coolqh

Direktlänk till inlägg 4 augusti 2008

Våra saluhästar

Av Anna Eriksson - 4 augusti 2008 14:53

Även om det tar emot måste vi dra ner lite på unghästantalet. Hästarna ska ju hanteras, tränas och inte minst skötas och fodras hela vintern lång! Dessutom har vi planer på att utveckla avelsbiten lite mer och en del i det är ju som bekant att sälja uppfödningarna...hur tråkigt det än är!

Förhoppningsvis kan vi dock fylla på med lite nytt intressant blod också framöver!


Vi har i nuläget tre egna hästar till salu, två av årets tre föl och en av tvååringarna. Utöver detta flera förmedlingshästar varav de flesta kan ses på hemsidan. Några av de som är listade där är dock sålda, en uppdatering kommer så fort vi förmår! :-)






Till Salu:



Pa Obsesed To Be Cool Painthingst född 2006, brown tobiano reg APHA


"Willy"- är en lovande ung painthingst med fina blodslinjer. Han är av
pleasure/hunter modell, med härlig jog och en absolut fantastisk lope som bådar gott inför framtiden. Han kommer också med all säkerhet att stå mycket bra i halter,och kan givetvis även tävlas i andra grenar som tex horsemanship ,western riding, trail, equitation och alla hunterklasser.  

Willys pappa stammar ur hästar som superior halter hingsten Limited Addition och legenden Mason Dixon med superiors och ROM’s i flertalet ridgrenar samt halter.

Hints Impression är en av de stora gångarts förärvarna, och tillika en suverän halterhäst. Hästar som legendariske Tardee Impressive återfinns också bakom Willys pappa! På mödernet har han en mycket stark Skipper W-linje och även där finner vi suveräne Hints Impression.


Willy är inte så mycket tränad ännu, mest lite longerad osv men han är mycket hanterad, van att stå i spilta, lösdrift,box osv. Han är väldigt lugn och lättränad men med en känslig ådra, absolut inte den tuffa typen trots att han fortfarande är hingst. Han är inte hingstig på något sätt och går i flock med en jämnårig hingst och äldre valacker. Willy köpte vi in som hingstämne när han bara var en liten tanig ettåring. Tanken var att matcha honom men jag har insett att det blir för mycket att försöka matcha två jämngamla hästar inom samma klasser...det är helt enkelt stört omöjligt så efter mycket funderande beslutade vi oss tidigare i sommar för att försöka hitta ett nytt bra hem till Willy. Säljes gärna till satsande avelsintresserad tävlingsryttare men störst vikt läggs vid att det är ett gott hem och rätt person!


Willy är vaccinerad, försäkrad och har pass.

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/06/08/765219-willy/







Miss Sparkling Cool *pending* Quartersto född maj 2008, palomino

under registrering AQHA


"Emilia" är av allroundtyp och stam. På fädernet ligger det mycket Wiescamp och halterblod och på mödernet mer allround och cuttingblod. Emilias blodslinjer med hästar som Skipsters Bid, Tardys Tuffy, Impressive och Doc Chex gör att hon borde bli en riktigt bra allroundhäst som kan prestera inom de flesta ridgrenarna, även kogrenarna men också stå bra i halter! Hon har väldigt mycket musklemassa och ett näpet feminint huvud. Båda hennes föräldrar är synnerligen lugna och stabila individer och så även hon. Emilia passar både allround tävlingsryttaren som familjen. Hon är halvbror (samma mamma) med Coolduino (Bosse) som bla stod res Champion förra året som ettåring.

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/06/17/782684-emilia/

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/05/15/713003-jag-jobbar-pa-det/

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/05/12/706081-lite-mer-emilia/

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/05/12/705477-nagra-forsta-bilder/

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/05/15/713018-filmsnutt-igen/


Emilias mamma Sessan:

http://coolqh.bloggagratis.se/2007/09/27/291661-bilder-pa-sessan/








Undeniably Cool *pending* Painthingst född 2008, Red Roan Sabino Overo

Under registrering APHA

Axel är ett mycket lovande prospekt både som avelshingst och som tävlingshäst främst inom Western Pleasure och Hunter under Saddle men även han kan givetvis prestera i de flesta performancegrenar och han har också en hel del halterblod. Axels blodslinjer är idel prestation med Scenic Frosted Jet som farfar och Undeniably Hint som morfar! Han har många högpresterande släktingar; Superiors, World Champions, Futurity Champions, European Champions osv. Hans färgtäckning, Sabino Overo borgar för mycket hög färgnedärvning även på enfärgade ston!

Axel är en otroligt "classy" fölunge med svepande härliga rörelser och ett underbart näpet ansikte, välbenad och korrekt med en fin överlinje och rejäl bakdel. Han är social och trevlig och kommer förmodligen att bli ganska stor, säkert närmare 160 cm i mkh... Egentligen är vi lite sugna på att behålla Axel och se vad det kan bli av honom, men samtidigt känner vi att vi måste behålla fokus på de planer vi lagt upp för verksamheten framöver och därför är han till salu till rätt hem...

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/07/22/844651-och-sa-lite-axel/

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/06/17/782695-dagens-axel/

http://coolqh.bloggagratis.se/2008/06/16/780120-axel/


Alla hästar är givetvis regelbundet verkade samt avmaskade enligt träckprov! De är alla A1 försäkrade och fölen har även Dolda fel försäkring! Självklart säljs de också registrerade och med pass!


Mer info (och bilder) om varje häst och deras föräldrar finns på hemsidan!!!

Om du är intresserad av någon av våra hästar så tveka inte att höra av dig. Vi diskuterar gärna olika lösningar runt försäljning om vi känner att det är rätt hem, men vi lämnar inte ut några hästar på foder!


 
 
Lena

Lena

5 augusti 2008 22:27

Underbara hästar, lilla Axel skulle man gärna vilja ha. Hälsningar från en Paint-fantast

http://www.lenabratt.se

 
Lena

Lena

5 augusti 2008 23:28

Tack för att du skrev i min blogg, det är alltid kul med kommentarer. Mitt sto är efter Vic Tim Rocket och Mamma är LB Cat O`Hara.

http://www.lenabratt.se

 
Gunnel

Gunnel

6 augusti 2008 20:55

Vad synd att ni måste sälja av hästar, men förstår er, även om det känns ledsamt.
Vill inte att någon av era hästar ska "försvinna" ju... Speciellt inte Willy!

http://frump.bloggagratis.se

 
Jag igen... :)

Jag igen... :)

6 augusti 2008 21:09

Du får betalningen för T och L i morgon eller övermorgon, per post!

Kram

http://frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

7 augusti 2008 14:02

Tack själv Lena!

Gunnel, ja det är skit rent ut sagt.Men man vill ju köpa nytt också ;-) och det är KUL!
Betalning framme! 25x2 blev utdelningen - äventyret fortsätter!

kram

 
Ellen

Ellen

14 augusti 2008 10:12

Willy ser ut (och låter som) att vara helt fantastisk. Jag är kär! Menmen, det där med tiden.. Varför har dygnet bara 24 h?

Lycka till med försäljningen!

Mvh

http://ellensch.blogg.se

 
Ellen

Ellen

14 augusti 2008 11:31

Jo, Willy skulle nog vara perfekt för mig. Har en arab nu som jag kör western med, men han börjar bli till åren. Och eftersom min inriktning är pleasure/hunter skulle det inte bli mycket bättre... Menmen! Som sagt, det där med dygnets bara 24 h.. ;-)

Men som sagt, lycka till! Jag hoppas att du kommer att fortsätta uppdatera bloggen!

Kram

http://ellensch.blogg.se

 
Gunnel

Gunnel

24 augusti 2008 20:05

Kolla in gosingarna på min blogg!

http://frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Mika

29 augusti 2008 13:34

lite uppdatering kanske? ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards