coolqh

Direktlänk till inlägg 4 mars 2012

Välkommen STIG!

Av Anna Eriksson - 4 mars 2012 09:26

Detta blir ett kort inlägg, bara det viktigtaste för att jag vet att många väntar men jag är helst slut i kropp och knopp så jag orkar inte skriva något längre.


I torsdag kl 18.00 satte Mackan äntligen igång att föla! Hon var på dygn 348 och allt gick enligt regleboken! Vaxproppar och mjölk några timmar innan, en halvtimme fölning (vi fick hjälpa till och dra lite) och en frisk, pigg liten kille kom till världen! När Mackan väl fattat att det kom ut en levande varelse i andra änden så blev hon den perfekta mamman! En stor lättnad som alltid med förstagångsston :)


Min kära pappa hade redan bestämt att det skulle bli en Stig (som han heter såklart) om det blev en hingst så det var ju bara att lyda. Stig, the Stig, Stickan... ja han är en Stig helt enkelt!


En välskapt buckskinfärgad kille med långa strumpor bak, en strumpa och ett svart ben fram och den fräckaste bläs jag sett på en quarter! Han ser närstan ut som en paint!

En dag gammal började jag tvivla lite på att han var buckskin, han har sit svarta ben, svarta örontippar och svart i svansen vilket allt säger mig att han är en buckskin men han har helt blond man och ser verkligen ut som en palomino! Jag vände mig till mina expertkontakter, rutinerade uppfödare sedan många år och de bekräftar alla att han är en buckskin och kommer troligtvs få Mackans färg och silverman! Fatta vilken överaskning!


Jag blev verkligen glatt överaskad över alla vita tecken och hade jag inte själv varit med vid tillverkningen så hade jag misstänkt att det hade varit en painthingst framme ;) Men detta har naturligtvis fångat mitt intresse för nu måste jag söka i blodslinjerna och se vart detta kommer ifrån! Primus har fått flera föl med stora, vilda tecken och efter att Malin Jansson pekade in mig på rätt väg så lutar det åt att det kommer från Triples blodet. Jag ska forska vidare i detta och kommer att laborera vidare i ett längre inlägg senare. Tillsvidare får ni hålla till godo med ulliga gulliga fölbilder!


Jag behöver namnhjälp med denna....

Det kan relatera till släktingar, eller inte men COOL måste finnas i namnet eller som del i ord tex ChoCOOLate).

Fäderne: Ima Prime Time -Zips Chocolate Chip, Ima Triples Image - Triples Image

Möderne: Mac Mercy Leaguer -Docs Leaguer, Gators mercedes - Gators Snappen Lad, Coosa Lad


(klicka på albumet för att komma dit!) Videos i slutet av inlägget.



     


Nyckläckt!


HUNGRIG.NU

 



 
 
Ingen bild

Marika (Finland)

4 mars 2012 13:19

Han är härlig. Grattis.

Anna Eriksson

4 mars 2012 15:12

Tack!

 
Maren

Maren

4 mars 2012 19:33

Han er så fin! Tror ikke jeg har sett en buckskin med blond man før, blir spennende å se hvordan han blir som stor :)
Planlegger en tur til dere for å ta han med hjem ;-) haha! Eventuelt ta med Linnea, hun er så flink til å kjøpe hester av deg :D Så kan jeg låne den i blant å kose med.. hihi

http://www.maren93.blogg.no

Anna Eriksson

4 mars 2012 19:54

Hihi Maren, köp honom vetja! Så har du o Linnea en varsin prins! Enligt experterna blir han guldfärgad med silverman! :)))

 
Ingen bild

Anette Berg

5 mars 2012 00:48

Viken snygging! Grattis

Anna Eriksson

5 mars 2012 08:01

Tack! :)

 
Maren

Maren

5 mars 2012 09:31

Hihi, hadde vært fint å ha en sånn prins! Gullfarget med sølvman! Wow, det er ikke hver dag man ser :) Blir nok en stor stjerne en dag denne her! :) Lover at om jeg skal kjøpe hest en gang skal jeg komme til deg først.. hihi :)

http://www.maren93.blogg.no

Anna Eriksson

5 mars 2012 09:36

:) Du är så välkommen hit om du ska köpa häst någon dag!

 
Ingen bild

Linnea

16 mars 2012 14:41

Han är alldeles underbar!!!!!!!!! Jag blir helt galen av att se bilder på honom!!!
"Ima Cool Image"? För det är han verkligen! :)

Anna Eriksson

16 mars 2012 16:55

Hehe mkt bra namn med tyvärr upptaget, redan kollat!
Ima Cool Fusion är ett annat förslag, likaså Ima Cool Leaguerslad, Ima Cool Lookin Lad, Ima Cool Lookn Image, Cool Mercury N Gold... Synpunkter?

 
Ingen bild

Linnea

19 mars 2012 15:08

"Ima Cool Surprise" med tanke på hans överraskande teckning? :)

Anna Eriksson

19 mars 2012 15:55

Mmm läggs till förslagen.

Ima Chocoolate Mercy ? :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards