coolqh

Alla inlägg den 11 april 2007

Av Anna Eriksson - 11 april 2007 20:18

...blir det nu! VI SKA FLYTTA!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Av Anna Eriksson - 11 april 2007 16:15

*puh* Äntligen är årets första tävling över! Det är med blandade känslor jag summerar April Show... Dagen innan haltern tillbringades hos Pelle o Nettan med grooming av Emil, Bosse och Sillen. Tur vi kunde åka dit annars hade jag inte haft någon finish på hästarna överhuvudtaget, med tanke på att jag inte ens kan binda upp ordentligt där vi bor för tillfället. Jag hade med mig Anders som hade tagit ledigt, och Marika som var supersnäll och kom upp från Skåne för att hjälpa till. Snälla rara Veronoica dök också upp, som en ängel! Nettan och Maria var givetvis också på plats.Hela groomingdagen blev förskjuten och jag kunde inte få mig själv intunad på rätt känsla... Hästarna bråkade, Emil ville helt plötsligt inte veta av klippmaskiner eller tvätt av huvud, och till slut fick man inte ens ta i öronen på honom! I vanliga fall brukar jag fixa och grooma i flera dagar innan det är dags, så att det blir mindre stress och press och man kan ta sådana saker i lugn och ro. Emil är dessutom vid detta laget en rutinerad showhäst och borde veta bättre! En del av Förklaringen kom till mig sent sent på natten i tävlingsstallet. Jag var helt ensam kvar, klockan var efter 01 och jag hade varit nere i ridhuset och longerat. Det var dax för hovlackning... Emil bara skakade och darrade i varenda muskel, och minsta ord från mig fick honom att flippa ur. Han hade fällt ut och stod o droppade på stallgången, samtidigt som han var livrädd eftersom han vet att det är strängeligen förbjudet. Emil är tre år, det är vår, första showen... och Emil är hingst! Jag säger bara en sak, GUD vad skönt att det kom såhär på honom! Alla hingstar blir hingstar förr eller senare, ofta vid denna tiden och särkilt när dom är iväg första gången på året. Och det är inte alltid det uttrycker sig på detta sättet, tror mig! Så fort man släpper ut Emil på longerlinan eller går in i showringen så är det tävling och arbete! Att hormonerna löper amok märktes bara vid groomingen och den vanliga hanteringen. Lite tacksam får man allt vara!Nåja, tillbaka till groomingen, Bosse var en ängel för att vara första gången! Veronica såg hur stressad jag var och lämnade helt sonika över sin bebis till någon (vet inte vem), tog Bosse och såg till att få honom badad! Kanon! Klippmaskinen var inte populär, och pga tidspressen fick det bli sax denna gången. Jag gick emot alla mina principer och blundade för Emils smutsiga huvud och tofsar i öronen... På med hästarna på transporterna (Bosse börjar bli en berest herre, lastas som om han inte har gjort annat! *stolt*) och iväg till grevagården. Mer fix o don, ner med hästarna i ridhuset för att arbetas. Bosse var vid det här laget lite överspelt och gjorde ett par luftsprång. Han var dessutom livrädd för dom läskiga stora reininghästarna som kom farandes mot honom i hundranittio! Jag oroade mig mest för hur jag skulle kunna hålla honom inne i ringen med en halt showgrimskaft och glansiga handskar...:-S Emil, som sagt var, longerade på som vanligt... Jag var klar och i husvagnen med min vindrink som (Nettan gulle henne hade fixat) klockan 02.00Hade beräknat att gå upp 04.00 i sedvanlig ordning för att slippa stressa och hinna jobba båda pojkarna innan klassen. Pyttsan, 05.30 klev jag upp, stressad som få och ilade ner med Emil till ridhuset. Bosse hanns inte med, inte heller att ikläda Emil den nya fina lössvansen som införskaffats dagen till ära! Hela min planering sprack, jag var inte nöjd med hästarnas utseende o finsish och trött som ett AS! Pelle var på plats stilig som en prins, och tog Emil medans jag ledde runt Bosse innan klassen. Bosse betedde sig som en rutinerad showhäst som aldrig hade gjort annat! En av de andra ettårshingstarna kom lös både på framridningen och inne i showringen men inte brydde Bosse sig om det! Ställde sig square och stod som ett ljus klassen igenom! Vilken häst! Vilket psyke! Har sällan varit så stolt! Emil gick in och gjorde sitt jobb med bravur, som vanligt. Inte mycket att säga om det, mer än att det är jäkligt skönt med en häst som skärper till sig när det gäller!Hur missnöjd jag än är med mina förberedelser, skitiga huvuden och tofsar i öronen, så är jag SUPERDUPERNÖJD med hur hästarna betedde sig i showringen! De kunde nog inte gjort mycket bättre ifrån sig! Tyvärr hjälpte inte det denna gång då domarna helt enkelt inte gillade vad dom såg... Emil placerades 4-a för båda domarna och Bosse blev 3-a i respektive klass. Vilket är helt godtagbara resultat med tanke på Bosses unghästlook för dagen, och att Emil fortfarande ligger en hel del efter sina jämnåraiga kamrater i utveckling samt fortfarande har en underhals att brottas med! Dessutom tänker jag skyll liiite på att det var "cuttingdomare" och dom ställde överlag reininghästarna främst! På tal om det vill jag passa på att GRATULERA mina goda och duktiga vänner Waldemar Wass och Karin Persson till fina framgångar! Karins häst Step Me Jac som stod i samma klass som Emil stod 1-a för båda domarna och tog hem en Grand Champion! Walles häst Topsail Tivio vann Performance haltern och knep den andra Grand Champion titeln! Dessutom gjorde Walle och Taylor mycket bra ifrån sig på senior reiningen med topplaceringar! Det trots att Taylor inte varit igång så mycket och bara tävlade en tävling förra året! Stort grattis! Jag vill också gratulera Nettan till sin fina Sillen, som trots att han inte heller riktigt föll domarna i smaken betedde sig jättebra och genomgick sin första show med bravur! Han komemr att bli farlig när han växt till sig lite och pälsen växt ut!!!Torsdag lunch var April Show över för denna gången för min del, och jag kunde övergå till att mingla och hjälpa mina vänner! Bilder ja...hmmm.... Min käre sambo stod med kameran i högsta hugg under klassernas gång och fotade både mig och Nettan.... det blev en rad jättefint kolsvarta kort! Marika försöker rädda det som räddas kan i sin dator, så jag återkommer med vad hon kan åstadkomma. Förhoppningsvis syns någon häst iallafall! Tusen Tack för all hjälp:AndersMarikaVeronicaPelleNettanMariaLite annat som har hänt de sista dagarna är att Lina har åkt till Folkabo för igångsättning! Då jag inte har någon möjlighet själv just nu och Lina desperat måste igång, har Pelle varit snäll att ta henne ett tag åt mig! Passar perfekt just nu också då hon kan stå där över vår flytt! Jag saknar henne till döds, och börjar allvarligt tvivla på om jag klarar av att sälja henne! Jag kommer att sälja henne om rätt köpare dyker upp.... men det ska vara rätt, och det kommer inte att vara lätt! Vi får väl se vad som händer...Återkommer med mer info om Lina, och allt annat som händer här just nu!!!

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27 28 29
30
<<< April 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards