coolqh

Alla inlägg den 10 september 2009

Av Anna Eriksson - 10 september 2009 18:26

Jag roade mig med att räkna lite på vad det kostar att föda upp ett föl, på det sättet som jag tycker är bra. Man blir lite mörkrädd när man har det svart på vitt men samtidigt kanske det kan hjälpa folk att förstå varför ett föl eller en unghäst kan ligga i en helt annan prisklass än en annan. Det finns ju massor av orsaker till att en häst är billig, men då kanske man ska vara lite uppmärksam på varför!

Det är inte alls säkert att den dyrare hästen är en bättre häst än den billigare men den kan ju vara det. Den dyrare kanske har en pappa som är mycket bra och som är dyrare att betäcka med. Den billigare kanske är billigare just för att uppfödaren äger hingsten i fråga. Men det kan finnas en massa andra orsaker också.... Som uppfödare kan jag till exempel själv gärna sälja en häst billigare till någon som jag vet kan ta fram den och utnyttja dess fulla potential, vilket givetvis gagnar mig som uppfödare och ökar värdet på stoet och hingstens andra avkommor!


Ta dig en titt på denna lilla uträkning. När du sedan spekulerar i ett billigt föl eller en unghäst kanske du har lite mer kött på benen och kan utreda lite i vad som kan ligga som grund för att just den hästen inte är så dyr, jämförelsevis!

Självklart kan summorna variera här, men jag har verkligen lagt mig på en låg nivå vad gäller foderkostnader och mängder till exempel. Och jag har enbart utgått från hur JAG föder upp MINA hästar och de kriterier jag tycker är viktiga. Uträkningen gäller från det att stoet betäcks till det att fölungen är 6 månader. Givetvis ökar kostnaderna därefter.....







Uppfödning

 

Uträkning på vad ett quarterföl har kostat från det att stoet betäcks till det att den är avvand och säljbar vid tidigast 6 månaders ålder, dvs 17 månader. Räknat på medelvärden och i många fall mkt lågt räknat i åtgång och räknat på att veterinär och hovslagare utför andra uppdrag i samma stall vid tex vaccinering, verkning osv! Uppstallningstiden räknas fram till maj sedan räknas det att sto+föl går på bra bete utan extra utfodring eller strö fram till september! Fölet beräknas vara född i april.


Betäckningsavgift 15 000:-

Uppstallning för stoet hos hingsten 1 månad, á 100:-/dag  3000:-

Ultraljud 17 + 90 dygn 1500:-

Föl och Fosterförsäkring 1500:-

 


Foder och strö för stoet (lösdrift, förutsatt att man har eget stall och ej behöver betala uppstallningsavgift!)

Hösilage med bra värden(dvs inget kraftfoder eller mineraler behövs) fram till 8:e dräktighetsmånaden fri tillgång (ca 20 kg/dygn) á 2:-/kg = 1200:-/mån (9600:-)

Hösilage fr 8 dräktighetsmånadenfram till bete fri tillgång (ca 30 kg/dygn) = 1800:-/mån (7200:-)

Strö (djupströbädd –grunden ej inräknad) Halm, ca 2 småbal/vecka á 15:- =  120:-/mån (1440:-)

Kraftfoder/fullfoder inkl mineraler fr 8 dräktighetsmånaden med bra grovfodervärden ca 2kg/dag á 5:-/kg = 300:-/mån (900:-)

Strö enligt ovan till föl + sto vid installning fram till avvänjning (sep-okt) 360:-

Hösilage + kraftfoder enligt de 3 sista dräktighetsmånaderna för sto+föl efter installning 6300:-

Extra protein till fölet efter installning ex.vis fri tillgång på lucern, ca 3 kg/dag á 5:-/kg = 450:-/mån 1350:-

Avmaskning av stoet vid fölning 170:-

Träckprovning av fölet 275:-

Avmaskning av fölet vid 8, 16 och ev i januari mot spolmask. 600:-     

Verkning av fölet var 8 vecka á 200:- 600:-

Försäkring av fölet (fullförskring A1 50’ + vetXtra 100’ i 6 mån) 1500:-

Grundvaccinering av fölet 1200:-

Registrering av fölet i AQHA 250:-

Id konturdiagram 350:-

Chipmärkning 500:-

Pass 400:-


summa = 53 995:-




Ej inräknat är bla stoets vaccinationer (stelkramp en månad innan fölning om hon ej är fullvaccinerad, vaccin mot abortvirus osv), dna test av stoet som behövs för att lista den för avel, extrautfodring som stoet kan behöva i slutet av digivningsperioden, övriga veterinära omkostnader mm

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9 10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards