coolqh

Direktlänk till inlägg 12 november 2009

Det behövs en ändring!

Av Anna Eriksson - 12 november 2009 13:55

Reglerna runt att köpa och sälja hästarna fungerar inte. Det kan vi alla konstatera.

Det ska givetvis finnas ett skydd för hästköpare men som det är nu är det orimligt. En häst är ett levande djur och kan omöjligt jämföras med en bil! Det kan vi väl alla hålla med om ändå?


Att man ska ha 2 års "öppet köp" som det i praktiken är nu för att man som privatperson köper av en näringsidkare är helt befängt. Alla vet vad man kan göra med en häst på 2 år, både åt det positiva och det negativa hållet. Det sistnämda går dock mycket fortare!

En häst är en häst och ingen, inte ens säljaren/förmeldaren kan veta hur den kommer att reagera i sin nya miljö, även om den aldrig reagerat i nya miljöer förut. Alla människor är olika och hanterar sin djur olika.


Som lagen ser ut nu är det säljaren/förmedlaren om den är näringsidkare som i princip står med risken i 2 år efter att hästen bytt ägare. Ett alltför vanligt scenario kan se ut som såhär:


Hästförmedlaren A förmedlar en häst åt säljaren/ägaren B.

C köper hästen via hästförmedlaren för säg, 100 000 kr. Av detta får fömedlaren 10% i komission, dvs 10 000 kr och säljaren resterande 90 000 kr


Efter en tid, säg 5 månader, så har C lyckats rida hästen fel och den får kotledsinflammationer. Den blir också aggressiv därför att det är en känslig häst och C kan inte hantera den på ett vettigt sätt. C blir rädd för hästen och hästen tar övertaget.Vid veterinärbesiktning finner man också andra skador på hästen som kan ha funnits innan men inte synts på veterinärbesiktningen som gjordes vid köpet men som också mycket väl kan ha tillkommit efter köpet pga C's bristande kunskaper.


C går till förmedlaren A och kräver reklamation. Eftersom det är A's skyldighet som näringsidkare att BEVISA att problemen INTE funnits innan köpet utan att det är C's uppenbara bristande kunskaper som orsakat problemen -blir denne således skyldig att ta tillbaka hästen. Det är nämligen i princip OMÖJLIGT för A att bevisa detta, hur många videos, vittnen och andra bevis denne än har från hästens tid innan försäljningen.


Vad händer nu. Jo C kräver tillbaka hela köpesumman för hästen, 100 000 kr plus omkostnader. Säg att hästen kostat 5000 kr/månaden plus veterinärräkningen som kanske uppgår till säg 50 000 kr. Förmedlaren A krävs således på 175 000 kr. Det är sedan enligt lagen A's möjlighet att stämma säljaren B på dessa pengar men tillsvidare får A snällt punga fram pengarna. Eftersom A är näringsidkare och B och C privatpersoner är det högst otroligt att A skulle få rätt mot endera av dem i rätten och vare sig vågar eller har råd att dra det vidare.


A går i konkurs.


Slut på historien. Och nej, detta är inte alls ovanligt idag. Det är så det ser ut för hästföretagare!

Och dessa regler kniper inte alls åt de fulaste fiskarna och "hästhandlarna". Nejdå, de kör sitt eget rejs i skymundan och för varje hemsk slakteri historia eller historia om lilla Ida som fick en halt ponny, ja för varje sådan bli det svårare för de seriösa hästföretagarna att överleva.


VEM vågar sälja och förmedla hästar i dagens Sverige???



Nej, detta handlar inte om mig. Men det skulle kunna göra det och om det skulle hända mig så är jag också K Ö R D. Oavsett om jag gjort något fel eller ej. Bara för att jag har ett företag och inte är privatperson.

Grattis Sverige säger jag bara!


Här nedan ser ni en häst med ungefär samma historia som den påhittade jag nyss drog.

Han reklamerades till förmedlaren som dömdes att snällt punga ut med 680 000 kr. Tur för henne då att hon hade dom pengarna. Hon löste själv ut hästen, som för övrigt såldes för 150 000 från början (skaplig "värdeökning" förmedlaren fick betala)

Anledningen? Jo den var "dokumentat oanvändbar" -enligt köparens/reklamerarens veterinär.

Tja, döm själva....




Han har visst tävlat lite också:




Rätt bra jobbat för att vara fullständigt oanvändbar och oridbar tycker jag....Och jag är jävligt glad att den hästen är hos någon som har vett att UPPSKATTA honom och ge honom en chans. Det ser ut som han ger 100% tillbaka! Tyvärr går det inte lika bra för alla "reklamations objekt"..... :-(



Missförstå mig rätt. INGEN ska medvetet vara oärlig eller lura någon i en hästaffär! Den som lider mest av det är hästen. Och tyvärr finns det ganska många penningkåta säljare som gärna vrider på saker och ting så det låter väldans bra utan att för den skull ljuga. MEN, det MÅSTE finnas någon annan väg att gå än att tvinga bort alla seriösa mindre hästförmedlare/försäljare från marknaden. Annars kommer ingen att våga sälja en enda häst mer utan att ha 1 000 000 kr på banken som buffert ifall någon idiot rider sönder en häst och sedan vill reklamera den efter ett år. Eller??? Vad tycker du???

 
 
Ingen bild

Tove

12 november 2009 17:35

Hear hear!
Jag håller fullständigt med dig! Det är helt vansinniga regler. Jag menar- vad kan INTE hända på två år? Bara transporten från säljaren innebär ju en risk. Allt man gör, varje dag, är en risk. Och precis som du säger- hur ska man veta att personen som köper hästen tar hand om den på rätt sätt?
Det finns många oärliga säljare där ute i buskarna, jag vet, hrm, hrm, av personlig erfarenhet... Mycket kan mörkas, även vid en veterinärbesiktning. Plötsligt har man en häst med lösa benbitar eller kronisk hosta. Toppen. Men jag tycker ändå att det är köparens ansvar att ta reda på dessa fakta! En prövotid är det väl inte många säljare drömmer om, men kanske är den schysstaste varianten. Men som sagt- det är ju rätt få som skulle vilja få tillbaka sin häst efter 3 månader... Fast å andra sidan kan det vara en försäkring även för säljaren att hästen hamnar hos någon bra, båda kan tjäna på det. Såvida det inte handlar om en hästskojare som måste betala kronofogden några ören.

Hm, ja, det är varken lätt för säljare eller köpare. Men två år? Det ÄR vansinne.

Och den där Galliano verkade ju vara en hyvens kille. Måste varit en nippertant som köpt honom... HJÄLP han viftade på ett öra. Omöjlig. Och titta! Han skrapar med hovarna i stallgången! Usch. Hopplös. Se, han är inte rumsren heller- nu SKET han!

(Träffade faktiskt just en sådan Stockholmsdam för några år sedan. Hon fick dånfimpen när hennes häst var lite orolig i boxen. Hon köpte senare ett mindre palats och startade hästverksamhet. Men hon vågade inte ta ut araberna till hagen. För de var LIVSFARLIGA! Men andra ord- helt vanliga, härliga araber med lite livslust. Suck.)

*kram*

 
Anna

Anna

12 november 2009 17:46

Tove, jag håller med dig. Det finns många oseriösa och fula säljare., Jag har också sett det, många gånger, nära... och dessa säljare är ju dom som förstör för "oss andra" (för jag anser mig vara en av dom andra)
Men nån jäkla lösning måste det ju finnas som inte innebär att man inte törs bedriva nån verksamhet. En bra förmedlare kan ju göra livet MYCKET enklare för både köpare och säljare, men då måste man ju hjälpa dom BRA förmedlarna att lyckas och inte dra undan mattan på dom...

*kram tebax*

http://coolqh.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marika (Finland)

12 november 2009 20:01

Förvånar mig bara denna veterinär, som sagt att hästen är oanvändbar. Risken finns, att denna veterinär antingen bara får "fula fiskar" som kunder eller inga kunder alls. Jag skulle åtminstone inte använda en veterinär, som inte ser skillnad på en häst som inte kan användas och en som kan användas. Vad var det som gjorde, att hästen steg så mycket i värde? Veterinärkostnader?? Kunde man inte på något sätt motbevisa, att veterinären hade fel? Jag vet inte vad killen sa i slutet på det första videon, då jag inte har ljudet på i min dator.

Tack och lov tror jag att sådant där inte är möjligt i Finland. Måste ta och kolla upp det där, men jag tror inte att försäljaren/förmedlaren inte är skyldig att betala tillbaka 2 år efter köpet. I det fall att försäljaren/förnmdlaren har ljugit om en skada, kan det hända, att ett köp måste upphävas, men det är ytterst sällsynt.

 
Dessi

Dessi

12 november 2009 20:15

A N N A FOR PRESIDENT!!! :-D
Så sant som det var sagt! Du skulle bli politiker vet ja!
KRAM!!!

http://www.des.bloggagratis.se

 
Frump

Frump

14 november 2009 19:11

*Skakar på huvudet* Otroligt, det här kan väl ändå inte vara sant... eller jo, det förstår jag att det är, men det låter som om det kommer från en dålig film...
"Öppet köp" i ett halvår kan jag förstå och tycka är helt okej, men två år är ju horribelt!

http://frump.bloggagratis.se

 
Frmp igen!

Frmp igen!

14 november 2009 19:55

Vill bara tala om att jag lägger ner bloggandet... har inget mer att ge där...
Önskar dig lycka till i framtiden och hoppas alla dina önskedrömmar slår in, det är du värd.
Lovar att fortsätta följa din blogg så länge du orkar hålla igång...
Kram

http://frump.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Kicki

18 november 2009 13:18

Kan inte annat än hålla med! Och vad kan man göra för att få in en lagändring?

 
Reiningfrugan

Reiningfrugan

21 november 2009 22:49

Det är så sjukt, helt galet.....man kan totalsabba en häst på mycket kort tid!! Det skulle verkligen behövas en lagändring, för man säljer fan inte häst längre, man får sänka priset och skriva i kontraktet hästen säljes till reducerat pris för att bla bla...köpa sig fri innan reklamtionen kommer liksom.
Mina köpekontrakt är ungefär sex sidor långa, och ine ens det lär hjälpa om man träffar på en hästmupp...som det ju tyvärr finns alltför många av...
Jag friskriver mig alltid från sjukdomar eller skador som kan uppkomma genom felaktig utfodring, hantering, ridning/träning, skoning/verkning, skötsel osv...och att köparen godtar att det måste av köparen bevisas att inte exemplen ovan uppkommit på grund av det...

Hatar sälja häst....avskyr ännu mer när dom hamnar hos fel folk!!

http://western.bloggagratis.se

 
Åsa

Åsa

18 december 2009 13:29

Ja, det där är minst sagt en djungel, och näringsidkare kan inte på något sätt friskriva sig från konsumentköpslagen.

En miss jag undviker efter att jag fick ta tillbaka en häst är att jag hade hästen försäkrad, men köparna sänkte försäkringen och så fick jag tillbaka hästen. Som tur var veterinärförsäkrad så jag hade råd att hjälpa den. Men livvärdet var ju borta... (i det här fallet VAR det fel som funnits tidigare och köparna var otroligt bra tack och lov och ville "bara" ha tillbaka köpesumman)

Numer så skriver jag alltid in att köparen ska hålla hästen fullvärdesförsäkrad i kontraktet till dess "tvåårslagen" inte gäller längre om jag säljer dyrare hästar som riskerar att sätta mitt företag i konkurs. Och om detta inte åtföljs utgår ett vite (bötesbelopp) om lämplig summa till mig som säljare, förslagsvis hästens värde. Men är köparen krånglig och vägrar ta det på hästens försäkring står man ju fortfarande där med skägget i brevlådan som säljare och näringsidkare som gör allt för sina hästars och även så långt det är möjligt köpares bästa. *suck*

Min lilla historia slutade iaf lyckligt och köparna har köpt ytterligare två hästar av mig efter detta, vilket måste innebära att de är nöjda, men långt ifrån alla köpare är så lätta och trevliga att ha att göra med.

http://www.stallassla.blogg.se

 
Ingen bild

anonym

16 december 2011 12:45

hej bra poäng, men samtidigt säljer man hästar i denna prisklass kan man ju faktiskt skydda sig själv genom att göra en grundlig genomsökning innan försäljning, det kan ju lika gärna säljaren göra, på alla plan ridning röntgen besiktning ultraljud då kan man ju ej påstå något sedan, jag är privatperson och detta gjorde jag innan sälj trot att jag endast sålde för 45.000:- två år senare fick hästen en riktigt illa senskada, ja men då hade jag iallafall svart på vitt. så lite upp till säljaren själv också tycker jag om den tycker det är värt det eller ej.

Anna Eriksson

18 december 2011 14:02

Ja det är ingen som vill ta bort ett skydd för köparna, inte alls det detta handlar om men som det är nu är det orimligt. Det är levande djur det handlar om. Hur mycket tycker du att man som säljare ska lägga på undersökningar av en häst i säg 25 000:- klassen?
Och ska man som förmedlare av en häst själv lägga x antal (tio)tusen kronor på någon annans häst (som då förmodligen äter upp den EVETUELLA provisionen med råge) i undersökningar för att skydda sig? Ett bra sätt att tvinga undan de seriösa förmedlarna och handelsstallen som jag ser det.
Ansvaret ska delas, inte bara ligga på en part.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards