coolqh

Alla inlägg under juni 2007

Av Anna Eriksson - 16 juni 2007 20:05

...ja en del av den iallafall, var här idag och hälsade på!


Jag saknar min familj, de är underbara allihop och jag är glad varenda gång jag träffar dom!


På bilden från vänster: Micke (svåger), Ullis (syster), Stig (pappa), Anders (sambo), jag och Marianne (mamma)...



Saknas gör Mickes o Ullis barn, Jenny, Johanna o Rebecka, samt min andra syster Helena samt hennes man Peter och barn Simon och Melinda. Jag SAKNAR och ÄLSKAR er alla!!!!

Av Anna Eriksson - 16 juni 2007 10:04

Nu är vår första Skörd bärgad! 1100 balar a´10 kg ligger på skullen, torrt, grönt och fint!

Pressat och packat på en dag av tre pers (ibland fyra) inte så illa pinkat! Jag stod på rännet och staplade....*puh* Mesta tiden helt själv, var ganska orolig för att nacken skulle hålla. Men det gjorde den, och nu är hö't inne! :-)

Så nu hoppas vi på en bra andraskörd....


Bilder kommer senare...


Nu ska vi förbereda oss för besök!

Av Anna Eriksson - 14 juni 2007 11:17

Smart av labbet att ha en telefonvetrinär som kan svara på ens frågor om träckprovsresultaten! ...för 10:-/minuten...*smirk*


Men, nåja, nu är det klart iallafall och svaren var väldigt till ganska positiva!


Flera hästar nollade vilket betyder att jag inte behöver slänga ut pengar på avmaskningsmedel på dom, jippie!


Hästar som behöver avmaskas var Emil, Bosse, Lina och Trixie. Ingen av doim hade några oroväckande mängder heller utan "normala" och dessutom var det i princip aldrig som unghästar inte har något, de håller som bäst på att utveckla motståndskraften mot parasiter. Så det stämmer att Bosse (1 år) hade mest, sen kom Emil (3år) och sist Lina (4år) i mängd. Lina var på gränsen till att behöva avmaskas men vi kör ändå just eftersom hon räknas som unghäst. Trixie låg mellan Lina och Emil i mängd, och åker med på denna avmaskningen, så är hon med i programmet sen!


Skönt att höra från veterinären att jag gjort helt rätt med avmaskningen hitills iom det programmet jag har följt iallafall!


Träckprov är bra! *rekomenderas*




Annars håller vi idag på med att förbereda för intagning av hö't, samt göra klart det sista på hästlastbilen så vi kan köra Luisa o Lotta till hingsten i Skåne i helgen! 

Nu ska jag gå ut och fortsätta med sadelkammaren.... Mycket grejor är det *puh* ...hoppas webshopen kommer ut snart! :-)


Bosse och Kid är installade för att förberedas för shower, och det verkar dom trivas bra med! Har fått ett roligt paket från eBay med lite prylar som ska utprovas...lika roligt varje gång. Men jag väntar fortfarande med spänning på min nya grimma....


Nästa show är endagars enkel AQHA show i Enköping, som mest blir ett test för att se hur Kid beter sig, och träning!

Tack vare Walle och Karin kan jag även ta med mig Bosse, Walle kommer att visa honom åt mig!

Tack även Ulla Wass för uppstallning och övernattning!!!

Av Anna Eriksson - 13 juni 2007 20:04

Några bilder från gårdagens löshoppning av Lina och Raggarn...


Lina visade på stora hopptalanger, ska bli kul att se hur mycket olika grejer man kan använda henne till framöver! :-)


Hanna Sievers tog bilderna, och var vänliga ignorera mig, jag har inte vant mig vid att man måste klä sig för folk o kamera varenda dag riktigt än...*S*

Av Anna Eriksson - 13 juni 2007 14:53

En Kathy's med gröna stenar...



...längtar!!!



Av Anna Eriksson - 12 juni 2007 10:12

Det jobbas på med diverse här på gården...


Mitt nackspärr (eller vad det nu var) har släppt till största delen, dvs jag har inte satanistiska smärtor längre, men helt bra är det inte. Fattar fortfarande inte var det kom ifrån!

I Söndags mådde jag riktigt ruttet, vaknade kallsvettig och askgrå, med yrsel och illamående och var böjd att börja fudnera på Ninas diagnos som från början var hjärnhinne inflammaion! Det var riktigt otäckt! Men jag har som vanligt glömt hur känslig jag är i början för värmen och solen, och det har verkligen varit varmt! Jag hade gammal hederlig solsting!

Just denna morgon var jag tvungen att kravla mig upp eftersom vi hade ett viktigt möte med ett par goda vänner... Så det gjorde jag och vi åkte iväg, och mötet blev väldigt lyckat och bar frukt! Nu är bollen i rullning...


Snart kan jag presentera vad det hela handlar om, men tillsvidare får det vara lite hysch hysch. Men bra blir det, det vågar jag lova!

Med rätt konstellation människor och samma inställning och målinriktning kan man göra underverk! Både för sig själv och andra.....


Vi har haft några trevliga dagar med besök i omgångar, först av Lisa från Hindås och hennes lille blandrashund Colan! Jättekul hade vi!

Sedan kom Kjell och Nina, och då invigdes också badsjön! Underbart tyckte alla inklusive hundarna och exklusive mig som väntar till det är en sisådär 30 grader... :-S


Emil och Sessan har fått sin andra dejt-eller snarare dejting period. Sessan tog sig på förra betäckningen men resorberade tyvärr i samband med flytten så nu var det dags igen.  Emil är en mkt duktig hingst som kommer att fundera ypperligt till avel då han är snäll och man utan problem kan ta honom ifrån hans sto när man vill och vice versa. Skönt, definitivt inte alla hingstar som är sådana, eller som funkar till både fribetäckning och betäckning vid hand!


Jag har också passat på att samla SKIT! :-D Jag beslutade mig för att ta träckprov i år och skiten från 10 betesgående hästar skulle samlas in...kul!

men med envishet och lite arbete så har det gått bra, bara Emil som vägrar skita när man tittar eller i sin box.... men på något sätt ska jag få pluttarna ifrån honom också, och skicka iväg det idag. Allt måste skickas samtidigt annars får man inte mängdrabatt. Minen på expediten i spelaffären när Anders bad om deras största vadderade kuvert för att skicka hästskit i..obetalbar!


Lilla Lottas registrering är nu inskickad online och förhoppningsvis blir hon en liten "Hints Sweet Heart". Dessutom har jag hittat en underbar matte till henne i Hanna Sievers och kan glädjas åt att hon kommer att få stanna på Mjöserud! Och att jag "får" Hanna på köpet! *Smile*


...och nej, jag glömmer inte mina vänner som kommer mer sällan och hälsar på! Här finns alltid en mule att pussa eller en man att gosa in sig i...eller en hästrygg att rida eller åka på, vilket man nu föredrar!


Vår första egna höskörd är i full gång! Igår slogs gräset och om det soliga och blåsiga vädret håller i sig blir det väl pressning och köra in inom någon dag eller två! Underbart! Får se vad analysen säger om vårat egna hö...ska bli väldigt spännande!


Jag jagar hästtandläkaren! Fick en rekomendation av Walle och Karin och nu har vi ringt om varandra men till slut ska jag väl få tag på karln! Han har väl en heldags jobb här misstänker jag...*S*


Jag jagar seminstationen också! Har ett par alternativ på hingstar till 2008 men alla tips emottages tacksamt! Det gäller att vara ute i god tid....


Jag har satt ut annons på norsvensken Bella...och nu undrar jag om jag är i fel branch! Så mycket som folk ringer på en vacker svart men ach så oinriden och oinkörd nordis...det trodde jag aldrig! Spekulanterna bara radar upp sig...otroligt! Men det klart, det finns inte många hästar som Bella, det är säkert! Som tagen ur en John Bauer bild...

Men det är roligt, för det betyder att jag säkert kan hitta det hem till Bella som Lennart önskar sin älskade häst, och det känns bra!

Jag beslutade mig för att det blir för mycket hästar, så jag tackade nej till  att ta över Bella och erbjöd mig att hjälpa till att hitta ett nytt hem istället. Och det verkar ju gå bra, hitills....

Raggarn lär ju få stanna...men jag skulle nog vilja hitta på ett mer passande namn åt honom....


Hästarna börjar komma igång lite smått. Jag har longerat Kid för första gången i hans liv, och det gick alldeles utmärkt. En trevlig pojke det där!

Bosse är ju som vanligt inga problem med nånting...förutom att få honom att vakna ur betesdvalan och showa upp sig lite för spekulanterna. Där går gränsen för Bosse! haha, man kan väl inte annat än dra på mungipan åt honom, maken till stabil och snäll häst den där. Önskar att jag hittar ett underbart hem åt honom också snart, det är han verkligen värd! Han kommer att göra någon människa mycket lycklig, om inte en hel familj!


Lina och jag har några dagar quality time inplanerade i Blommeröd! Mest är det väl jag som ska umgås med trevligt folk, och grilla och softa, men Lina får följa med! Hon behöver komma bort lite och lära sig hur det funkar i stora världen, och jag ser fram emot sandbanor, galoppbanor, vatten och allt vad det fanns därnere! :-D

Looking Forward!


Tror att jag fått med det mesta....

Nedan lite bilder på bad samt från Sessans och Emils kärleksdagar....





Av Anna Eriksson - 6 juni 2007 23:00

Idag hände något som jag måste dela med mig av.... ja flera saker egentligen, men särskilt detta.


Jag vaknade i morse med the Mother of all Nackspärr! Det var som om någon hade gjort en dubbelknut mellan skulderbladen och jag ahde fruktansvärt ont i nacken, axlarna och neråt ryggen. Jag har ingen aning om vad jag har gjort, och jag tror inte att man kan få sådana kraftiga problem av att sova i fel ställning.... Jag vet att jag undermedvetet har oroat mig för en sak vilket säkerligen hade med det hela att göra, men hur som helst var smärtan och orörligheten under dagen ibland nästan outhärdlig!


Vi har besök av vår goda vän Kjell och av Anders dotter Nina, och Hanna och dessutom kom trevliga familjen Rehn en sväng på blixtvisit så jag bet ihop och knaprade lite piller (fy fy) för att klara dagen, vilket jag också gjorde. Hanna erbjöd sig att tömköra en häst åt mig och jag bestämde att det var dags för att sätta igång "Raggarn", den fina vita travaren som jag fått överta med gården.


Så, Hanna tog in Raggarn i stallet och jag gick loss på hans man och svans med ofantliga mängder pälsglans, samtidigt som Hanna gjorde i ordning honom för ett tömkörningspass. Jag kände förändringen i samma stund som jag lät handen glida längs hans kropp...det var som att smärtan i nacken genast lättade och helt plötsligt kom jag på mig själv med att röra mig runt hästen och böja mig och fixa nästan med lätthet!

Jag sa dock ingenting utan lät Hanna ta ut hästen och ner i paddocken och sätta igång sitt arbete. Det var en fröjd att se Raggarn! Helt plötsligt såg den "gamle travaren" som vi liknat vid Jolly Jumper för sin halvdeprimerade uppsyn ut som en lippizaner eller arabhingst i full show! Han fick en helt otrolig hållning och följde Hannas händer och kommandon utan att hon ens behövde ta i honom! Helt otroligt!


Jag var helt uppfylld av hans förvandling från halv bekymrad haghäst till en ståtlig vit barockhäst med ett jobb! Stoltheten lyste ur hans ögon, och i samma stund visste jag att denna häst inte kommer att lämna gården! Han stannar!


Jobbet avslutades och vi gick in i stallet för att sköta om Raggarn och ge honom en välförtjänt hink med kraftfoder och morötter. Nacken verkade bara bli bättre och bättre, och jag insåg med all önskvärd tydlighet att hästen hade lyckats med vad piller och diverse huskurer hade misslyckats med! Jag vill inte påstå att smärtan och stelheten försvann, men minskade drastiskt och jag mådde, och mår fortfarande, otroligt mycket bättre. Och detta enbart genom beröring av ett djur!


Återigen fick jag bevisat för mig, vad jag redan vet och försöker förmedla till andra, att djuren har en helande kraft som vi inte ens har börjat att upptäcka!


Och är det inte otroligt hur naturen kan finna en väg att påminna oss om det, då vi glömmer....


Tack Raggarn, för idag och alla andra dagar som kommer framöver....


(bilden är tagen av Desiré Jangelid)


Av Anna Eriksson - 5 juni 2007 18:29

Lite bilder på hästar på grönbete....


Från toppen:

Cluanna

Trixie + Grace och Luisa + Lotta

Bosse o Kid

Lina


Förutom bilden på stona med föl som är tagen av mig, är alla bilderna tagna av Desiré Jangelid!


 

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards