coolqh

Direktlänk till inlägg 22 maj 2010

Förändringens Vindar blåser!

Av Anna Eriksson - 22 maj 2010 18:57


Och det fläktar för det mesta rätt skönt….

Det händer mycket nu och jag vet att många av er undrar. För det mesta och för de flesta är det inga dramatiska saker, även om vissa saker är väldigt dramatiska för oss personligen.


Men en av dom mindre dramatiska sakerna är att jag kommer att omvandla mitt företag, dvs hästverksamheten, till hobbyverksamhet. Detta beslut har vuxit fram under en längre tid och egentligen finns det ingen anledning att fortsätta med hästverksamheten, dvs till största delen aveln, på företagsbasis. Det är helt enkelt inte förenligt med min egen känsla och uppfattning om det jag håller på med och hästföretagsklimatet i Sverige idag är alltför svårt, och krångligt. Det är dock helt mitt eget personliga beslut att avveckla och gå över på hobbyverksamhet, ingen annans J Jag vill innan ni läser vidare poängtera att ingen annan (tex skatteverket ;-)) har ifrågasatt mitt företag –mer än JAG. Anledningarna förutom de redan sagda är:


Mitt mål är att i första föda upp bra hästar och dessutom i en liten skala kunna erbjuda bra hästar till förmedling. Genom att dra ner lite på antalet hästar och omvandla verksamheten kan jag på sikt också öka kvalitén ytterligare! Mitt mål är att använda mycket bra hästar i aveln och att kunna erbjuda en högre standard, men utan att i varje steg vara tvungen att tänka vinst, vinst, vinst. För helt krasst sett, det måste man som företagare. Och då hamnar man i situationer där man ibland måste väga det ena mot det andra. Tyvärr! Så småningom kanske vi får ett annat företagsklimat som små hästföretagare eller så blir man så framgångsrik att man ”räknas” –dvs man blir stark med en regelbundet större ekonomisk vinst och har råd med investeringar och bakslag eller vad som nu kan tänkas vara avgörande. Samt att det finns ett behov av att reglerna runt hästföretagande och hästförsäljningar förändras så att man har en sportslig chans. Som det är nu drabbas de seriösa små företagarna extremt hårt i händelse av problem medans de fula fiskarna oftast lyckas hålla sig simmande.

Nu har jag personligen inte drabbats av några sådana katastrofer men bara riskerna, eller kanske man ska säga chanserna, känns liksom helt orimliga!  


Men, det är en aspekt av det hela och det finns fler.


Jag har en enormt stark magkänsla vad gäller vissa saker och då främst mina djur. Den litar jag på och den vill jag i alla situationer kunna följa till 100%! Under de senaste åren har jag vid några tillfällen varit tvungen att frångå den, pga olika saker men alltid pga att jag varit tvingad att tänka på vinsten. Inte så att jag gjort något dåligt för att tjäna pengar, absolut inte! Men jag har till exempel funnit mig själv i situationer där jag haft möjlighet att sälja en häst till vad som på alla sätt verkar vara ett jättebra hem men magkänslan har sagt ifrån. Och enstaka gånger har jag gått emot min magkänsla, på grund av att jag driver ett företag som inte tar någon hänsyn till magkänslor –eller känslor alls för den delen. Och det är inte något som känns bra för mig! När jag går tvärtemot min magkänsla mår jag riktigt, riktigt dåligt. Oavsett vad det gäller –hästförsäljning, sjuka djur, träning –allt. Och min magkänsla visar sig numera alltid stämma… Å andra sidan vill jag ha möjligheten att gå med min magkänsla när det gäller saker som inte ”skadar” mig om jag låter bli. Tex betäckning med en viss oprövad hingst, inköp av någon ”otippad” häst, osv.


Jag vill ha mer frihet och valmöjligheter. Till exempel när det gäller sälja mina uppfödningar. Av den enkla anledningen att djuren i mitt liv är mycket viktiga för mig och inga ”lagervaror” som finns i mitt företag. Och de föl som föds här är alla lika mycket värda känslomässigt för mig, jag kan sträcka mig så långt som att säga att dom är mina ”barn”, oavsett vilka blodslinjer de har –om de är avlade för EM eller för ”familjen Svensson”. Då vill jag kunna välja exakt vem jag säljer till, och när. Om jag väljer att sälja till rätt person till kraftigt reducerat pris, eller om jag väntar och säljer tills jag får det pris jag vill ha till rätt person, oavsett så måste det kännas 100 %-igt i MAGEN. För dit har jag kommit att jag VET, vad min mage säger –det är rätt.


Dithän kommer man inte direkt. Men när man är där, då gör man bäst i att lyssna.

Och det är det jag gör nu. Jag lyssnar på min magkänsla. Jag är ingen ”hästförsäljare”, ingen mängduppfödare eller hästhandlare. Kommer aldrig att bli. Jag vill fortsätta att föda upp amerikanska Quarter och Paint hästar av bättre och bättre kvalitét och jag vill på sikt expandera. Men jag har hellre en handfull bra ston och kanske en trevlig hingst av rätt kvalitét än för många hästar och ingen tid eller råd att göra något av det!

Jag har hellre möjligheten att behålla en lovande individ tills helt rätt köpare kommer än vara tvungen att sälja av ekonomiska skäl.


Tyvärr, eller hur man ska uttrycka det, har mitt hjärta hitills oftast vunnit över min hjärna och jag har sålt flera riktigt bra hästar till kraftigt underpris för att rätt person (förhoppningsvis) har dykt upp!. Och det faktum att de är dom försäljningar jag sätter högst på min framgångslista säger mig att jag inte ska driva detta vidare som ett företag! Så enkelt är det.


Jag har som sagt två möjligheter, att rucka på det faktum att vem jag säljer till och kombinationen häst/människa är viktigast eller att helt ge efter för att vinsten är ALLT –vilket jag har insett att man MÅSTE om man ska driva det vidare som företag. Då väljer jag det förstnämda. Min ambition är inte att sälja bra hästar billigt dock, utan att ha möjlighet att verkligen:

1. Avla fram BRA hästar och 2. Sälja till den jag vill sälja till, eller inte alls!


På lite sikt tror jag också att mitt nya koncept kommer att visa sig i bättre avelsmaterial så jag kan koncentrera mig på ett mindre antal hästar av exceptionell god kvalitét, vilket ger en ekonomisk bättre förutsättning att just kunna erbjuda det bästa till försäljning.


Vissa delar av verksamheten kommer fortfarande att drivas som företag men just uppfödnings/försäljningsbiten kommer att vara hobbyverksamhet. Rent praktiskt kommer det inte att bli så stor skillnad utan man kan fortfarande vända sig till mig om man letar efter en bra häst eller om man bara vill diskutera runt avel eller andra saker som ligger mig varmt om hjärtat. Jag är så glad och tacksam för alla varma och fina ord jag får från er som ringer och mailar mig angående avel, råd eller hästar som ska säljas/köpas!!! Tack!

Eftersom jag får väldigt många samtal runt just detta så kommer jag snart lägga upp en infosite där man kan få svar på många av sina frågor direkt online! Den tycker jag alla som är intresserad av westernridning och avel ska kolla upp! Mer info om den kommer så fort den är uppe!


Jag brinner verkligen för det här med avel av quarter och paint, främst av gångartstyp och jag kommer inte att sluta med det! Snarare är detta ett sätt att faktiskt kunna förbättra mig och att kunna fokusera och satsa på rätt saker! Planerna är större än någonsin men innan jag kan utveckla måste jag utreda vad som är viktigast och lägga tid, pengar och fokus på det.


Vad gäller träningsverksamheten har jag ett beslut att ta. Jag vet ännu inte om jag kommer att avveckla den biten och för första gången i mitt liv bli ”amateur” –jag älskar arbetet med eleverna, hästarna och särskilt unghästträningen men jag måste ta en ordentlig utvärdering runt detta och fundera på vad som känns rätt för mig fortsättningsvis. Det är inget lätt beslut! Jag har i detta nu flera förfrågningar på träningplatser för hästar samt i första hand unghäst/LongeLine/Halter clinics vilket jag älskar att göra så…vi får se!

Men när förändringens vindar blåser kan det storma hårt!



Slutligen…. Så vet jag att många undrar vad som har hänt den sista tiden och jag vill inte skriva så mycket om det än. Det är egentligen –återigen- inga dramatiska saker för någon annan utan mer för mig/oss personligen och det gäller en av våra hästar. Så alla kan slappna av J (förutom jag!) Och när jag vet mer om detta lovar jag skriva hela den osannolika och tragiska historien från början till slut!  Den kommer med största sannolikhet i slutet av nästa vecka….


  

 
 
fFrump

fFrump

22 maj 2010 20:09

Naturligtvis gör du rätt Anna! Lyssnar man inåt får man alltid rätt svar.

Men du, en liten undring bara... när ska du börja din författarbana då? Du vet ju att du kan skriva!
Kram!

http://frump.bloggplatsen.se

 
Jenny

Jenny

22 maj 2010 21:37

Tror det är helt rätt av dig att lyfta aveln från företaget och hoppas verkligen att det löser sig för er med både det ena och det andra. Vi tänker på er varje dag ska ni veta. Massa kramar!

http://www.otobecool.blogg.se

 
Ingen bild

Kicki

23 maj 2010 10:22

Jag håller med och tror att du gör helt rätt ang. avelsbiten. Träningsbiten däremot, så skulle jag tycka det var jätte synd om du blev "amateur". De finns alldeles för få LL/halter/pleasure/hunter tränare i sverige! Och jag har hoppats på dig i min framtida träning. Men jag skulle förstå ditt val till fullo om du skulle välja att bli "amateur".
Hoppas att allting löser sig för dig!

 
Dessi

Dessi

23 maj 2010 17:33

Jag förstår precis hur du tänker, och man ska lyssna på sin magkänsla och göra det som känns rätt för en själv....
Det är sannerligen tufft att vara hästföretagare och det är helt sjuka risker vi tar så som sagt, avelsbiten behöver nog en förändring för gemene man...
Håller dock med Kicki vad gäller träningsbiten, det behövs fler tränare av din sort här uppe oxå!
Många kramar!

http://www.des.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

23 maj 2010 18:19

Som det ser ut idag finns det faktiskt ingen fördel alls med att ha hästar/avel som företag. Mer än att man får dra moms, visst men det är ju liksom inte andemeningen med företaget och det vill skattemyndigheten inte se att man "tjänar" nåt på, funkar i början men tanken är ju att man inte ska få tillbaka mer än man betalar in o det får man inte heller efter ett tag. Men annars har man alla fördelarna som hobbyverksamhet ändå, och mycket mindre av nackdelarna. Med ett nytt EU direktiv som jag förstår är på G får man dessutom tjäna upp till 250 000kr innan det är krav på firma. Och redan nu får man tjäna en hel del, och skulle det bli mer något år kan man kvitta det mot mindre vinst andra år. Har funderat på detta länge men nu fick jag svar, och jag hade rätt.

 
Jane

Jane

23 maj 2010 20:05

Ett klokt och väl genomtänkt beslut! Och jag är helt övertygad om att du fattar rätt beslut. Man ska vara stor och ful för att klara sig i den här branschen har jag förstått. Är man inte det ja då är bara tanken på vad som skulle kunna hända en riktig magomvridare!!
Du är nog inte den enda som fattar viktiga beslut den närmsta tiden!!
Men fan va kul vi ska ha med hobbyn!
*KR*

http://western.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Anna

23 maj 2010 20:13

Jane! Vi ska ha skitkul! :-)
Nej, det är för stora risker helt klart och är man som sagt, inte så kall, okänslig och oärlig så får man nog vänta tills företagsklimatet för små hästföretagare ändras dramatiskt! Tack för alla goda råd, du är en klippa! Jag önskar oss båda lycka till :-)
Men.... babyblå???? *snyft*

*KR*

 
Jane

Jane

23 maj 2010 20:37

Jaaa, snyft...kanske skulle ta en nostalgi tripp innan, bara för att liksom!

http://western.bloggagratis.se

 
Ingen bild

Marika (Finland)

24 maj 2010 12:24

Hmm, blev genast intresserad av det där EU direktivet du berättade om. Vet du något mera om det t ex var man kan läsa mera om det, när det börjar gälla? Synd att du minskar på hästarna, men jag förstår dig nog. Du har det bra, när du har en magkänsla för vad som är rätt. Jag har den inte och har därför råkat ut för en del otrevliga saker.

 
Ingen bild

B

25 maj 2010 22:06

tycker du gör helt rätt.
B

 
Stina

Stina

27 maj 2010 12:42

Jag förstår precis vad du menar och jag tror att du gör helt rätt ang företag/hobby.
När det gäller allt annat som pågår så skickar jag en styrkekram och hoppas allt löser sig till det bästa för er !

http://billiejean.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Anna Eriksson - 11 augusti 2015 21:40


...att du har en fin sommar! Remember:  

Av Anna Eriksson - 29 augusti 2014 18:17


Ja här händer det ju inte så mycket tyvärr, ber om ursäkt till er som faktiskt läser denna blogg och som jag vet är intresserade! Jag har haft en väldigt tuff vår och sommar och då orkar man inte riktigt dela med sig av allt som händer, än mindre skr...

Av Anna Eriksson - 16 mars 2014 13:09

Är det etiskt försvarbart att föda upp hästar? Det är en fråga som ligger och skaver i mitt bakhuvud hela tiden. Jag skulle så gärna vilja svara ja på den frågan, av den enda anledningen att jag älskar avel och uppfödning, det är min passion. Men jag...

Av Anna Eriksson - 18 november 2013 13:38

TILL MIG!!!! Hur bortskämd är inte jag då!!! Handstickad tröja o blingig pleasuremössa från underbara Linnéa i Norge, Axels ägare. Axel som för övrigt är helt frisk och på G, jag har hört det ryktas om galoppombytesserier, Western Riding nästa! Jag t...

Av Anna Eriksson - 13 november 2013 12:36

Frågade på facebook om vad jag skulle skriva om när inspirationen tryter och tar gärna emot förslag på det! Bara jag har ett ämne brukar hjärnan spinna igång på högvarv och tangentbordet glöder! Förslagen jag har fått hittills är både roliga och s...

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards