coolqh

Alla inlägg under oktober 2007

Av Anna Eriksson - 7 oktober 2007 14:39

Idag har jag tänkt mycket på min mamma.


Därför ska hon få en dikt av mig.


EN MOR
av Siv Andersson

En mor finns med från början
som källan till ditt liv.
Med kärleksfulla blickar
hon följer varje kliv.

Sen livets första måltid
har hon bjudit dig att smaka.
Hon ger dig av sin omsorg
utan krav att få tillbaka.

Hon tas så lätt för given
som lindring av besvär.
Och sällan blir hon tackad
och sedd för den hon är.

I livets alla skeden
förblir hon dock densamma...
Din alldeles unika
högt älskade mamma.




Denna vackra blombukett fick jag av min fina sambo, och den får symbolisera det fång med blommor som jag vill ge till min mamma!



Kram,

Anna

Av Anna Eriksson - 6 oktober 2007 13:58

Suck...provar väl igen då....


Skrev ett långt inlägg som försvann. Blev vansinnig och släckte ner alltihop men nu försöker jag väl igen då.



Idag är det underbart väder, som jag hitills fått titta på genom fönstret när jag har suttit här och skrivit ihop lite viktiga grejer på datorn som var tvunget att göras.


Anders är idag iväg och håller en två dagars överlevnadskurs för en massa barn i skogen! Bra att dom fick fint väder! Det verkar vara en populär grej, och det kommer att anordnas fler kurser ifall någon som läser detta blir nyfiken!


Till er som undrar hur det går med clinic-planerna:

Jag har fått några datumförslag från Karin, och dessa har nu vidarebefodras till ansvariga på ridklubben. Vi väntar på svar om anläggningen, men då det råder viss förvirring där just nu vad gäller ny arrendator mm så måste bokningarna gå genom en hel kedja, därav väntan på besked!

Så fort vi fått besked om plats och kostnad återkommer vi med info, datum och kostnad för clinic, uppstallning osv.

Ridklubben ställer sig dock välsigt positiva till vår verksamhet och att vi vill förlägga en del av den där tillsvidare, vilket är väldigt roligt!



Igår var vi och visade Lina för spekulant hos Karin och Walle. Det var superroligt att se henne under sadeln! Jag är väldigt ovan i rollen som "hästägaren" men jag måste säga att det var en trevlig känsla att kliva in i stallet där hästen stod färdiggroomad, klippt, badad och bara hur fin och vältrimmad som helst! Tusen tusen tack Karin o Walle för jobbet och känslan ni lägger ner på min häst!


Intresset för Lina är jättestort vilket givetvis är roligt! Inte minst för att hon visar sig vara en sådan enorm talang! Hon har väldigt lätt för sig och är en stabil tjej! För att inte tala om snygg ;-)

Jag återkommer givetvis med mer info om hur det går för Lina!



Hur jag gör med Harvest är fortfarande lite osäkert....

Jag har anmält Kid och Bosse, men har inte hunnit shapa dom i formen och känner väl att det kanske är dumt att åka med dom då... Dom är ju båda förbi det stadie där dom har nytta av att bara åka ut och träna, så jag får helt enkelt se hur jag gör. På plats kommer jag vara i vilket fall då jag ska visa en häst åt Conny och Marie i SQHF klassen.


Det börjar bli dags att samla ihop utrustningen också som är utlånad lite hit och dit, kom jag på när jag inventerade sadelkammaren härom dagen!


Nu mina vänner ska jag gå ut och göra lite utejobb!


Av Anna Eriksson - 2 oktober 2007 09:09

Tack Karin Persson och Waldemar Wass, High Rock Ranch i vara för att ni tar så väl hand om min pärla, Lina!


Ni ska veta att det känns bra att hon är i era händer, Tack för hjälpen!!!



*Kram*

Av Anna Eriksson - 1 oktober 2007 11:39

Ibland undrar man ju vad man gör för fel här i världen. För ju mer sjyst man försöker vara mot folk, desto mer sitter man i skiten själv i slutänden!


Vad är sanningen man ska se i vitögat då?


Jag har försökt sälja mina två ögonstenar ganska länge nu, Emil och Lina.


Eftersom de verkligen ÄR mina ögonstenar, och jag egentligen inte VILL sälja dom, så har jag varit supernoga med vem som ska få köpa. Och när jag tror att jag har hittat rätt hem till mina skatter så har jag varit väldigt sjyst. Folk som handlar med hästar hade (har?) säkert idioförklarat mig flera gånger om. Men jag har verkligen velat att det ska bli rätt! Det handlar om två väldigt speciella hästar med starka personligheter, och det är viktigt att de kommer till rätt person, givetvis!


Att sälja dessa två individer har för mig varit enormt svåra beslut, som tagits med hjärnan och inte hjärtat. Verkligheten ser ut så att jag försöker bedriva en verksamhet. Jag har många hästar och just dessa två, Emil och Lina, som är unga, talangfulla och om jag får säga det själv, mycket lovande löften för framtiden, får helt enkelt inte det utrymme de behöver! Jag har helt enkelt inte tid! Båda två älskar uppmärksamhet och vill ha sin matte för sig själv! Det går bara inte när man har 10 hästar, och dessutom måste låta andras hästar gå i första hand. Jag har också valt en inriktning på min verksamhet där jag satsar på hästar av Pleasure, Hunter och All Round typ i första hand. Visst kan både Emil och Lina hamna under kategorin All Round, och visst hade jag kunnat hålla i dom och tänka att de blir bra hästar till lektionsverksamheten när de mognat lite, osv. Tro mig, hjärtat har hittat otaliga argument för att behålla. Men hjärtat lider också när jag ser Emils långa blickar efter mig och hör hans besvikna gnäggningar när jag går förbi och inte tar honom. Eller Linas bankande i boxdörren när jag lämnar henne i stallet för att gå ut med en annan häst. Det är inte rätt, och hur svårt det än är så har jag iallafall beslutat mig för att hitta nya hem till dessa två underbara hästar!




Så, jag hittade ett kanonhem till Emil. Pga betäckningssäsong osv kunde han inte åka till sitt nya hem förrän på sensommaren. I normala fall hade jag ägnat sommaren till att rida in honom, men jag visste att om jag börjar jobba med honom nu så stärker jag banden ännu mer och då kommer jag aldrig att kunna släppa honom sedan. Jag hade haft lång kontakt med spekulanten och kände att denna människa kan ge min vackra hingst ett bra hem och all den tid och kärlek han suktar efter. Pga vissa omständigheter lade jag upp en lång avbetalningsplan, för jag kände att pengarna skulle inte hindra mig att ge Emil det hem han förtjänar. Pengarna är en stor faktor när man håller på med detta, så det var ett betydande hål i ekonomin som inte skulle fyllas på lång tid, men jag ansåg det viktigare med rätt hem. Emil åkte till sitt nya hem, och jag grät.

Man vet aldrig vad som ska hända i folks liv, och ingen kan styra över omständigheterna. I detta fallet gjorde omständigheterna att någons liv (köparens) skulle vändas upp och ner, och den naturliga följden blir att mitt liv gör detsamma! Så, jag står inför det faktum att min älskade häst, som jag äntligen har släppt, ska komma hem. Inriden av någon annan... Det absolut sista jag ville, och trodde jag hade gjort allt för att förhindra genom att underlätta så mycket som möjligt. Snacka om att goda intentioner kan komma tillbaka och bita en i röven!

Nu måste jag göra om alltihopa, den känslomässiga och praktiska proceduren. Klarar jag det?

 

Tuffer Than Anything *Emil*



Lina, min vackra Lina..... som jag ägt sedan 4 månaders ålder, vars mamma jag även köpte och vars pappa jag hade under hans sista tid i livet.... Lina som var mitt framtidshopp och som jag hade så stora planer för när jag till min stora lycka kunde köpa henne för en sisådär 4 år sedan. Men man förändras och ibland ändrar man sin inriktning och det var precis vad som hände. I ett par år har jag insett att Lina inte "passar in" i vad jag vill göra, och hur mycket jag än älskar henne så har jag ingen guldsjö att ösa ur. jag har inte råd att ha en häst bara för att jag tycker om den, om den inte passar in på något annat sätt i företaget. Det finns inte tid, plats eller ekonomisk möjlighet för det, tyvärr....

Jag började lite halvhjärtat försöka sälja Lina för något år sedan. Jag satte ett relativt högt pris, och tänkte att bara de som var riktigt intresserade av LINA skulle höra av sig. och det gjorde dom. jag fick flera bra och seriösa spekulanter ifrån hela Norden. I slutänden klarade jag inte av det, och beslöt mig för att behålla....

Tiden gick och jag insåg att jag hade en vacker och fruktansvärt talangfull häst skrotandes i hagen. Det dåliga samvetet brände i brösten varenda gång jag tittade på min häst. Jag tror jag beslöt mig för att sälja säkert 10 gånger, för att sedan ändra mig igen.

Vi har nyss köpt en ny gård, det är mycket som måste fixas, byggas, köpas och allt kostar pengar. Jag har lite för många "privata" hästar och det är inte hållbart i längden, neddragningar måste göras. Återigen steg hjärnan in och gjorde sitt jobb. hjärnan talade om för hjärtat att det är synd och skam att ha en sådan fin häst hemma och inte låta någon med rätt intresse visa upp henne. Lina är reining/cowhorseavlad, och under rätt ledning är jag och flera med mig övertygade om att hon kan gå långt! Jag är ingen reiningryttare, och inte någon kosseryttare heller för den delen.

Jag tog beslutet, en gång för alla. Och helst skulle det gå fort att sälja så jag slapp titta på henne varje dag!

Min vän Karin kom med en brilliant lösning! Deras praktikant sökte reininghäst. Hon skulle vara ganska duktig, men hade begränsad ekonomi och var tvungen att sälja sin häst innan hon kunde köpa ny. Hon skulle vara hos Karin och Walle i några månader och efter lite fundering så gav jag Karin ett erbjudande. Tjejen skulle få låna Lina gratis och prova henne, under ledning av Walle på deras gård. Om hon fastnade för henne, vilket jag var ganska övertygad om att hon skulle göra, så skulle hon få köpa Lina billigt så fort hon hade sålt sin häst. En ganska sjyst deal, när det gäller en värdefull, välstammad 4-årig quartermärr kan man tycka.

Efter inspektion av Lina beslöt tjejen sig för att hon ville prova. Återigen tvingade jag mig igenom proceduren, och vi åkte dit med min fina häst och lämnade henne på High Rock Ranch.

Efter en tid ringer Karin och meddelar att tjejen ska åka hem. Lina var tydligen inte intressant och hon hade inte engagerat sig i henne alls sedan vi lämnat henne där. Det är helt okej! Jag är inte intresserad av att sälja Lina till någon som inte verkligen VILL ha henne, hon är alldeles för fin och för bra för det! Det var bara inte det jag hade väntat mig. Jag hade i ärlighetens namn inte kört dit Lina om det inte var för att låna ut henne inför ett eventuellt köp. jag lånar aldrig ut hästar! Att det blev så nu, var av samma anledning som jag lämnade iväg Emil. Det viktigaste var att hitta rätt hem! Och det kändes okej eftersom hon skulle stå uppstallad hos och under överinseende av Karin och Walle. Pengarna jag begärde för henne var i sammanhanget en struntsumma...

Lina står kvar hos Karin och Walle tillsvidare. Hon är till salu, och min förhoppning är att hon hittar sin människa snart, för detta är fruktansvärt jobbigt för mig. Mitt hjärta känns som en ihopknycklad papperslapp just nu, och det känns som att jag har svikit båda mina vackra hästar, och det genom att försöka underlätta för vad jag trodde var rätt människor för dem. Istället har jag låtit dem hänga i luften, utlämnade och utan plats i hos mig...

 

Doc O Lina *Lina*





Både Lina och Emil är till salu. Lina har visat på mycket talang och säljs till någon som vill ta tillvara på och utveckla den. hon har underbara gångarter som kan göra sig i vilken gren som helst, men hennes styrka ligger i reining/cow-grenarna! Hon har ett hårt och naturligt stopp, och är väldigt lugn och snäll i all hantering. Hon reds första gången som två åring men är endast sparsamt riden sedan dess. Nu är hon dock igång och finns att se och prova hos Waldemar Wass och Karin Persson, High Rock Ranch i Vara. Hon är en känslig och tuff häst, och inte någon nybörjarhäst. Hon har aldrig varit sjuk eller skadad i hela sitt liv, är mycket korrekt byggd och har kanonhovar.

Lina ökar i både kostander och värde ju längre hon står hos Walle och det kommer givetvis att avspegla sig i priset.


Emil är en hel del riden av Jennie. Han funkar bra och vill hållas igång. jag vet inte så mycket mer om hur han är att rida just nu, men hitills har det gått som smort. Han är en stor och ståtlig häst av maffigare All Round-typ.

Han är visad på flera AQHA shower och redan väldigt showvan. Alltid mycket lugn och trevlig på tävlingsplatsen. Jennie har varit flertalet gånger och tränat med honom i ridhus.


Båda hästarna säljs mycket förmånligt till RÄTT HEM!

Avbetalning eller utlåning är dock inte aktuellt vad gäller Emil och Lina!



Förutom dessa två är givetvis Bosse också fortfarande till salu.

Jag ser gärna att de hittar sina nya hem innan vintern, så om det finns intresse för någon av dessa hästar så tveka inte att höra av er!

Alla är givetvis regelbundet verkade/skodda, vaccinerade, avmaskade och har sina pass och papper i ordning.

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
1 2
3
4
5
6 7
8 9 10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27 28
29
30
31
<<< Oktober 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards