coolqh

Alla inlägg den 18 juni 2007

Av Anna Eriksson - 18 juni 2007 09:45

Så var det dax att lasta på Lotta och Luisa på lastbilen och trucka ner till skåne för att lämna dom hos hingsten!

Tack för lastningshjälpen Hanna!!!


Jag valde i år att ta Luisa till painthingsten David Frost. Dels vill jag utöka avelsmaterialet lite på paintsidan och hoppas givetvis på ett sabinofärgat stoföl! Luisa är ju dessutom redan registrerad i APHA's rullar för avel, och eftersom jag nu vet till 100% att hon kommer bli min så känner jag att jag kan göra såhär...det är ju trots allt lite av en chansning. Det kan ju komma ut en solid hingstunge,men det blir i vilket fall en väldigt välstammad häst för gångartsklasser och halter!


David Frost är den bästa painthingsten stammässigt som finns i Sverige till förfogande för avel, av den typen jag vill ha! På pappret är han mycket stark!

Hans pappa, Scenic Frosted Jet (också sabino overo) är APHA champion och Superior Halter horse med ROM i Hunter Under Saddle. Hans avkommor har över 3070 APHA poäng i olika grenar och halter.


Utöver detta så finns det inte väldigt många avkommor ute på marknaden (eller hemma på gårdarna för den delen) vilket är ganska viktigt för mig!


Farfarsfar är JETALITO, APHA champion, Superior Halter horse, National Champion, Lifetime Leading APHA stallion och Lifetime Leading Halter stallion.
10x Grand Champion Halter
7x Reserve Champion Halter
63 Lifetime Halter Points
ROM Hunter Under Saddle
41 Lifetime Performance Points:
26 Hunter Under Saddle Points
8 Reining Points
7 Western Pleasure Points
Sire of APHA Res World Champions
Sire of APHA National Champions
Sire of APHA Res National Champions
Sire of APHA Champions
Sire of APHA Superior Qualifiers & Earners
ROM Sire


David Frost's mamma Tuff Bar Kate har visat sig vara ett supersto i aveln,av 10 avkommor har 6 showrecord med massor APHA poäng, ROM's och Superiors!


Davids helbror Jets Extra Tuff är res World Champion med nästan 1000 AQHA poäng!


David Frost själv är sparsamt tävlad men vinnare av bla Halter Futurity som ettåring och Pleasure Futurity sm treåring. ROM i Halter, PTHA (pinto) Halter ROM, APHA poäng Western Pleasure.




David är en mycket snygg hingst, han var något mindre och smäckrare än han såg ut på bilderna. Storleken lägger jag inte ner så mycket tanke på då hans tvååriga avkommor redan är lika stora som honom nu (154 cm) och generna säger att det finns storlek!

Han är mycket lugn och trevlig i psyket vilket är ett stort plus! Han har ett osedvanligt vackert huvud vilket också är viktigt för mig!


Jag tror att kombinationen David Frost+Hints Sugar Luisa kommer att ge en mycket snygg avkomma med fantastiska rörelser, och förhoppningsvis en hel del färg. Det finns chans på sorrel eller red roan, och allt från solid till overo eller sabino overo!


Som alla Sabinos är David Frost OLWS negativ samt även testad för GBED och Hypp.


På bilderna:


David Frost 1 år Vinnare av Ark-La Tex Halter Futurity

Jetalito

Scenic Frosted Jet

Jets Extra Tuff



Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards