coolqh

Alla inlägg den 25 december 2011

Av Anna Eriksson - 25 december 2011 14:43


Jag tänker inte försöka mig på någon längre recension av denna film och inte heller ge mig in i någon längre utläggning om förlagan till filmen The Horse Whisperer (don't get me started) utan vill bara tipsa om denna nya film om Buck Brannaman. Med risk för att få all världens Monty Roberts anhängare efter mig i ett vilt "join up uppbåd" så tänker jag bara nämna att tidigare nämda spelfilm egentligen handlar om denne man, Buck Brannaman och ingen annan. Det var Buck som filmen baserades på, han hjälpte till vid inspelningarna och det är Buck som Robert Redford själv pratar om i denna nya film. Buck is the real deal.....


Detta är en dokumentärfilm som målar upp historien om Bucks våldsamma och traumatiska barndom, och hans väg till att bli en av världens bäste hästmänniskor. Han tränar i första hand inte hästar, utan människor som har hand om hästar.

Och det är inte alltid sockervadd som kommer ur hans mun när han talar om för folk varför deras hästar beter sig som dom gör. Jag gillar det!


Buck formades i händer som Ray Hunts och Tom Dorrances och har tagit sin plats som en av de mest respekterade hästtränarna i världen. I filmen får man bland annat se hur han jobbar med en felhanterad hingst som blivit mycket farlig. Det är en sorglig historia med flera bottnar som lämnar många tankar och funderingar. Som Bucks egna kommentar, "the horse didn't fail us. We failed him". Jag lovar att du kommer tjuta!


Filmen och Buck Brannaman -den ÄKTA hästviskaren- är fantastiskt bra gjord, och klart sevärd!


“Your horse is a mirror to your soul, and sometimes you may not like what  you see. Sometimes, you will.” 

~Buck Brannaman 



Slutligen till medlemmar av Monty sekten som fortfarande tror att han är Jesus tillbaka på jorden och hävdar att han på något sätt var involverad i filmen med Robban Redford, läs gärna författarens till (Mannens om talar med hästar) egen dementi:

"Suddenly I realized I had the central character for my Western story  and piece by piece the rest of it fell into place. I spent many weeks  traveling across the West and met three amazing horsemen: Tom Dorrance,  Ray Hunt and Buck Brannaman. Some of you may have read that someone  called Monty Roberts was the model for Tom Booker, The Horse Whisperer  in the book, and that he helped me with my research. It’s not true. I met Mr Roberts once, briefly, in England but have never seen him with a  horse or seen him since. He had no involvement whatsoever."


http://www.nicholasevans.com/about-nicholas-evans/faq/



Av Anna Eriksson - 25 december 2011 13:29

Nu är vi snart framme vid årets största pang pang helg igen, då hela Sverige går bananas och förvandlas till Vilda Western. Jag talar naturligtvis om det förbannade smällandet och fyrverkeriandet och tramset som årligen skrämmer ihjäl X antal djur och spränger sönder X antal idioter. De sistnämda får skylla sig själva men för djuren kan det vara ett stort trauma och hundar, hästar, och gud vet vad för andra stackars djur får lida och i många fall skadas på grund av denna fullstädnigt idiotiska och onödiga tradition.


Ursprungligen smällde man smällare och fyrverkerier i Kina för att skrämma bort onda andar och är känt i Europa sedan tidigt 1400-tal. So get modern folks och bränn salvia eller ring en excorsist som normalt folk!!! 


Inte alla hästar reagerar på smällare men många blir som bäst oroliga och i värsta fall livrädda. Jag har turen att bo brevid en skjutbana så mina hästar (och hundar) är skottvana men med högdräktiga ston tar jag inga risker!


Här kommer några tips för hur du kan hjälpa dina hästar under nyårsnatten!


* Ställ dom på stall! När det blir mörkt blir det mörkt och det är ingen hit att jaga panikslagna hästar som sprängt staketen i beckmörkret.... Har du hästen på lösdrift så stalla in den denna natt, om du har möjlighet och inte är absolut säker på att den inte kommer reagera. Aternativt stäng om lösdriften.


* Tänd ljuset i stallet så synintrycken utifrån mildras. Det går också att sätta för fönstren med filtar.


* På med musik, radio eller cd på ganska hög volym i stallet.


* Ge hästarna extra mat om dom inte har fri tillgång.


* Uppsyn, kolla till hästarna ofta alternativt stanna med dom om dom är oroliga.


* Vid behov stoppa bomull i öronen. (på hästarna)


* Om du har en häst som blir riktigt rädd, ge lugnande!


* Om du måste, stanna hos hästarna tills det värsta galenskaperna lagt sig. Vi skålar alltid in tolvslaget i stallet! 


Gott Nytt År!

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards