coolqh

Direktlänk till inlägg 21 november 2012

PSSM och saluannons på Lasse

Av Anna Eriksson - 21 november 2012 13:25

Detta är en liten specialannons för vår lurviga Mon Chi Chi, Chokladpralin, Sockertopp –ja kärt barn har många namn –LASSE!
Under hösten har det uppdagats att både Luisa och Lasse är PSSM positiva… vilket kom som en smärre chock för mig då jag varit under uppfattningen att hennes föräldrar var negativa och därför inte testat henne själv. En dyrbar läxa för mig att lära då min bestämda uppfattning är att INTE avla på hästar som är positiva för någon av de dominanta genetiska sjukdomarna…

Jag har gått igenom alla stadierna av förnekelse, ångest, förtvivlan, skam, förlägenhet och slutligen landat i acceptans och visshet i att jag har avlat fram Lasse med de godaste intentioner och att jag faktiskt trodde att jag visste att Luisa var PSSM negativ. Nu var hon inte det och då är det bara för mig att bita i det riktigt sura äpplet, och sörja att ett av mina fina avelsston inte längre kan användas i avel...
Läxan är att ALLTID testa själv eller be att få en kopia på testresultat.
Men faktum kvarstår, hon är n/p1 och kommer att pensioneras från avelsboxen. Det innebär också att jag inte kommer att sälja Lasse till någon som vill använda honom i avel.



Kort om PSSM
PSSM är ett ganska nydiagnostiserat tillstånd och man tror att mer än 10% av quarterpopulationen bär på genen. Den finns inom många raser, man har sett den i studier i ett 30-tal raser med några mindre variationer, tex hos kallblodsraserna, varmblod, halvblodsraserna, fullblodsraserna…. Särskilt vanlig är den hos de Europeiska kallblodsraserna där den i vissa raser finns hos 66% av populationen! Hos kallblod brukar det benämnas EPSM. PSSM kommer i två typer -hos vissa raser, som quarter, paint, appaloosa tex är typ 1 vanligast, man säger att ca 70% bär på PSSM1 genen och resten PSSM2 genen.  Hos vissa andra raser, som tex fjording, hittar man enbart PSSM typ 2. Så även med lätta raser som tex arab, fullblod., travare osv.
För att diagnostisera PSSM typ 1 gör man ett enkelt dna prov på tagel och för att diagnostisera PSSM typ 2 gör man en biopsi.
Man tror att PSSM härstammar från en enda individ för väldigt väldigt länge sedan, innan hästen utvecklades i olika raser. Det är därför man kan hitta den hos en sådan vidd av raser och typer av hästar. Man tror att den ursprungliga individen i sig var en tyngre häst, sk draft-typ.


PSSM står för PolySaccharide Storage Myopathy och innebär överinlagring av glukogen i musklerna. Hos den normala muskeln fungerar glukogen som bränsle till muskeln men en pssm-muskel kan inte omvandla glukogenet till bränsle och blir således fylld av glykogen och samtidigt utmattad. Detta gäller främst de snabba muskelfibrerna. Symptomen på detta kan vara väldigt många, allt från ovilja att arbeta eller gå, lathet, stress,  beteendeproblem, diffusa hältor, muskelkramper, kraftiga hältor och korsförlamning. Jag tror att detta tillstånd är mycket vanligare än vad vi har förstått här i Sverige, hur många quarterhästar har inte lite skumma symptom, uppvisar ”dålig attityd” i träning och klassas som idioter av hot-shot tränare som inte kan tänka längre än näsan räcker?!


Inte alla hästar med PSSM utvecklar symptom. De som är värst drabbade är de som har ärvt pssm genen från båda sina föräldrar, dvs p1/p1 men även de som är n/p1 kan uppvisa kraftiga symptom. Ofta dyker symptomen upp när hästen sätts i träning och musklerna inte orkar med det intensiva arbetet. Men för en del hästar kommer inte symptomen förrän senare i livet.

För Luisa, Lasses mamma, kom symptomen nu i somras och var anledningen till att jag testade, eftersom min magkänsla (den berömda och bestämda!) skrek PSSM... Vilket det också var. Luisa är 12 år och jag har haft henne i 6 år och hon har inte haft några symptom hos mig innan. Luisa har svarat mycket bra på ändring av dieten, det vände på några dagar när jag tog bort kraftfodret och började ge henne enbart lusernpellets med rapsolja, magnesium, E-vitamin/Selen, B-vitamin och Krafft Muskel. Helt otroligt att maten kan göra så mycket!!! Daglig motion får hon ju ändå, mina hästar är ute i ca 16-18 timmar/dygn i stora kuperade hagar.


Eftersom det är en genetisk sjukdom finns det inget botemedel för de hästar som blir drabbade men många, faktiskt ca 75% av alla symptomatiska hästar enligt studier blir 100% användbara med rätt typ av diet och motion. Ca 25% svarar inte på detta och det verkar kopplat till vissa blodslinjer som är svårare drabbade, dessa hästar är ofta positiva för MH, också en dominant genetisk sjukdom.
Endast 1% av quarterhästarna anses vara positiva för MH.


Så vad gör man då om man har en häst som är positiv för PSSM?
Det viktigaste, både som behandling och som förebyggande oavsett om hästen har symptom eller inte är rätt diet och motion.
En PSSM positiv häst ska aldrig stå stilla på box för mycket. Mycket utevistelse, gärna lösdrift och daglig motion är A och O. Aldrig boxvila om det kan undvikas. Om hästen är igång ska man undvika att ställa av den, daglig motion är viktigt. Longera eller tömkör till exempel de dagar hästen inte rids. En PSSM häst ska ha koninuitet i sin träning. Många PSSM hästar fungerar bra som tex reininghästar trots att de använder sina snabba muskelfibrer mycket, men hemligheten är att inte rida för intensivt –tex galoppera på en cirkel i 10 minuter som många gör, utan träna längre och inte så intensivt och med lång uppvärming, många vilopass och lång nedvarvning. Och om ryttaren är lyhörd och käner av när det blir motstånd i hästen så kan man nöja sig med skritt i några dagar osv.
Kanske egentligen det sätt ALLA hästar mår bra av att tränas på egentligen, inte bara PSSM hästar…..


Fodret och dieten är av högsta vikt. Eftersom en PSSM häst inte kan processa socker så ska man hålla stärkelse och kolhydraterna till absoluta minimum. Dvs ingen spannmål, färdigfoder med spannmål och hög stärkelsehalt osv. Ingenting med melass i.
Samtidigt svarar PSSM hästen bra på fett. Fettet ersätter i viss mån glukoset i musklerna och muskeln kan använda fettet som bränsle istället. Många hästar svarar mkt bra på en ganska stor giva av en bra olja i foderstaten, lusern utan melass och naturligtvis ett bra grovfoder med låg sockerhalt. Det finns också specialfoder som Saracens Re-Leve som är speciellt utformat för PSSM hästar då det kan finnas negativa effekter av att fodra med mycket rent fett länge för vissa hästar. Mineraler som selen och magnesium samt extra E-vitamin och B-vitamin är också bra. Med en väl balanserad låg stärkelse/hög fett foderstat fungerar de flesta PSSM hästar precis lika bra som alla andra hästar.


Man diskuterar varför vissa PSSM positiva individer aldrig uppvisar några symptom och en tanke är att dessa individer redan har  rätt skötsel –dvs mycket utevistelse, motion och en välbalanserad foderstat med stärkelsefri diet. Många, som jag, håller ju redan sina hästar på detta sätt och man menar att detta kan vara en anledning till att vissa positiva hästar helt enkelt aldrig blir sympomatiska.
Det jag har lärt mig om hur man sköter en PSSM häst är egentligen bara hur jag tycker att man ska sköta alla hästar i stort sett.


Det finns mycket information att hämta på nätet om PSSM. Jag försöker vara noga med källan, det finns mycket felaktiga fakta och åsikter där ute.
Informationen ovan har jag i första hand hämtat från dr Molly McCue, hon är tillsammans med dr Stephanie Valberg, båda vid Univerity of Minnesota två av de mest kunniga inom detta, de identifierade genen och utvcklade testerna för PSSM.
 
Nu är ju Lasse då positiv för PSSM1, n/p1 dvs han har fått en gen från sin mamma.

Därför kommer jag att vara noga med vart jag säljer honom, det är viktigt att köparen är fullt medveten om vad det innebär och hur han ska skötas. Dock behöver det inte betyda att han är krångligare att sköta en vilken annan häst som helst, det är bara viktigt att man ger honom rätt foder, motion och är uppmärksam i hans träning. Eftersom man är medveten om detta redan från föl så har man all möjlighet att förebygga att han någonsin blir symptomatisk, och om han skulle börja uppvisa symptom någon gång i livet så vet man direkt vad det är och vad man ska göra. Naturligtvis kan jag inte garantera att han aldrig kommer bli sympomatisk men med honom vet man redan från början vad man har att deala med.
Jag ser en mycket ljus framtid för Lasse, han är oerhört talangfull och kommer att gå långt i rätt händer.

Så här kommer då ”annonsen”:


CQ Ima Sugar Chip *pending* aka LASSE, 2012 brun quarterhingst
e: Ima Prime Time (Zips Chocolate Chip x Ima Triples Image)
u: Hints Sugar Luisa (Undeniably Hint x BS Elaine Sugar Bars)


Stammen talar för sig själv, fullpackad med AQHA champions och meriterade hästar!
Ima Prime Time, amateur/open AQHA Champion, AB premierad. Läs mer och se hans showrecord på hemsidan!
Lasses farfar ZCC behöver ingen närmare presentation, det fantastiska stoet Ima Triple Image har nästan 240 AQHA poäng i WP, ROM och Superior WP samt World Champion am WP, World Show finalist Top 10 i Open WP!!! Hon tävlades på World Show-nivå i Open, Amateur och Youth!
På mödernets sida har Lasse den välmeriterade hingsten Undeniably Hint som morfar, bla AQHA Champion, Superior och ROM i Halter och Performance, DQHA Leading Sire, Reserve Champion Get Of Sire osv…
Detta är några riktigt välmeriterade hästar i första, andra och tredje led!!!


Lasse är en kompakt, välmusklad, korrekt ställd hingstunge med kort rygg och spikrak topplinje – hans exteriör gör att han är extremt mycket pleasure, stark och djup i hasorna och med supertighta, flata rörelser framtill. Av båda Primus avkommor här i år är det han som rör sig bäst för pleasure.
Han kommer att stå bra i halter och är avlad för WP, Trail etc –kanske en blivande AQHA Champion precis som hans pappa, bror, farfar, farmor, morfar…. Ja ni fattar.


Lasse är en snäll och mjuk kille, lite försiktig med en känslig ådra. Precis som sin bror Axel, och han kommer trivas bäst med en mjuk hand och gå genom eld för sin människa. Dessa hästar kan ridas med sytråd och tankeöverföring och behöver ingen hårdhänt träning.
Precis som sina syskon växer han mycket jämt och sakta och kommer att växa länge vilket borgar för en hållbar individ.
Som sina föräldrar har Lasse superfina hovar, mycket bra hovkvalitét, han får fint beröm av hovslagar-Jocke! Korrekt och rättställd i benen. Överlag en välbyggd och snygg kille!


Lasse har stor potential att gå riktigt långt och jag vill gärna att han får visa upp sig på tävlingsbanan. Säljes MYCKET FÖRMÅNLIGT till någon som kanske vill träna och tävla pleasure, trail, halter och liknande grenar. Eftersom jag nu vet att han bär på PSSM genen och vill vara helt öppen med detta så att hans blivande ägare kan förebygga och sköta honom på rätt sätt har jag nu kraftigt sänkt priset på honom till Rätt person.

Priset reflekterar inte hans kvalitet!


Jag vill vara mycket tydlig med att han inte har några som helst problem och förhoppningsvis aldrig kommer att få det heller men att jag inte kan garantera något och jag har som krav att han kastreras och inte används i avel då jag inte vill medverka till att föra vidare de dominanta generna. Men det finns ingen anledning att han inte ska kunna bli tävlingshäst som vilken som helst. Som med alla mina uppfödningar vill jag gärna ha kontakt och följa honom, och finns här som stöd om frågor uppstår!


Gå gärna till min Facebooksida för att se bilder och filmer från födsel och framåt!


   



Jag vill avsluta med att säga detta –oavsett vilken eller vems häst/föl du är spekulant på så se till att den är eller blir testad för PSSM. För detta är så mycket vanligare än vad många av er därute vet… i en stor grupp quarter/paint (till exempel hos en stor uppfödare) är det i princip ganska säkert att det finns någon eller några PSSM positiva hästar. Och ingen går säker, det går inte att utläsa i stamtavlan vilka hästar som kan vara positiva eller ej. Något att tänka på….
Och har du en häst med skumma symptom som veterinären inte kan diagnostisera, testa den för PSSM, oavsett ras! Om du börjar med manhår eller biopsi är beroende på ras.


Har du några frågor om PSSM så är du välkommen att ställa dom så ska jag försöka svara så gott jag kan eller leta reda på ett svar!





 
 
Marianne Jordhén

Marianne Jordhén

21 november 2012 14:11

Hej vännen!
Mycket starkt skrivet och bra förklarat av dig! Jag tror dig om allt gott och förstår att detta inte var din avsikt utan att du hade goda intentioner. Alla kan göra misstag, du är ingen dålig person för det! <3

Din fina Lasse kan säkert ändå hitta ett bra hem med en omsorgsfull person som ser till hans bästa!
Kram från Marianne

http://welshcob.bloggplatsen.se

Anna Eriksson

21 november 2012 15:53

Tack snälla Marianne!
Nej detta var ett bryskt uppvaknande för mig, och då trodde jag ändå att jag hade koll och var påläst...
Stor kram!

 
Ingen bild

Eva

21 november 2012 14:53

Hur gjorde du testet?
MVH
Eva

Anna Eriksson

21 november 2012 15:52

Jag gör ett eget inlägg ang detta Eva! Bra att du skrev o frågade, tänkte inte på det!

 
Ingen bild

Maria

1 januari 2013 14:46

Du ska ha en stor eloge för att du lägger ner sådan tid på dina blogginlägg och delar med dig av din kunskap.
Har under flera års tid tittat på och beundrat dina fina hästar. Nu ligger det fel i tiden då jag redan har ett par unghästar hemma men annars hade jag utan tvekan varit spekulant på Lasse, han är kanon fin.

Efter ha läst din text så tror jag att jag måste ta och testa min valack, han har varit på ställen där han tränats hårt men inte fungerat haft många konstiga hältor mm. Hos mig äter hästarna i princip bara grovfoder, är mycket ute och för honom har det tydligen varit bra för han mår bättre än på länge, nu ska bara hovarna hålla också...

Anna Eriksson

2 januari 2013 16:20

Hej Maria,

Tack för dina vänliga ord, de värmer!

Jag tycker du ska testa din häst, det är billigt och sedan vet man -oavsett om det är positivt eller ej. Och då kan man undvika en hel del obehag för både häst och ägare!

Det var synd att du inte var på jakt efter en unghäst nu då! :)

 
Ingen bild

emelie

1 augusti 2014 17:26

Jag blev rekommenderad att läsa det du skrivit om PSSM av min veterinär. Jag hade aldrig hört talas om PSSM förut, men hon tyckte att det kanske vore värt att testa om min häst har det då han verkar ha en del symptom som tyder på det. Mycket bra skrivet! Givetvis önskar jag att min häst inte lider av PSSM, men om han gör det så är det inte hela världen :)

Anna Eriksson

26 augusti 2014 13:14

Hejsan,
Ursäkta det sena svaret men jag hoppas det har gått bra med din häst. Som du säger behöver det inte vara hela världen och det är bättre att veta och kunna förebygga problem!
Mvh
Anna

 
Ingen bild

birgitta-n@hotmail.com

5 augusti 2014 23:44

Hej, har en fundering angående sommar bete...kan man släppa ut en pssm häst på grönbete? Själv har jag varit o tittat på en häst som är till salu hon har genen efter sin mamma, o jag är ju självklart orolig för vad som kan hända! Men kan inte släppa tanken på henne! Är jag feg? Ska jag köpa henne? Blir det bekymmer eller blir det helt enkelt inte så? Ja jag vet varken ut eller in:( Mvh Birgitta

Anna Eriksson

26 augusti 2014 13:28

Hej, ursäkta så sent svar.
Det är tyvärr omöjligt att veta hur en PSSM positiv häst reagerar på gräs och problemet är att den kan fungera super i flera år och plötsligt går det inte längre. Generellt ska man försöka tänka lite som en fånghäst, dvs lära sig lite om när gräset innebär högre risk osv. Det finns PSSM hästar som fungerar på bete, och de som är superkänsliga. Det har att göra med hur bra man kan hålla symptomen i chack, och såklart hur mycket socker hästen får i sig överlag.

Det är svårt att råda någon om dom ska köpa eller avstå en PSSM häst. Mitt enda råd är att läsa och lära så mycket du kan och ha kött på benen. I många fall kanske det är värt lite extra jobb eller att hästen inte kan gå på bete om det är en bra och rätt häst. Det finns ju många andra anledingar som gör att en häst inte kan äta gräs tex, och fördelen med PSSM är att man vet om problematiken från början och kan göra massor för att förebygga och hjälpa ev symptom.

Hoppas du kommer fram till rätt beslut!

Mvh
Anna

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards