coolqh

Direktlänk till inlägg 1 december 2008

Puh..

Av Anna Eriksson - 1 december 2008 20:53

En pint mörk julöl med tjockt krämigt skum är helt okej efter lång arbetsdag! Gräsänka igen.... lika kul som vanligt.....


Jag var uppe med tuppen (med assistans från Anders innan han åkte på sina jobb...) i morse o släppte ut hästar.  Veterinären skulle ringa på morgonen och meddela tid för dagens hästtandvård och jag ville att alla skulle hinna smälta frukosten i lugn och ro. Veterinären kunde ju kommit direkt på morgonen men meddelade tid på eftermiddagen så min förmiddag var ganska slapp... pysslade lite med försäkringarna och svarade på lite mail.


Vid 15.30 anlände Karoline, vår "tandveterinär" ( vi har även en "avelsveterinär" och en "allt i allo veterinär" -smidigt som bara den! ;-)) Äntligen! Hon har varit på väg flera gånger och så har det blivit ändringar i sista stund och jag har verkligen inte velat sätta igång unghästarna på allvar förräns dom är kollade i munnen och eventuella vargtände och dylikt är åtgärdat. Och gissa om jag är glad att jag väntade! Ännu en gång har min lilla magkänsla stått mig bi!

Både Willy och Kid hade vargtänder, Kid en och Willy två söta små luriga rackare. Men vad värre var var att dom båda hade en varsin kindtand som strulade och definitivt hade vållat problem med bettet i munnen. i minsta fall obehag och i värsta fall stark smärta som sedan leder till långt värre problem i ridningen som kan ta lång tid att rätta till!

Det var som alltid mycket intressant att skåda in i hästarnas munnar och se hur det ser ut. Jag kan inte nog påtala vikten av att man kollar sina hästar i munnen regelbiundet, och alldeles särskilt unghästarna! Det är skrämmande, men det är inte många ställen jag har jobbat där detta gjorts ens en enda gång på någon av hästarna under tiden jag har varit där,ens efter påtalade problem! ...och jag har jobbat på en hel del ställen....    


I vilket fall, det intressanta var att Kid, trots att han blir tre år i februari, var sen i sin tandfällning i hela munnen. Det var Willy också,även om han av naturen borde vara senare än Kid då han är 3 månader yngre, men trots det hade han kommit längre i fällningen av kindtänderna än vad Kid hade gjort. Garnityret framtill är ju lätt att hålla koll på även om det inte alltid är helt lätt att se vad som är nya tänder och vad somär mjölktänder. Men kindtänderna kan ingen människa påstå att dom vet hur det ligger till med utan en ordentlig undersökning! Och idag var det där problemen låg. Jag är så glad att jag väntade och inte stoppade bett i munnen på pojkarna och började rida!

Båda fick lite inpackningar bortrensade och så försökte Karoline att lossalite på kindtänderna som ska bort. Om några veckor är det dags för ny kontroll och om dom inte ramlat bort av sig själv då får det bli utdragning. Vargtänderna kommer okcså att plockas bort då. Men gissa om det var skönt för pojkarna att få lite rensning idag!


Jag kommer att avvakta lite med Willy nu tills han är färdigbehandlad och läkt. Kid är ju redan påbörjad så honom ska jag sätta igång i bosalen nu tänkte jag. Han är inte riktigt redo för det än kanske men vi provar och ser hur det går. Funkar det inte får vi ta sidepull istället.  


Det var ett gäng sömninga grabbar jag lämnade i stallet i sina spiltor. Men inte så länge tydligen för när jag kom ut senare för att ta in fuxligan och Axel så var både Willy och Kid lösa! Willy hade blivit hjälpt av Ricky att ta av sig halsringen och Kid hade helt sonika dragit tills haken på grimskaftet gick sönder! *suck* Om man glömmer att kedja bakom Kids spilta så gör han så nämligen, han backar tills något går sönder helt enkelt! Det var en hiskelig oreda av hästar och hösilagesäckar i stallet! Men pojkarna känner sin matte och det var två oljade små blixtar som kutade in i sina spiltor när matte klev in genomstalldörren, och stod där som tända ljus! Ricky stackarn, som var den ende något sånär oskyldig, blev så skraj att han helt sonika lyfte på svansen och bajsade, rakt i vattenhinken! Inte en plutt utanför!

*dubbelsuck*


Städa, skälla lite på pojkarna, byta vatten, fylla på foder och lägga kraftfoder i krubborna och sedan ut för att hämta damerna (Axel räknas dit än så länge....)


Väl inne var det dags för fuxligan att få lite rykt. Sist ut var Sessan, min fina lilla Sessan... döm om min förvåning när jag upptäcker att hela hästen är full i några äckliga utslag, krustor och öppna sår! Hela underredet på min älskade tjej, magen och delvis benen! Hur fort kan det gå för bövelen?!?!?!?

PANIK!

Tillbringade en timme med att skrubba hela hästen i varmt vatten och hudproblem-schampo,till Sessans stora njutning! Jag hoppas verkligen det är mycket bättre imorgon annars blir det veterinären på momangen! Jäkla äckliga, snuskiga,vidriga hudåkommor!!! Funderar på om det kan vara fuktrelaterat eller svamp eller vad.... Har verkligen aldrig sett något liknande förutom en del vidriga mugg/rasp fall där det blossat upp likadana utslag och krustor  utan hejd. Detta satt inte på nederdelen av benen dock, utan under magen mest och lite på överarmarna/låren. Regnskållor funderade jag också på  men det brukar ju å andra sidan sitta främst på ryggen, länden, och korset... Förbryllande! Nåja, väck ska det iallafall, illa kvickt om jag så ska skicka hudprover till självaste SKL!!!  USCH!!! 





 
 
Ingen bild

Dessi

2 december 2008 19:40

Men vilken dag! wow vad mkt du hunnit!
Hoppas Sessans utslag redan är bättre!!
Vi ses snart!
Kram, Dessi

 
Ingen bild

Nina

4 december 2008 10:16

haj!
jag har blivit skogalen...

 
Ellen

Ellen

7 december 2008 23:01

Ojojoj vilken dag du har haft.. Full rulle :-) Hoppas att utslagen blir bättre snart!

http://ellensch.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards