa på att sända en stor eloge till Uffe som har den utmanande uppgiften att lära mig hur jag ska sköta hemsidan själv! Jag har nu lyckats uppdatera den och lägga ut ny information här och där själv *bugar för ovationerna*  Men jag ber alla ha lite överseende med att det kan bli lite knasigt här och där.... *ler*



Vi har också beslutat oss för att sälja Ricky,om och när vi hittar rätt person för honom! Det var ju Anders som eventuellt skulle behållt Ricky för sig själv, jag har ju som bekant fullt upp på hästfronten även om jag givetvis också gärna hade sett att Ricky blev kvar här -vi är väldigt förtjusta i honom!

Men då Anders, vilket iof är positivt,har fått ett uppsving i sin verksamhet vilket innebär väldigt mycket jobb och resande, så är det bästa för Ricky att komma till någon som har mer tid för honom framöver.

Det har redan varit flera och kikat på honom så vi har gott hopp om att hitta ett bra hem, men vi är givetvis väldigt noga med vart han hamnar!

Det är en mycket trevlig häst!!!


Till slut vill jag bara tala om att jag har lagt till en länk till vår vän Katarinas (somköpte"min" ögonsten Trixie) blogg.


over and out

Av Anna Eriksson - 16 september 2008 18:55

Jag är Utmanad av Frumpan:


5 saker i min frys:

har ingen frys....

5 saker i min garderob:

En röra, ett stort antal jeans, en Kris Kristofferson tshirt, blingbling,väskor

5 saker i mitt badrumsskåp:

har inget badrumsskåp

5 personer jag utmanar vidare:

Dessi, Vonx, Katarina, JennieMia 


...kul jag var då...varken frys eller badrumsskåp *S*

Av Anna Eriksson - 10 september 2008 14:51

Alla har vi problem och svårigheter i livet, saker som vi oroar oss för dag ut och dag in. det är väldigt lätt att glömma vad vi HAR! Vad vi faktiskt bör känna tacksamhet för!

Vad känner du tacksamhet för?



Jag har massor av saker!


-En underbar familj,mina föräldrar, syskon, syskonbarn, världens bästa sambo och hans barn!

-Ett gäng härliga och personliga husdjur som ser till att en dag aldrig är en annan lik, hundar och katter som alltid är trofasta!

-Att jag fick leva med en underbar vän som Tequila,min älskade schäfertik somdog förra sommaren, i många långa underbara år!

-Hästarna, dessa underbara individer som jag ser bara jag slänger ett öga ut genomfönstret -vad vore livet utan hästar???

-Vår drömgård som jag ärligt talat fortfarande inte vet riktigt hur det gick till att vi blev ägare av! (kan tillägga att jag känner stor tacksamhet i förväg för ridhuset, stenmjölet i hagarna, det nya stallet med dom nya hästarna i,det helrenoverade huset, för att inte tala om den nya fina bilen och den stora lyxiga transporten!!! *ler*)

-Jag är tacksam för alla människor som kommer i min väg! Särskilt de bra nya ägarna till djur som jag tycker om och önskar långa lyckliga liv, men även de mer "besvärliga" personer som jag inte alls känner mig på samma våglängd med men som alla ger mig lärorika och nyttiga erfarenheter som jag har användning av sen i livet!

-soliga härliga dagar

-massvis av gula kantareller

-goda vänner


...finns ju massor av saker! Skulle man lista allt man har att vara tacksam för får man ju skriva i flera dagar!



Vad är du tacksam för? Är glaset halvfullt eller halvtomt???



Kram på er!


*BIG SMILE*

Av Anna Eriksson - 4 september 2008 13:27

Det är mycket funderingar som far i tankarna när man går och mockar....


Ibland vill man krafsa ner dom på pränt.... kanske dumt att göra det på en blogg som är kopplad till en "officiell" hemsida eller hur man nu ska uttrycka det. Men å andra sidan har jag väl aldrig varit känd för att vara "smidig"...




Funderar på det här med amateurstatus till exempel. En i grunden mycket bra sak som AQHA och APHA har infört för att amatörerna ska slippa tävla mot proffsen. Synd att det inte funkar bara. I USA kanske...men inte här.



Själv är jag ett PROFFS förstår ni! Missförstå mig rätt, jag kallar mig inte för proffs. Jag försöker inte påstå att jag är lika duktig som proffsen. Jag tävlar inte heller på den nivån.  Men jag tränar hårt för att komma dit! Jag är ganska duktig på att ge oerfarna och medelduktiga ryttare en bra grund att träna vidare ifrån. Och jag är ganska duktig på att rida unghästar och outbildade hästar och ge dom en stabil grundträning! Så småningom hoppas jag kunna ta en och annan hela vägen upp, iallfall i några grenar. Då tänker jag konkurrera med proffsen på riktigt! :-)


Tyvärr måste jag  ju göra det redan nu, eftersom att jag tränar hästar och ryttare som yrke och därför är ett proffs i "lagens ögon"... Men för mig har det aldrig varit frågan om att låtsas någonting annat, jag har aldrig ens sneglat på ett amateur-kort,skulle aldrig falla mig in! Ingen blir gladare än jag om det skulle införas någon slags mellanstatus för oss "halvproffs" (vi är en hel del!) men sålänge det inte finns något sådant så tar jag givetvis mitt ansvar och är öppen med vad jag pysslar med. Det gjorde jag även innan jag hade ett verksamt företag.


Det som stör många (och även mig, jag erkänner!) är myglet!

Jag vet flera som inte skulle räknas som amateurer om alla kort låg på bordet. Som amateur får man alltså bla inte ge lektioner eller rida annans häst mot betalning. Betalningen behöver inte ske i pengar, det kan vara en pizza, en betald tävlingsavgift eller en sk gentjänst. Man får inte heller ha gjort så inom en 5-års period. Ganska svårt att bevisa... men inte desto mindre fel!

Det är inte sjyst vare sig mot dom riktiga amateurerna eller dom som inte är riktiga proffs men som ändå måste rätta sig i ledet!

Sedan kommer man ju inte ifrån att många av dom riktiga amateurerna faktiskt är fantastiskt duktiga ryttare som ligger i topp även i openklasserna. Hatten av för dom!!!




Jag funderar på det härmed praktikaner också. Mycket på grund av att jag får många förfrågningar om jag tar emot praktikaner.

Det gör jag inte.

Inte än!

Det betyder inte att jag inte skulle behöva en praktikant eller två :-) Det är ganska slitsamt att göra allting själv. Ja jag gör inte allting själv, vi är ju två på den här gården,men det mesta som handlar om hästarna dvs mockning, fixa foder, omskötsel, träning osv. När det är flera hästar igång är det fullt upp! Inom en inte alldeles för avlägsen framtid hoppas jag kunna bringa mig själv till att ta emot en praktikant! Men dom som känner mig vet att det inte är ett självklart val att ta emot hjälp om än så frivillig ;-) Inte ens människor som varit här och bett om att få hjälpa till har fått något att göra....iallfall inga hedersuppgifter såsom mockning och annat som kräver en konstnär! Kanhända har det också lite med kontrollbehov att göra men jag tycker att jag har blivit bättre på den biten!

För det första ser jag inte en praktikant eller liknande som någon som enkom skulle vara här för att underlätta livet för mig.

Jag vill ha något att erbjuda tillbaka, och för en praktikant vet man ju att det är knappast pengarna som lockar ;-) Innan sa jag att när jag bara har ett ordentligt bra stall att arbeta i, DÅ ska jag ta en praktikant!

Nu har jag det men nu känner jag att det inte är tillräckligt. Det måste finnas en färdig "anläggning", minst en välutbildad häst som kan gå lektioner med praktikanten, helst egen toa i gästis så praktikanten kan bo bekvämt och,och, och...... Eller så ska jag kunna erbjuda  en riktig lön, iallfall deltid. och det vet vi alla kommer nog inte kunna hända någongång snart, åtminstone inte det där med lönen ;-)

Jag kan inte leva med att ha någon här som går och målar staket, kånkar vatten, borstar hästar, smörjer sadlar o klipper gräs. Inte heller enbart får göra "skitgörat" med unghästar och riskera liv och lem! En praktikplats ska vara utvecklande!


Så, just nu är mitt stora mål att kunna ta emot en praktikant! För den dagen jag gör det så vet jag att jag har en så som jag vill ha det väl fungerande verksamhet och mycket att erbjuda!



Om jag någonsin kommer dithän att jag kan erbjuda någon ett riktigt jobb,om än bara en halvtidstjänst, då kommer jag att tacka min lyckliga stjärna! Då har jag verkligen kommit någonstans och banne mig inte åkandes på en räkmacka!


Jag är en fattiglapp och varje dag är en kamp,det ska gudarna veta. Jag kan inte åka till world show en gång om året och köpa hästar! Heck, jag kan inte ens åka dit och titta! Men jag har några iallfall några skapliga hästar i stallet och jag började med ingenting. Om några år kanske jag har ännu fler och ännu bättre hästar.

Jag väljer hellre att inte betäcka en märr om jag inte har råd med den kvalitét jag vill ha,istället för att till exempel ta någon av mina egna hingstar som jag inte tycker passar egentligen, bara för att ha ett föl att sälja nästa år.

Jag säger inte vad som helst för att kränga en häst.

Jag är förmodligen i fel branch men jag försöker göra det jag vill och har en passion för, och tiden får väl utvisa om det går åt skogen eller till stjärnorna.

En sak vet jag och det är att om jag hamnar uppe bland stjärnorna så vet jag att jag har jobbat hårt för att komma dit, och att det förhoppningsvis finns EN glad praktikant i det här landet iallfall! :-)



Funderar också på varför det ska vara så bedrövligt svårt att få göra rätt!?!

Håller på att pleanera det nya stallet som jag tror jag ahr bestämt ska göras i den befintliga hallen för enkelhetens skull. Enkelt, trodde jag ja... 

Glad i hågen drar man ut alla formulärman ska fylla i, och gläds åt att förprövningen faktiskt blivit gratis från och med i år! Men nu börjar jag fundera på om den är gratis för att dom vill luras.... och vara så otydliga dombara kan för att sedan inkassera vite när man har gjort fel?! Med dom menar jag alla jäkla olika instanser man måste krångla med bara för att ens få svar på några enkla frågor!

Kontaktade först JORDBRUKSVERKET, som sig bör, med mina frågor och bad dom hänvisa mig till rätt instans. Jodå, taket, ljusinsläppet och ventilation kunde LÄNSSTYRELSEN svara på, golvet var KOMMUNENS sak! (VARFÖR inte låta EN instans bestämma??!!)

Fick tag på LÄNSSTYRELSEN och fick vad jag tror var ganska bra svar, men han avslutade sedan med att det är ju DJURSKYDDSINSPEKTÖREN som ska godkänna det sedan. Jaha.... men eftersom jag vill veta hur det ska vara från början så det inte BLIR några problem när inspektören sedan kommer....

Jaga DJURSKYDDSINSPEKTÖR...INTE det lättaste. Efter många turer får jag tag på KOMMUNEN som hänvisade till GRANNKOMMUNEN där den gemensamma inspektören skulle finnas. Fick efter MÅNGA om och men tag på herr inspektör, som iof visade sig vara (såhär långt) en trevlig prick om än kanske inte med så mycket koll...

Efter en lång utläggning om att jag visst kunde ha jordgolv i boxarna och slippa gjuta men att jag då måste dränera och leda allt piss till en pissebrunn som i och för sig skulle vara ännu dyrare att gjuta, så kom han nog fram till att det egentligen var LÄNSSTYRELSEN som bestämde hur det skulle vara och gav mig rådet att prova skicka in förprövningen och se vad dom sa! (Påminner om att JORDBRUKSVERKET hänvisade mig till KOMMUNEN vad gällde golv men sa samtidigt att om det var godkänt med jordgolv just här så var det ju absolut en mycket bra lösning till häst i kombination med djupströbädd!)


Summa summarum verkar vara att jag fortfarande inte har en aning om vad somgäller men att jag ska skicka in förprövningen till jordbruksverket ELLER länsstyrelsen (det spelade visstmindre roll!?) och hoppas på att dom godkänner den bara helt enkelt! 


Inte en enda av dessa handläggare/inspektörer (förutom jordbruksverket!) svarade på mail eller ville att man skulle maila. Undra i min stilla tanke om det finns en anledning till oviljan att ha sina svar på pränt,eller om det bara handlar om att dom är medvetna hur förvirrat det skulle se ut?

*hjälp*


JAJA!

Nu ska jag sluta tråka ut folk med mitt grubbel ett tag.

Om nu någon har orkat läsa ända hit kan jag berätta att våra tre underbara föl nu är registrerade. Deras "finnamn" blev:


Britta - MS Cool N Collected

Emilia- Miss Sparkling Cool

Axel- Undeniably Cool Jet




*over and out*


Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards