coolqh

Alla inlägg under maj 2010

Av Anna Eriksson - 11 maj 2010 17:11

Nu har vi ett utbud av superfina prospekt till salu faktiskt! Detta är dom som finns här hemma på gården. Så är du ute och letar efter en unghäst av BRA kvalitét kanske det är läge att droppa förbi någon dag? Och helt enkelt....   ...titta!


 

Claudia -2010 APHA sorrel/over sto. SUPER Hunter under Saddle/AllAround prospekt med otrolig utstrålning och potential! Säljes helst till tävlingsryttare...

     

 

Kajsa -2010 APHA chestnut/solid sto. Blir muskulös och allround i typen, gillar trailhinder redan nu men har också fina halter och cutting/cow linjer bakom sig. Säljes gärna till någon som vill rida lite allround och kanske visa någon APHA SPB halter. Passar även familjen eller ungdomsryttaren som vill ha en snäll och smidig häst att träna själv!


Axel -2008 APHA red roan sabino/overo hingst. Av yppersta kvalitét och avlad mot Western Pleasure och Halter. Kommer älska trailen som synes på bilden, han backar även över bron :-) Hingstämne men blir även en fantastisk tävlingsvalack. Redo för mer målinriktad träning och mycket resonligt prissatt med tanke på sin potential! Vår egen uppfödning men säljes för kunds räkning.


 

Sessan -1991 AQHA chestnut sto. Mitt alltime favorit sto som säljes endast till avel pga gammal skada. Mycket okomplicerad som avelssto och på alla andra sätt. Präglar sina fölungar med sitt oklanderliga, lugna och trygga sätt samt ger korrekta föl med mycket muskler. Av mindre reining/cutting modell. Betäcks i år med AQHA reininghingsten BH Enterprise, fölet kommer bli anslutet till SRHA nSire&Dam samt SQHA futurity. Kan även säljas förmånligt tillsammans med sin fölunge Kajsa, se ovan. Sessan är eventuellt tingad men inget är klart än så därför får hon vara med på ett hörn här.

OBS! ENDAST TILL MKT BRA OCH LIVSLÅNGT HEM!!!   


Britta - 2008 AQHA chestnut sto. (1 år på bilden)

Erbjuder eventuellt denna PÄRLA till salu. Ett HETT Western Pleasure/AA prospekt efter Dont Dress Me (Dont Skip Zip-Invitation Only) och undan vårat meriterade sto Cluanna. Färdig för inridning och kommer att fortsätta sin utbildning och showkarriär här sålänge hon är kvar. Van vid tävlingsplatsen och allt som hör en tävlingshäst till. Mer info om hennes blodslinjer osv på hemsidan under hästar. Säljes eventuellt och endast till seriöst satsande tävlingsryttare om allt känns rätt. Har inte bestämt mig till 100% hur jag ska göra med Britta men hon får vara med här och eventuella, seriösa intressenter ombedes höra av sig. Säljes ej till fantasipris men ej heller billigt   


Alternativt kan jag överväga att sälja Brittas mamma, Cluanna. Ett mycket bra och meriterat (Open/Amateur ROM, EM champion) sto. Alla hennes avkommor har showrecord! Hon är i år bokad till AQHA/APHA hingsten Gators Dirty Larry. Detta gäller bara under helt rätt förutsättningar men tveka inte att komma med en förfrågan om du är seriöst intresserad....



Ser du något av intresse? Hör av dig.... mer info om alla hästarna finns på hemsidan! www.coolqh.com




Slutligen, nej -vi ska inte lägga ner :-) Dom av dessa hästar som inte tillhör den "normala" försäljningslistan är Sessan, Cluanna och Britta. Dessa tre säljs enbart under helt rätt förutsättningar. Sessan är min guldklimp men hon är inte en gångartshäst och jag är inte miljonär   (tyvärr) och kan inte samla hästarna på hög. Vad gäller Britta och Cluanna så överväger jag som sagt endast försäljning och då en av dom. Anledningen är helt enkelt att vi vill förnya oss och utveckla vårt avelsprogram och som sagt....vi är inte miljonärer!

Av Anna Eriksson - 11 maj 2010 14:45

Actionman undrar vad Dixie pysslar med...

  


Äsch jag håller koll på hästarna...

  


...man får spana åt alla håll....vänster, höger...viktigt jobb!

  


Fy vad tråkigt! Jag går!

   


...man blir ju lika trött som vissa andra...

ZZZZZZZZZZzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz


  




Just hangin' around....


  


Vem var det nu som var mamma o vem var dotter? (dotter 2 år till vänster)



...börjar växa om? (fortfarande dotter till vänster...)


   



Luisa spanar hellre efter hingsten!


 


Vart ääääär han????!!!??? (ja Luisa, du ska iallafall inte få para dig med din son så du får vänta några veckor! ;-))


     

Av Anna Eriksson - 10 maj 2010 14:06

Kajsa funderar. Tråkiga fläckiga finikanten gångartshästar man ska behöva gå med! (varför är dom fläckiga förresten? Räckte inte färgen??? Ser ju jättekonstigt ut!) O mamma bara ÄTER! Vad ska jag hitta på?




WOWZA! Vad är DET????


  


      


...får helt enkelt gå dit och kolla....



    


...hmmm.....



....undrar om den går att äta?


    


Nu kommer du med mig sörru!!!


      

Av Anna Eriksson - 8 maj 2010 18:33

Snabbt inlägg. Lite less för jag inte ens hinner träna min egen häst men sånt är livet. Tur man har söta fölungar!


Söta, Trötta fölungar.... som har fullt upp med att utforska världen och lära känna varandra :-) Hur två föl med samma far kan vara så olika modeller! Men mentalt sett är dom lika trevliga och vänliga! Idag tvättade jag rumpan och svansen på Kajsa medans hon låg ner i boxen och tyckte det var jättemysigt :-)


Det blåste så dant idag så dom fick komma in tidigt. Anders släppte ut dom tidigt. Inga problem att sätta grimman på Claudia och ta ut henne själv!




Trötta tjejer...

      


Kajsa Kavat joggin ahead

  



Av Anna Eriksson - 7 maj 2010 16:51

Har helt enkelt kopierat en del av denna text från en användare på Bukefalos som arbetar som djurskyddshandläggare! 


Dom arbetar för ett samarbete mellan myndigheter eftersom man sett tydliga samband mellan våld mot kvinnor och barn och deras husdjur. Husdjuren hålls som utpressningsmedel och kvinnojourer kan inte ta emot djuren (allergier) och då väljer många kvinnor och barn att stanna hellre än att djuren dödas.


Jag uppmanar alla som kan tänka sig ta emot och ta hand om ett djur, hund, häst, katt eller mindre under en period att höra av er till era närmaste kvinnojourer. Hjälp djuren för att hjälpa barnen och kvinnorna!!




Av Anna Eriksson - 5 maj 2010 17:44

Japp här kommer den. Håll i dig Jenny ;-)


Idag bestämde jag mig för att Clara och Claudia skulle UT! Solen sken och det verkade vara ett perfekt tillfälle, förutom det faktum att jag var ensam hemma. Och som alla som har haft fölungar vet är det inte alltid det lättaste att leda dom i grimma och grimskaft den första tiden *harkel* Och jag vill ha mina fölungar i grimma från dag ett, dom springer aldrig lösa utan leds från början till och från hagen. En säkerthetsgrej likväl som att det är det perfekta tillfället att låta dom lära sig från början vad det betyder att följa i grimskaftet. Dock, brukar vi alltid vara två i början, då det ofta mest handlar om att gå brevid och putta på bakifrån och det kan vara lite....trixigt om man måste leda märren samtidigt :-)

men det klart, får man så begåvade fölungar som vi så går det ju bra ändå! *ler*



Claudia är en mycket classy, välbalanserad tjej och hon kommer nog att bli ganska stor, modell mot hunterhållet! Men hon verkar också ha en liten fallenhet åt trailhinder *S* och dessutom uppvisade hon galoppombyten i varje steg på löpande band, vad månde det bliva??? Hennes namn kommer förhoppningsvis att bli Clearly Coolaborating och hon är TILL SALU!!! :-)





Så.... nedan kan ni klicka på albumet så får ni se bilder från Claudias första dag ute. Även min vana trogen en liten filmsnutt :-) Finns en till på min Utube kanal och fler lär väl komma....

Men först några bilder jag bara måste bjuda på direkt!



  

Clara, Claudia och Guinness, tre vackra ansikten på rad!



  

Notera Kajsa i bakgrunden! "Den där vill JAG leka med!!!" :-)





Bonusbild på Kajsa...inte glömma Kajsa!!! Det blir en muskulär tjej det här.... precis som syster Emilia.





Albumet!  


En liten film.... ignorera mitt dravelbabbel :-)


Av Anna Eriksson - 4 maj 2010 16:52

Kort uppdatering. Kan bara säga att det går inte att få bra bilder inomhus! *muttrar* Dock får ni vänta ett par dagar med actionbilder på "lilla" Claudia. Veterinären tyckte att hon skulle hållas inne ett par dagar, för säkerhets skull. Hon är ju född på dygn 319 och faktiskt betraktas alla föl som föds innan dygn 320 som prematura. Men, som tur är har inte Claudia läst den boken och jag kan verkligen inte se att hon skulle kunnat stanna kvar i Claras mage i ett par veckor till! Hon är mycket välutvecklad och stor! Så hon kom nog ut i rättan tid! Själv tycker hon att det börjar bli lite tråkigt i boxen och drar sina repor. Hon är mycket social och tillgänglig, nästan lika framåt som Kajsa. Men en HELT annan typ! Claudia ser ut som en riktig hunterhäst! Hon håller fortfarande på att veckla ut sina långa ben, och är redan i Kajsas size. Kajsa kommer att bli en stadig bit dock, mycket muskelmassa. Kul att se två så olika typer med samma pappa! Båda är korrekta och rättställda.


Jag kommer att fylla på Clara och Claudias album efter hand, tillsvidare får ni nöja er med lite suddiga innebilder.... som verkligen inte gör henne rättvisa!

  



Av Anna Eriksson - 2 maj 2010 21:25

Ja...jaha..... jahopp.... typ...


Igår svängde vi över kameran åt Claras håll men då sa jag till Anders att det inte var dags på långa vägar. Idag stod vi i hagen och jag kollade av Clara, kände på bäckenbanden och juvren och jag sa -nej, inte på säkert 2 veckor-en månad.


Jo tjena.



Idag gick vi ut tillsammans för att ta in hästarna. Clara kommer in lite tidigare tillsammans med Sessan o Kajsa för att jag vill att hon ska få lite mer ensam ättid så ho var redan inne. Som vanligt fodrade vi utehästarna, tränade Axel på trailbron och jag visade lite ledarskapsövningar för Anders som han behöver göra med Axel osv. Väl inne med honom stod ANders och pysslade med Axel i spiltan och jag skulle gå in med mer mat till Clara, noterade att hon hade spån på ryggen vilket hon inte brukar ha. Tittar in och ser 8 ben! Clara har under tiden vi har hållt på med ditten och datten FÖLAT och dessutom har fölis rest på sig och ser ut som hon redan har dökoll på världen -något inte Clara riktigt såg ut att ha *S* Clara såg mest förvirrad ut. Jag sa mjukt till Anders -kom hit får du se,  varpå Anders irriterat frågar - Varför då? typ 20 gånger, han höll ju på med Axel! :-) Till slut kom han och sedan blev han ganska tyst! :-)


Claudia är en stor och mycket vacker fölunge! Hon är lika snabb och social som Kajsa och jag tror att vi kan anta att detta är typiskt för Willys avkommor (precis som han själv!) även om hans två första givetvis har de två trevligaste mammor man kan önska! Man ser stor skillnad på Claudia och Kajsa i typ, Claudia kommer att bli ett riktigt gångartsföl och hon har verkligen det klassiska "Gators Dirty Larry" -utseendet! Man kan anta att Willy är en hingst som ger sitt fina psyke men mycket av stoets typ. Detta kan vara intressant att veta!


Men för att återgå till dagens mirakel så har vi alltså fått ett oerhört vackert, och redan nu väldigt socialt, paint sorrel overo stoföl! Vi är mycket nöjda och glada över båda årets föl! Mer bilder kommer givetvis där Claudia har "vecklat ut sig och fluffat till sig" men här kommer några bilder som jag vet är efterlängtade! Grattis också till farmor Carina och TACK för att vi fick möjligheten att få detta efterlängtade vackra föl! Och tack till Clara som skötte det hela så GALANT alldeles själv! Till saken hör ju att Clara har varit VÄLDIGT sjuk denna vinter och att vin faktiskt ett tag inte visste om hon skulle klara sig. Dt är många timmar jag har spenderat med henne och gjort allt som står i min makt för att hon skulle bli bra och stark tills det att hon blev högdräktig. Och varje dag har varit lite av en ny ångestsituation eftersom vi inte kan veta exakt vad som orsakade hennes sjukdom... Detta för är mer än efterlängtad och det enda jag önskade var att det skulle vara friskt och att Clara skulle reda ut det. Ett overosto var snäppet mer än jag vågade hoppas på! ;-)


        

  

Presentation


Copyright på bilder och texter! Fråga först...
www.coolqh.se
www.coolmind.se

Ima Prime Time

Zips Chocolate Chip - Ima Triples Image

 

Cluanna

Kid Clu - A Louisiana Lady

 

Mac Mercy Leauger

Docs Leaguer - Gators Mercedes

 

Hints Sugar Luisa

Undeniably Hint - BS Elaine Sugar Bars

 

Kategorier

Vädret

klart.se

Fråga mig

11 besvarade frågor

Omröstning

Skulle du köpa en quarterhäst som inte var ansluten till Incentive Fund?
 Nej aldrig jag vill ha betalt för mina poäng!
 Nej för jag tror det sänker värdet på hästen om jag ska sälja den.
 Ja för jag tävlar ändå inte.
 Ja om det var rätt häst, trots att jag tävlar.
 Ja för jag skulle ändå inte betala in den årliga premien till AQHA.

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4 5
6
7 8
9
10 11 12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Maj 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Tidigare år

Arkiv

Länkar

RSS

Gästbok

English

Besöksstatistik

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 

Klockan i USA

Forth Worth, Texas +

Oklahoma City, Oklahoma

 


Ovido - Quiz & Flashcards