coolqh

Direktlänk till inlägg 6 november 2009

Grått.......

Av Anna Eriksson - 6 november 2009 11:17

Jag ska inte uttråka er som möjligtvis inte vet med vad jag tycker om den här årstiden. För den som måste stilla sin totala nyfikenhet finns det säkert inlägg som talar om den saken här i bloggen från tidigare år vid samma tid....


Iallafall. Istället för torra gröna (eller vita för den delen) härliga hagar och blanka vackra hästar har vi lera och ruggiga, raggiga ston som trampar ner hälften av sitt hösilage i kletet och ser allmänt glåmiga ut. Hatar det. *ogilla*


Jag skulle vilja ge dom väldränerade stenmjölstäckta ytor, stora fina boxar till var och en nattetid med en egen extraljus lampa över som lyser vackert i 16 timmar om dygnet, varma Ullared täcken (bästa kvalitét!) och toppa upp med fluffiga stallbandage varje natt!!! (Nej jag tänker inte fråga vad dom väljer själv!) *harkel*


Nåja, jag får försöka stå ut med det ett tag och hoppas att vintern kommer och går snabbt med lagoma en eller två minusgrader och frost, ev ett tunnt lager pudersnö. Vare sig mer eller mindre!!!! Inte snökaos så man får gräva sig ut ur huset och in i stallet, och inte plusgrader, slask och lera! Tack!



Nåja, vår nya hyresgäst Joy anlände härom dagen för att helt enkelt ha lite semester här. Undrar om man kan kalla det ler-spa??? Hon är en ängel på alla sätt. Denna lilla dam står på pappströ, så för första gången i mitt liv ska jag nu lära mig mocka i detta. Intressant. Har inte bestämt mig vad jag tycker om det ännu, får återkomma i frågan. Fräscht såg det ut iallafall när det låg i boxen!

 



Britta tycker det är spännande att ha sin faster i stallet! Dom verkar ha fått en bra kontakt trots att dom har en box emellan varandra! Ropar på varandra gör dom minsann :-) Gulligt!

 

(Britta och Kid går numera under namnen Batman och Robin...Britta är Robin)



(Gissa vem som är Batman....)

 


Äta äta äääääta!!!



Hallåååååå.... ska jag va här???? Vart tog du väääägeeeen????

 




Bonusbild på Lotta och Spöket.

 



I övrigt kan jag bara tipsa om ett knippe mycket trevliga USAhästar till salu. Jag har uppdaterat hemsidan med dessa....

Priserna är minst sagt överkomliga och säljarna har bra rykte. Faktum är att lilla Joy kommer från en av dom!



Jag har också två nya URSNYGGA pleasure show shirts hemma som jag ska försöka fixa bilder på å det snaraste. Storlekarna är XXL och XL och den ena går i vitt med stående krage (mycket modernt), den andra har stor krage och cuffs och svart bas med glittriga rosor i vitt, mycket sprakling med kristaller! Fantastiskt vackra båda två.


 
 
HaNNa

HaNNa

6 november 2009 19:14

Spännande!

Jag tokgillar bonusbilden. =D Går det att få skickad till mailen?

http://malumbub.blogg.se

 
Ingen bild

B

6 november 2009 22:24

jag tycker vi kan hoppa allt vad vinter heter.....
B

 
Stina

Stina

7 november 2009 09:04

Pappersströ .. vad spännade !
Återkom gärna med tankar kring det när du fått kläm på det hela !

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

7 november 2009 15:31

Dum fråga... varför har "Batman" och "Robin" huvudbonader, fryser dom eller är det för att de ska tävla snart?

Ha en mysig helg!
kram

http://frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Veronica

8 november 2009 14:36

Vi hade pappers strö när jag "jobbade" på Jutagården hos Ylva för "100" år sedan. vi hade ju bäddar så det var skit smidigt. OM alla hade skött bäddarna hade det varit ännu smidigare. För när man väl måste börja skrapa i bädden och jämna till den är det tungt!!! Men för en pedant som dig är det nog smidigt ;o)

 
Stina

Stina

9 november 2009 08:05

Du har en blogaward hos mig, ihop med den hör en utmaning att skriva 10 saker om dig själv och skicka den vidare till 3 personer. =)

http://billiejean.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marika (Finland)

9 november 2009 09:06

Här i Finland har vi stora debatter om hagarna skall vara sand eller vanliga hagar, som på våren och hösten blir leråker.

Vi har nämligen haft stora problem med sandkolik i de hagar det finns sand. En del hästar äter faktiskt sand och de andra får det när de äter höet från marken.

 
Anna

Anna

9 november 2009 11:35

Marika jag hade föredragit stenmjöl vid grindar/foderplats och där hästarna trampar upp mycket. Det är inte som sand utan packar sig hårdare. Sedan har vi så stora vinterhagar att det blir "vanlig hage" i största delen ändå....

Frumpan, dom har hoods (huvor) för att dom inte ska sätta så mycket päls, då blir jag tvungen att klippa dom. Dels för att de inte ska bli så svett vid träning (=sjukdomsrisk) och dels för att de måste vara kortpälsade tidigt på våren pga tävlingssäsongen!

http://coolqh.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marika (Finland)

9 november 2009 17:11

Ok, då förstår jag dig. Jag trodde du först menade hela hagar. Hmm, måste ta reda på vad det där stenmjöl är på finska. Undrar om det är samma som "kivituhka"?

Jag skulle också vilja veta hur det där pappströt fungerar. Fryser det månne i en engelsk box eller i en lösdrift? på vintern?

Hur tjocka är dina täcken. Vad är det för märke på dem? Sätter du tjockare täcken när det blir kallare? Förblir pälsen tilräckligt kort? Vilken tid börjar du sätta täcke på dem (är det vi någon speciell grad) och hur lång tid har du täcken på dem? Har du täcke på i stallet också?

Funderar bara, om det här skulle vara ett bra sätt för mina hästar också. Båda får en 10 cm vinterpäls, som är svår att få torr. I synnerhet Lilli, som bor i en engelsk box och man inte kan torka den någonstans varmt.

 
HaNNa

HaNNa

10 november 2009 21:18

Anna - vad är det för "storlek" på stenmjöl? Kivituhka är 0-3 mm.

http://malumbub.blogg.se

 
Ingen bild

Veronica

12 november 2009 21:55

vi hade pappers strö i ute i engelska boxar och det frös inte...

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards