coolqh

Direktlänk till inlägg 8 mars 2008

Stackars Kidden....

Av Anna Eriksson - 8 mars 2008 15:33

Igår morse hittade vi Kid jättesjuk i boxen!

Det måste ha kommit ganska snabbt, eftersom vi nattar hästarna ganska sent, runt midnatt, och då var det inget fel på honom. Han ahr även ätit upp all mat han fick då.


Men nu mådde han inte alls bra! Huvudet i backen, uppdragen buk, frossa, ville inte se åt maten, hade haft diarré och tempen visade på 40 grader!

Jag ringde omedelbart veterinären som kom och efter en kort stund gav omdömet att det var en magåkomma, troligtvis bakteriell.

Själv hade jag givetvis redan hunnit nojja upp mig över influensa, abortvirus och alla sådana jättesmittsamma hemskheter, och hade förberett min omgivning på att nu kommer Sessan och Luisa snart att börja kasta sina föl och Britta blir jättesjuk och måste läggas in! Så en ej smittsam magåkomma lät för mig som ett ganska bra alternativ, även om jag ska erkänna att jag inte kände mig 100 säker...


Kid fick iallafall en boostingdos sulfa intravenöst och medicin utskriven.


Igår kväll/inatt mådde han riktigt riktigt dåligt. Jag tyckte så synd om honom, det syntes att han hade ont, febern rusade i höjden och han var verkligen jätteolycklig! Vi tvingade i honom vatten uppblandat med mag o tarm balans i en spruta.


I morse mådde han dock lite bättre. Boxen var i en enda stor oordning och han hade grävt och grejat, något som säger mig att veterinären ändå hade rätt i sin diagnos. Han har förmodligne haft ganska ont i magen under natten stackarn..... :-( Men nu ser han som sagt lite piggare ut.

Tempen visar fortfarande på hög feber men den har gått ner lite. Kid har lärt sig känna igen den lilla vita pinnen i handen och backar nu in med baken i hörnet när man kommer in i boxen med den *fniss*

Han har pillat i sig lite mat, druckit lite vatten och till och med klämt fram några ynkliga gnäggningar. Han har också börjat dra lite i skynket jag satte upp mellan hans och Sessans box i mina försök att "isolera" honom, så jag antar att om han orkar engagera sig i att montera ner det så går det iallfall åt rätt håll.... Han går ut på utsidan emellanåt och står i solen och den fläktande vinden.


Vad maginfektionen beror på har vi ingen aning om. inga giftiga växter, ingen annan visar symptom och fodret är fräscht. Men enligt veterinären kan det komma snabbt och utan synbar anledning, precis som på männsikor. Något helt nytt för mig, som varit väldigt förskonad från sjuka hästar och skador genom åren. Alltid lär man sig något nytt, men just nu är jag bara glad över att min fina häst lever och är på bättringsvägen.... Håll tumamrna för ett snabbt tillfrisknande och snabb återhämtning är ni snälla!

 
 
Ingen bild

Kyg.se

8 mars 2008 18:44

Klart vi håller både tummar och allt annat vi kan hålla på :-))

 
Ingen bild

Anna

8 mars 2008 18:49

Tack Kjell! :-)

 
Nettan

Nettan

8 mars 2008 19:43

Stackars Kid.....skönt att han mår bättre iallafall! Hoppas att allt går vägen och att han är på benen snart igen.

Kram Nettan

http://www.peterssonquarterhorses.com

 
Ingen bild

Dessi

8 mars 2008 21:26

Stackars Kid!!! Vi håller alla tummar, hovar o tassar här!
Många kramar, Des.

 
Gunnel

Gunnel

8 mars 2008 21:51

Och jag som hade tänkt "hoa" lite på dig idag...
Hoppas nu att Kid kryar på sig fort, stackarn... vad jobbigt, både för honom och dig!
Stor kram!

http://frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

8 mars 2008 22:02

Tack alla!
Tyvärr har febern gått upp ikväll igen, till 40 grader :-( men ha är fortfarande lite piggare...så jag hoppas det är tillfälligt!
Det är jobbigt när djuren mår så dåligt och man inte kan göra något för dom mer än det man har gjort....
Kram på er alla!

 
Ingen bild

Katarina

8 mars 2008 22:17

Tänker på Kid och er. Håller tummarna och tänker alla positiva tankar jag kan!

Kram Katarina

 
HaNNa

HaNNa

8 mars 2008 23:10

Håller tumme, tass och tå här. Han såg mkt piggare ut förut idag, så jag hoppas det fortsätter så nu. Hästar kanske kan ha pendlande feber, precis som vi?
Massor med krya-på-tankar från oss.

http://malumbub.blogg.se

 
Barbro

Barbro

9 mars 2008 00:01

Klart vi håller alla tummar vi kan för dig och Kid. Vad trodde du :)
Hoppas att han är piggare i kväll så du får lite sömn.
Massa styrkekramar,
B

http://www.hastbacken.zoomin.se

 
Ingen bild

Petra Leyonberg

9 mars 2008 22:27

Även Hälsingland håller tummarna för honom, och för resten av hästarna. Sköt om dig!

Kramen!
Petra

 
Ingen bild

Thina

10 mars 2008 08:12

Inte bättre än. Hm mysko se till att han får i sej vatten bara. Jätteviktigt. Tänker på er.
KRAM

 
Ingen bild

HaNNa

10 mars 2008 18:46

Hur går det? Händer det nåt med febern?

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2008 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards