coolqh

Direktlänk till inlägg 5 november 2011

Incentive Fund, del 2

Av Anna Eriksson - 5 november 2011 10:50

Äntligen har AQHA börjat lyssna lite på sina medlemmar... många, bland annat undertecknad, har tagit sitt medlemsansvar och jobbat och lobbat för att stoppa dessa utomordentligt korkade nya regler som AQHA rakt av bara beslutade om angående Incentive Fund (se tidigare inlägg).


Efter mycket om och med, arga mail och telefonsamtal, upprörda diskussioner på forum och namninsamlingar, verkar nu AQHA insett det absolut orimliga i sina nya regler. Så nu har dom gjort ändringar i den redan fastslagna regeländringen. Personligen är jag inte helt nöjd men det är iallfall en ändring till det bättre. Jag tror fortfarande det är en spik i kistan för Incentive Fund men sista ordet är nog inte sagt iallfall...


Så till det nya förslaget.

Nomineringsavgifterna kvarstår, för fölnomineraren $125 (+$25 sedan tidigare)  och sedan för ägaren $50 per år och division (open och amateur).

Ändringen blir att hingstägaren och uppfödaren får tillbaka på varje intjänad poäng även om inte ägaren betalar in nomineringsavgiften varje år. Dvs då går ändå 30% tillbaka till hingstägare/uppfödare men inget till ägaren. Man ska också kunna nominera hästen (förutsatt att den är ansluten såklart) när som helst under året, och då får ägaren betalt för poäng som intjänas efter att avgiften är betald.

Som ett exempel om man köper en häst i juni som är ansluten via sin uppfödare men där förra ägaren inte betalt in avgiften för det året, så kan man betala in avgiften ($50/100) och vara med i utdelningen resten av året och får betalt för poäng man rider ihop efter juni.


Som hingsthållare och uppfödare är dessa ändringar delvis positiva för mig, OM det kommer existera någon Incentive Fund i längden. Negativt är naturligtvis att nomineringsagiften höjs -mer kostnader för oss som små uppfödare vilket måste reflekteras i priset på avkomman. Jag behöver dock inte spola ner pengarna i avloppet om köparen väljer att inte betala in varje år, utan jag har iallfall möjlighet att få tillbaka min investering ändå om hästen är ute och tävlar och får poäng. 

En annan bra ändring är att om en hingstägare nominerar sina föl och äger avkomman under det första året den tävlar så behöver inte hingstägaren betala in den årliga avgiften.

 Här har jag inte riktigt förstått om det även gäller uppfödaren även om denne inte äger hingsten... men jag rotar vidare i detta!


För den som tävlar är det väl också både positivt och negativt. Den årliga nomineringsavgiften kvarstår, dvs $50/100 per år kvarstår och det kommer ju vara upp till var och en att fundera på om det är värt det. Skrapar man ihop en del poäng kommer det ju vara värt det, men det vet man ju knappast i förväg....


Första året kommer enligt AQHA (OM programmet är framgångsrikt) varje poäng vara värt $35.

Den tävlande får 70% av detta. Det innebär att om man har betalat in för en division ($50) så har man tjänat på det när man har 2,5 poäng ($61,25) Har man betalat in för båda divisionerna (open och amateur) så har man tjänat in avgiften efter 4,5 poäng ($110,25 till ryttaren) - över det är pengar tillbaka upp till 200 poäng för där finns det ett tak (natuuuurligtvis.....) 

Målet enligt AQHA är att en poäng ska vara värd $50 men det förutsätter ju naturligtvis att programmet har betalande deltagare...


Har du någon åsikt angående detta? Tänker du ansluta din hingst, ditt föl eller din tävlingshäst? Är du intresserad av att köpa en avkomma som inte är Incentive Fund ansluten enligt deras nya regler, eller är det viktigt för dig?


Läs gärna info från AQHA:

http://www.aqha.com/News/News-Articles/11042011-Incentive-Fund.aspx

 
 
Ingen bild

Kicki

5 november 2011 14:09

För mig, som inte är en satsande tävlingsryttare, utan tävlar bara för skoj skull och för att få lite mål i min ridning och därför inte hamnar så ofta på prispallen, så blir kostnaden för stor. Jag tyckte de hela var ok när de var en engångssumma, men med det nya systemet så är de inte aktuellt för mig längre (vilket det endå inte är då min häst inte är ansluten). Hade jag däremot ofta plockat poäng på tävlingar (och haft en häst som var ansluten) så hade jag säkert övervägt saken.

Anna Eriksson

5 november 2011 15:15

Ja, och så tror jag väldigt många tänker. Särskilt här i Norden/Skandinavien där det inte är så lätt att plocka poäng oavsett eftersom klasserna är för små. Tack för din input! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards