coolqh

Alla inlägg under januari 2009

Av Anna Eriksson - 31 januari 2009 18:00

Idag kom hon.... som vi har längtat efter henne. Mackan, det vackra gyllende stoet med dom milda ögonen och kattlika rörelserna.

Hon är efterlängtad!


Vi kommer att leasa Mackan tillsvidare som avelssto. En bäckenbensskada har satt stopp för vidare tävling och träning för detta underbara sto men vi är jätteglada och tacksamma att hennes matte Carina låter oss få använda henne i aveln. Jag har varit kär i denna häst sedan jag såg henne första gången... hon har lite Lina över sig, lika känslig och snäll men kanske en något mildare variant och så av pleasure/hunter typ då förståss :-) Kan det bli bättre???

Mackans matte Carina och kompis Ann var här idag och lämnade av henne, och såg hur hon kommer att få bo. Trevlig fika och pratstund hanns givetvis med också medan Mackan utforskade sina nya omgivningar i sällskap av Diwa och med två redan djupt förälskade pojkar samt ett nyfiket gäng ston som åskådare. Jag tror att Mackan kommer att smälta in här hur lätt och naturligt som helst! Jag lovar att ta kunglig hand om din prinsessa Carina!


I övrigt har jag mest haft fullt upp med familjeangelägenheter och då dessa förmodligen kommer att fortsätta göra det under en period framöver så får jag be om ursäkt i förväg om det blir lite tunnt med nyheter och bloggande. Men familjen är viktigast och min familj är mig väldigt kär även om jag inte träffar dom så ofta som jag skulle vilja.... Jag är enormt glad att jag har en sådan underbar man som inte har några problem med att ändra om schema, mocka och sköta allt några dagar när jag måste åka bort! Och jag känner mig fullkomligt trygg med att lämna över allt.... Och då förstår ni hur viktigt det är, när jag faktiskt låter honom mocka....flera dagar i rad dessutom! *harkel*  Ja ni som känner mig förstår iallfall! :-) Puss på Anders!





På försäkringssidan har det också varit en hel del att göra då många börjat inse fördelarna med IF som försäkringsbolag för sina hästar! Det tycker jag givetvis är jättebra och arbetet med att räkna på rätt försäkringar till olika behov är jättekul! So bring it on!!! Det kostar ingenting att få ett pris på en ny försäkring eller hur?! Och det roliga är att när man får det upptäcker många vad mycket bättre det är med IF ;-) Själv har jag sänkt min MÅNADSkostnad med TUSENLAPPAR (jo det är sant!) och dessutom fått bättre villkor så.... If har mkt bra försäkring för just Quarter, Paint och Appaloosa dessutom! Tveka inte att kontakta mig om du vill att jag ska räkna på din hästs försäkring! Eller hund eller katt...eller hus o bil för den delen ;-) Jag tycker bara att det är KUL!!! Och jag behöver träna.... :-)




Hints Sugar Luisa är nu till salu pga en personlig tragedi som drabbats hennes ägare..... Hon kommer endast att säljas till ett BRA och VARAKTIGT hem. Det är jag som sköter försäljningen och vid seriöst intresse kan jag kontaktas på telefon. Lämna meddelande om jag inte svarar så ringer jag upp. Detta är ett fantastiskt sto som har mycket mer att ge både i avelsboxen och på tävlingsbanan!!! Det är mycket viktigt att hon kommer till ett bra hem och att ägaren får ha fortsatt kontakt!

Nya bilder på Luisa kommer snart!



Nu lämar jag er med några bilder på Mackan, Mac Mercy Leaguer. Nya bilder på henne är också på G!



*over and out*

Av Anna Eriksson - 23 januari 2009 23:18

Kenny Chesney with Elan and the Wailers at CMA music awards 2008.


Av Anna Eriksson - 23 januari 2009 10:28

Igår hade jag skrivit ett jättelångt inlägg och så bröts strömhel***et så allt försvann. (Nä,det var inte värre än så ;-)) Jag blev givetvis rosenrasande och vägrade gå in på bloggen igen... Idag ska jag göra ett nytt försök men inte alls lika målande och intressant som igår. Näpp. Idag tänker jag bara speca upp de viktigaste punkterna! *muttrar*



*Jag har ändrat mig för sjuttielfte gången om hur och vart jag vill ha boxarna! Just nu är det bestämt att lösdriften får vara kvar som lösdrift och boxar byggas dels i logdelen i direkt anslutning till resten av stallet med allt vad det innebär, samt en uteboxlänga på baksidan av stallet mot stallväggen. Det blir rätt stort där bak när man får fällt några träd och köra dit schaktmassor som fylle -vilket det ju helt lämpligt kommer att bli när kullen som ska bli ridbana ska bort. Voila! Över alltihopa -STENMJÖL!!!

Tur jag väntade med att skicka in förprövningen alla de andra sjuttitio gångerna jag bestämt mig hur jag vill ha det! Men nu är jag säker. Tror jag.



* Det är Småtjejernas tur att lära sig stå i spilta. Dvs Britta och Diwa. Andra natten har nu avlöpt utan problem. Man vet ju aldrig med Britta.. hon har ju som bekant fått drama-genen av sin fullkomliga primadonna till mor. Om någon undrar hur en sådan ser ut så kan ni ju fråga Dessi och Petra. Häromdagen hade jag nämligen tänkt att Cluanna kanske ville stå inne och vara sällskapsdam åt Sessan när hon skulle få sin behandling. *harkel* Det föll inte riktigt fru DivaPrimadonna i smaken och när något inte faller henne riktigt i smaken, ja då blir det föreställning kan man väl säga..... Tur att hon är en sådan vacker ängel annars *S*



*Sessan har fått elektroterapi behandling och massage av Petra Holm och det har gett bra resultat. Hon kommer att fortsätta få regelbunden behandling nu av Petra. Och hon kommer INTE att flytta någonstans för tillfället. *harkel* Näpp. Nog om det. :-)



*Vi har äntligen hittat bra halm, nära o allt så nu blir det lösdrift för primadonnorna, vare sig dom vill eller inte. Jag har försökt förklara för dom att lösdrift är naturligt och bra och så vill alla hästar ha det och att alla andra uppfödare har sina avelsston på lösdrift men det känns inte som att jag når fram till dom riktigt. Dom är ju något diviga och lite snobbiga importer (men vääääldigt vackra och ursäktade!) som helst vill stå inne mellan 16-08 med täcken och flätade svansar i påse. Att Sessan blir kvar underlättar, hon har alltid en förmåga att kunna hjälpa mig övertala dom andra snobbarna! Jag litar på Sessan att hon hjälper mig! Om jag låter dom ha flätade svansar i påse kanske dom kan blidkas lite?



*Det ligger ful snö överallt så jag inte kan se mitt stenmjöl.



*Skaklar! Någon som vill ha skaklar??? Vi har mängder.... Hovis har första tjing men efter honom är det fritt fram. Är man trevlig får man gratis om man inte har något spännande att byta bort :-)



Nu blir det Ägg & Bacon!



Av Anna Eriksson - 15 januari 2009 22:18

...min är stenmjöl!!! Och allt som man kan bekämpa all form av lera och gegga med!!!! Är det inte vackert så säg???




Imorse rådde det febril aktivitet här ute, lastbilar med släp och stora brummande maskiner! Lilla ridbanan fick sitt underlag. Guinness var som vanligt arbetsledare.

Här inspekterar han resultatet:


Dixie däremot höll sig mest inomhus i säkerhet och soffans varma filtar... hon är liksom inte tjejen som vill stå ute och råfrysa medans högljudda maskiner börnar omkring. Icke! Så matte fick helt sonika hålla sig inne också för inte kan man lämna en frusen bulldog alldeles ensammen när det låter så otäckt på utsidan!

När mullermaskinen väl hade försvunnit tvingade sig Dixie motvilligt ut för sin första kissepaus för dagen. Ja, självklart får våra hundar gå ut och kissa på morgonen redan ;-) Men försök själva få ut en frusen motvillig bulldog som trycker sig ner under ett varmt täcke i sängen! Nope - det går inte!

Se här vad lidande man kan vara!


Ett av haginsläppen




Det är väl finemang! Först lägger man underlag i den lilla paddocken, och sedan vet man precis vad man ska ha på den stora!!!

Här ska stora ridbanan ligga. Det ser man klart och tydligt, eller hur!? *harkel* Meeeen, jag förlitar mig på grabbarn i maskinerna. Säger dom "inga problem" så är det -inga problem!


Blivande ridbana, än så länge kulle -från andra hållet. Lägg märke till dasset som står mitt på kullen. Helt logiskt placerat. Japp.



Grinden till paddocken


Nu ska vi byta ut dom gräsliga elbanden mot brädor, samma som ska sättas upp likadant i rundkorallen.och mer stenmjöl kommer. Det ska vara stenmjöl överallt!!!! Mohahahahhaaaaaaaaaa.................

Av Anna Eriksson - 14 januari 2009 11:21

SPHA är alltså inte längre medlemmar i SH vilket i praktiken betyder att betäckningar och registreringar av paintar inte behöver anmälas och betalas in till SH. Dessutom att passansökningarna ska gå till SPHA som kommer att utfärda passen, och detta till en lägre kostnad än vad SH tagit.

Inga beteckningsblock, språngrullar, sto, hingst och passavgifter mer till SH alltså (vad gäller paintar) Det är nu enbart SPHA och APHA som gäller.


http://www.spha.se/


Vad tycker vi nu om detta? Jo hatten av och en stor applåd för SPHA, skulle JAG vilja säga! Ett klokt beslut, som visserligen ställer större krav på SPHA framöver då det blir en större apparat men det ska vi väl tro ska går bra! Du kanske har en annan uppfattning, det är helt okej låt oss inte kriga mer. Men jag tycker detta är ett stort kliv framåt och framförallt bort ifrån all onödig byrokrati och extraavgifter hit och dit som gör livet surt för oss uppfödare!!!


Nytt är också att alla föl födda efter j juli 2009 måste chippas. Och om man vill visa sin painthingst på SH's bruksprov för specialraser går det fortfarande bra.


Go SPHA!!!



Ps, det enda jag tycker är lite dumt är att SPHA och NSBA-S lyckats lägga sina respektive årsmöten samma helg... och jag kommer att välja NSBA, men MARIE, du kanske vill ta med dig min fullmakt??? ;-)

Av Anna Eriksson - 13 januari 2009 16:56

Hektisk dag igen...


I förmiddags var vår eminenta "tandveterinär" här för att "fixa klart" i pojkarnas munnar! Det hela avlöpte smidigt och lätt och snart hade hon opererat ut en förskräcklig,äcklig illaluktande kindtand ur Kids munhåla, tillsamman med en liten vargtand. Det måste vara väldigt skönt för Kidden att slippa den äckliga saken och nu kan den "riktiga" kindtanden fortsätta att komma ut utan hinder!



Skörden från Kids mun!


Näste man till rakning...eller tandläkaren var det ja...var Willy. Han hade också haft en strulande kindtand men den hade släppt så fint nu så det var bara att plocka ut två små vassa vidriga vargtänder och raspa på en liten hake!


Willys vargtänder... tänk vad två små pluttar kan göra skada i en hästs mun! Kanke inte så konstigt egentligen när man tittar på de sylvassa rötterna! Skönt att få ut det innan de börjar spöka!!!



Hela "skörden" samlad... och två nöjda hästar utan aj aj i munnen!



Så fick jag svar på Diwas träckprov....snabbt jobbat eftersom jag skickade det igår morse! Lilla blodmasken, som är den vanligaste, ligger ju till viss del vilande såhär över vintern så den hade jag inte förväntat mig särskilt högt värde på men jag ville säkerställa hur övriga parasittrycket såg ut då hon gått på lösdrift och det inte har funkat så bra med att ta träckprov innan... även att jag vet att hon har blivt avmaskad. Men jises.... jag har aldrig någonsin haft ens ett ägg från spolmask och Diwas värde låg på 2600 epg!!! *gulp* Inte konstigt att hon har hamnat lite efter.... För hullet var det inget fel på när hon kom och hon har haft fri tillgång på foder hela livet och därför förstod jag inte riktigt varför hon var efter som sagt,men förklaringen har vi fått nu! Tacka vet jag träckprov! Utan det hade man ju bara fortsatt att avmaska efter vad man tror...och man har ju verkligen ingen aning! Eftersom det är så mycket spolmask så blir det att maska imorgonkväll, och den underbara veterinären står "stand by" dagen efter i händelse av kolikanfall vilket är ganska vanligt när det är stor förekomstav maskar och alla dör samtidigt! I samråd med veterinären beslutades iallfall att vi tar spolmasken nu och inte alltihop på en gång, det blir för mycket och blodmasken är iallafall inte aktiv nu så den kan vi ta senare i vår.


Det är ofta en individ i en flock som drabbas hårdast av mask, och det är nästan alltid en unghäst. Då ingen av de andra hästarna från samma flock var på något sätt undernärda eller "maskiga" så är det mycket möjligt att dom svarat rätt på den avmaskningen som dom har fått innan, men att just Diwa fått ett högre tryck av spolmask och trots avmaskning inte maskats med rätt preparat som tagit spolmasken. Det är ganska vanligt tyvärr. Därför är jag numera en stark förespråkare av träckprov!!!

Nåja, håll tummarna för att Diwa släpper maskarna utan problem och sedan får behålla sin näring för sig själv! :-) Fasar mest bara för att behöva mocka hos henne sedan.... :-S Spolmaskar är inga små väna varelser direkt, inte ens döda! *ryser*

Som ett brev på posten kommer det dock minusgrader nu, det borde göra gott mot smittspridningen! mohahahhaaaa



Så, nu ska jag sluta äckla er med ruttna tänder och maskar...

Idag var "grusgubben" som vi kallar honom här och kollade lite på vad som ska göras. Imorrn kommer dom och skalar av "lersvålen" i paddocken för att lägga in nytt underlag *äntligen* Han tittade också på platsen där vi ska göra den stora ridbanan så småningom. Guuuud vad bra det kommer att bli....tids nog! Vi diskuterade platsen för ett framtida ridhus...*drömmer* Men, en sak i taget och allt har sin tid som det så fint heter. Och nu är det tid för GLAMOUR!!!!




Av Anna Eriksson - 10 januari 2009 21:17

Tack för hjälpen Hanna!



Ok, först lite före o efter bilder.... Ursäkta både bilderna och det dåliga ljuset men när jag var klar var det mörkt och jag var alldeles för trött för att orka ställa upp Kid....


Verktygen, viktigt med rätt blad till rätt grej! Detta är mina favoriter:



Så skogsponny... ja fy bubblan, vad ska man säga?!?! Dammet på rumpan kommer utav att jag dammsög honom före...så allt stöv och löst hår kom upp till ytan!




Direkt efter klippningen - Hot Oil Treatment och så torka under fleecefiltar i lager och ett cooler... lagom road vid detta laget....



...efter en liten stund, resultatet. Randigheten försvinner efter ett tag, man kan putsa lite till men det behövs inte då det inte är någon show eller liknande på länge än...

Det var en nöjd häst som blev av med det kliande och varma rufset!!!

Bortse gärna från kulmagen....den har han ärvt från far sin och den kommer att jobbas bort så småningom :-)



"...men asså....får jag gå o lägga mig snart eller??? *suck*"


"Men geeeee diiiig!!!!"




Och så till sist...lite Diwa bilder, tagna i skymning strax efter att hon klivit av den långa transporten hit. Så hav förbarmande med täcket som hänger på sniskan och den något slitna uppsynen med trollflätor i håret osv :-) Tänk på att det är en känslig tjej, som behöver sin skönhetssömn!



...hon har GIVETVIS fått ett likadant ROSA täcke som alla dom andra tjejerna har nu!!!

Av Anna Eriksson - 9 januari 2009 10:09

Ja... äntligen tog jag mig i kragen och klippte Kid som jag gått och dragit på ett tag. Visserligen har jag väntat in en mildare dag men det har nog mest varit en undanflykt :-) Men igår trotsade jag till och med Glamour och tog tag i saken så nu är han bodyklippt och har fått sitt tillhörande Hot Oil treatment och UJ vad resultatet blev bra! En helt annan häst!


Jag brukar vanligtvis inte vinterklippa mina hästar för de brukar helt enkelt inte sätta så mycket päls men i år gjorde Kid det, med värmerelaterade hudproblem som följd så jag bestämde mig för att bodyklippa iallfall.



Jag har både före och efter bilder i kameran men eftersom det sedan festen av någon anledning inte går att ladda upp bilderna på datorn kan jag tyvärr inte visa dom! Skittråkigt! Vi har försökt allt, till och med skaffat en splitterny dator (ja, det kanske inte var hela anledningen...*ler*) men det funkar inte på den heller så det måste vara något vajs med minneskortet, eller möjligtvis usb kabeln vad som nu kan ha hänt med den då? Någon somär bra på sånt här får hemskt gärna hjälpa oss för det känns ju lagom halvkul att ha köpt en flashig ny skitfin avancerad kamera när man inte kan visa upp bilderna! *muttrar*


Iallfall...bilder kommer såfort vi har löst dilemmat....



Diwa har funnit sig väl tillrätta och ser ut som hon har dött och hamnat i himlen på kvällarna då hon av olika anledningar tillfällitvis fårr den absolut största boxen *fniss* och dessutom ligger det mat i varenda hörn! Hon har verkligen ett fantastiskt psyke också den lilla damen! Trots att stona kör bort henne och elaka Britta jagar henne och försöker bita henne i baken tar hon det med ro och hetsar inte upp sig utan är nöjd och glad ändå. Axel däremot är jättenyfiken på henne, jag tror banne mig att han vet att dom är paintar båda två och står ut i mängden som två små gräddbakelser! Han vill gärna pratalite men se det är inte Diwa intresserad av alls!

För att få Britta att sluta vara så bunden vid Cluanna och Sessan har jag nu skilt de två från övriga flocken, så att Luisa är det enda "vuxna" inslaget. Britta har ju varit skild från Cluanna nattetid i månader men har bevisat min tes att det inte är bra för unghästar att inte skiljas helt från mamma en period och att man inte ska vänta för länge. Jag får skylla på bekvämlighet i detta fallet för jag borde skiljt domåt dagtid också för månader sedan! Nu ahr jag en ettåring som blir hysterisk om inte mamma kommer in eller går ut samtidigt, och som - huvvaligen- fortfarande tjyvsnuttar och inte låter mamma hämta sig och få lite lugn och ro! Nej nu får det vara nog med sånt!  Nu har Britta Diwa att leka med och Axel att bråka med :-) och Luisa som får uppfostra. Sessan och Cluanna går i hagen brevid och se, allt är frid och fröjd! Dumma mig att jag inte gjorde så förlänge sedan!


Snart får vi hem "vårt" vackra pleasure/huntersto också.... ja hon är inte vår på riktigt men vi får förmånen att leasa henne tillsvidare. Men jag hoppas att hon kan bli vår på riktigt så småningom också! Jag är mycket förtjust i det stoet.... mer info kommer när hon är här! Och eventuellt nån bild om vi har tur...*muttrar lite igen*


Nästa vecka återgår vi till det "normala" dvs Anders är iväg jättemycket och jobbar och jag får fylla dom jäkla hösilagsäckarna själv! :-) Ja, sånt är livet! Hovis är inplanerad till Diwa och Kid o Willy ska det opereras diverse varg och kindtänder på! Hej o hå! Stormöte med LRF och "alla" hästföretagare i kommunen ska det bli också, det blir kul!!!


Bjuder på en fölbild på lilla Diwa som jag har nedsparad i datorn redan, i brist på annat....

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
      1
2
3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards